Gå til innhold

Kjæreste vs. venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Jeg har et problem som er ganske frustrerende:

Jeg er 27 år, og venninna mi er 26, vi har vært venninner i 8 år. Samboeren min er 32, og vi har vært sammen i 4 år - så har vi det på det rene :)

Problemet mitt er at samboeren min ikke liker venninna mi, og omvendt. I det siste er det blitt så ille at de ikke kan være i samme rom, langt mindre omgås.

Venninna mi er ei flott jente, en av de morsomste, smartest og (dessverre!) peneste jeg vet om. Hun kan få omtrent hvem hun vil, men for tiden er hun singel. Jeg ser også bra ut (om jeg skal si det selv) men har nok vært litt misunnelig på henne. Derfor syntes jeg i begynnelsen at det var fint at typen min ikke likte henne, men nå vil jeg at de skal gå overens sånn at vi kan møtes og gjøre ting, alle tre.

Men han har bare bestemt seg, hun ikke vinne hos han. Han syns hun er "for mye", og kaller henne horete og at han ikke skjønner hva andre ser i henne. Noe jeg syns er rart, siden hun ser så bra ut. (Hun har tidligere datet en kompis av han, og han sa hele tiden til både kompisen og meg at han burde holde seg unna henne.) Han har også gjort forskjellige stunts mot henne, f.eks. snakket dritt om henne til andre, gitt henne skylda for at jeg var utro en gang. Hun var ikke engang i nærheten når det skjedde, men han mener hun overtalte meg til det. (!) Hver gang jeg og han krangler mener han at hun har påvirket meg til å være mot han.

I det siste har jeg begynt å tenke på om han kanskje egentlig har lyst på henne? Eller at han er truet av henne fordi hun er så selvsikker og smart? Sjalu? Jeg skjønner bare ikke hvorfor han liker henne så lite, spesielt siden hun aldri har gjort ham noe som helst.

Hun sier at hun gjerne skulle sett at vi alle kunne gå overens, men når han er så barnslig og liker henne så lite, så har hun ingen behov for å omgås han, og det kan jeg jo skjønne.

Noen som har noen tanker? Spesielt gutter kanskje?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Du kan ikke tvinge han til å like venninna di....kan du ikke bare holde de separert, finn på ting med henne uten at han trenger å være med? og omvendt....noen mennesker går bare ikke overens.

Skrevet

Dette lukter utroskap.

Din mann angrer og vil ikke møte henne mer, men hun skaper seg uskyldig.

Spør mannen din om noe har skjedd.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Til StockDama: Jo det er greit nok det, men vi har veldig mange felles kjente, så han og hun må nødvendigvis møtes innimellom. I tillegg har jeg bare en magefølelse av at det er mer enn som så. Han har sagt så mye stygt om henne som ikke stemmer, og hvis man bare ikke liker noen så gidder man jo ikke å holde på sånn.

Til gjest: Jeg er bombesikker på at de aldri har rotet sammen - garantert. Han er overhodet ikke hennes type, tro meg. Dessuten har hun hatt kjæreste mesteparten av tiden jeg har kjent henne, og det er alltid hun som har prøvd å komme han i møte ved å prøve å ha en normal samtale med ham. Men det nytter ikke, ved neste krangel mellom meg og han, så dukker hun opp som den "skumle" som prøver å overtale meg til å dumpe ham.

Jeg skjemmes nesten over å si dette, men jeg er nok egentlig litt out of his league, og hun hadde hvertfall vært det. Han er nok litt usikker med tanke på dette, men lar det gå ut over henne, virker det som.

Skrevet

Noen mennesker går bare ikke sammen. Kan være helt uforståelig for de rundt, men slik er det. OK, så får dere ikke tilbragt så mye tid med henne og hennes partner, men det kan da ikke være noe problem at de e i samme rom sammen med andre mennesker? Og vil de unngå hverandre helt, får de gjøre det, da. Skjønner at det kan bli kinkig for deg i lengden, og det er mulig at du en gang må velge mellom samboer og venninne. Men sånn er livet.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet

Joda, kan jo hende at det er så enkelt... Kall det kvinnelig intuisjon, men innerst inne tror jeg han har lyst på henne, men at det irriterer han, og at han lager et stort nummer ut av å ikke like henne sånn at jeg ikke skal skjønne det.

Jeg vet ikke, men han er bare så innbitt i mot henne, og det er hans feil at de ikke går overens. Hun trekker seg bare unna fordi hun ikke orker å prøve mer.

For øvrig liker han ingen av mine single venninner, men med en gang de får seg kjæreste sier han at vi må be dem på middag osv. Bortsett fra tidligere nevnte venninne da.

Skrevet
Joda, kan jo hende at det er så enkelt... Kall det kvinnelig intuisjon, men innerst inne tror jeg han har lyst på henne, men at det irriterer han, og at han lager et stort nummer ut av å ikke like henne sånn at jeg ikke skal skjønne det.

Jeg vet ikke, men han er bare så innbitt i mot henne, og det er hans feil at de ikke går overens. Hun trekker seg bare unna fordi hun ikke orker å prøve mer.

For øvrig liker han ingen av mine single venninner, men med en gang de får seg kjæreste sier han at vi må be dem på middag osv. Bortsett fra tidligere nevnte venninne da.

Jeg tror han er redd for at hun (og de single vennene dine) skal få deg ut på "ville veier".

Det kan godt hende han ikke liker henne, og at det er derfor han har så mye i mot henne, og at han ikke vil at du skal påvirkes av hennes væremåte/meninger.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Jeg tror han er redd for at hun (og de single vennene dine) skal få deg ut på "ville veier".

Det kan godt hende han ikke liker henne, og at det er derfor han har så mye i mot henne, og at han ikke vil at du skal påvirkes av hennes væremåte/meninger.

Jo det høres egentlig ikke usannsynlig ut. Hun har som sagt aldri gjort han noe, men tror nok at han syns jenter skal være litt søte og uskyldige, noe hun ikke kan beskyldes for å være. Jeg var lik henne før, men etter noen år sammen med typen min har jeg roet meg litt mer ned og blitt mer "huslig". Han syns hun er vakker, det har han sagt til meg en gang, men at man ikke kunne stole på jenter som var så pene og som vet det selv.

Huff, nå høres han jo helt syk ut. Han er en kjempesnill og god kjæreste, men har kanskje et kvinnesyn som ikke henger helt på greip...

Skrevet
Jo det høres egentlig ikke usannsynlig ut. Hun har som sagt aldri gjort han noe, men tror nok at han syns jenter skal være litt søte og uskyldige, noe hun ikke kan beskyldes for å være. Jeg var lik henne før, men etter noen år sammen med typen min har jeg roet meg litt mer ned og blitt mer "huslig". Han syns hun er vakker, det har han sagt til meg en gang, men at man ikke kunne stole på jenter som var så pene og som vet det selv.

Huff, nå høres han jo helt syk ut. Han er en kjempesnill og god kjæreste, men har kanskje et kvinnesyn som ikke henger helt på greip...

Neida, han høres ikke syk ut. Men han høres ut som han er redd for hva du kan finne på og er usikker på deg.

Jeg tror ikke dermed at han har lyst på henne, som du antyder, men jeg tror han finner hennes væremåte truende i forhold til deg.

Skrevet

Du må akseptere at de ikke liker hverandre, men du kan også veldig godt gi begge to grei beskjed om at du ikke er interessert i å måtte høre på når de snakker dritt om hverandre, i og med at du omgås dem begge.

Enten får de to ta seg sammen og oppføre seg som folk når dere treffes, eller så får du treffe de hver for seg.

Alle kan ikke like hverandre, men det går an å oppføre seg som voksne mennesker likevel, alle må vi omgås noen vi ikke syns er helt topp iblandt.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
Dette lukter utroskap.

Jeg liker ikke kusina mi. Betyr det at jeg er har hat sex med henne og vært utro mot dama mi ?

At man ikke liker noen så betyr ikke det at man har vært utro

Skrevet

Helt enig med Ms. Marple. De trenger ikke like hverandre, men de må få klar beskjed om at siden du vil ha dem begge (hhv. som kjæreste og venninne) så får de værsågod oppføre seg høflig. Og ikke prøv å opptre som fredsmekler for å få dem til å gå bedre sammen, -det tror jeg er dømt til å mislykkes. Gjør "jente-ting" sammen med venninnen din og kjæresteting sammen med kjæresten og aksepter at de to ikke egner seg i samme setting.

Skrevet

uansett hva den bakenforliggende motivasjonen for hans aversjoner mot henne er synes jeg oppførselen hans er rett og slett uakseptabel. Dersom hun er din beste vennine burde han for det første anstrenge seg for å ha et normalt forhold til henne; av hensyn til deg. Han burde forstå at det er viktig for deg at din beste vennine føler seg velkommen i deres hjem og at han vrir seg i avsky hver gang dere skal ut eller finne på noe. Jeg tar det som en selvfølge at min kjæreste skal behandle mine venner med respekt, og jeg gjør selvsagt det motsatte. Så er det jo slik at alle ikke kan like alle. Det er en ærlig sak. Men hans framferd i forhold til dette er likevel etter min mening totalt uakseptabelt og respektløst overfor deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort det meget klart at jeg ikke tolererte mere (uberettiget) drittprat om et menneske som tross alt har en veldig viktig roll i ditt liv. Han kan mislike henne, men likevel holde kjeft om det og til og med anstrenge seg for å være høflig mot henne når de treffes. Og eg understreker at dette bør han ikk gjøre for hennes skyld,men for din. Dette handler om alminnelig høflighet og respekt, etter min mening.

Skrevet
Han har også gjort forskjellige stunts mot henne, f.eks. snakket dritt om henne til andre, gitt henne skylda for at jeg var utro en gang. Hun var ikke engang i nærheten når det skjedde, men han mener hun overtalte meg til det. (!) Hver gang jeg og han krangler mener han at hun har påvirket meg til å være mot han.

Det er greit at folk ikke liker hverandre, men å bedrive drittslenging er uakseptabelt. Forøvrig har jeg vært i din venninnes situasjon - og det vennskapet tok slutt...

Skrevet

Min mann liker heller ikke min beste venninne. Han sier at han ikke klarer henne!

Men han har jo sagt at han synes at hun er fin, at det ikke er noen i veien med utseendet hennes, han bare ikke liker henne! Betyr det egentlig at han liker henne da???

Skrevet
Min mann liker heller ikke min beste venninne. Han sier at han ikke klarer henne!

Men han har jo sagt at han synes at hun er fin, at det ikke er noen i veien med utseendet hennes, han bare ikke liker henne! Betyr det egentlig at han liker henne da???

Det betyr at han syns hun er pen, men dum som et brød, evt. like sjarmerende som et gnagesår med en gang hun åpner kjeften.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
uansett hva den bakenforliggende motivasjonen for hans aversjoner mot henne er synes jeg oppførselen hans er rett og slett uakseptabel. Dersom hun er din beste vennine burde han for det første anstrenge seg for å ha et normalt forhold til henne; av hensyn til deg. Han burde forstå at det er viktig for deg at din beste vennine føler seg velkommen i deres hjem og at han vrir seg i avsky hver gang dere skal ut eller finne på noe. Jeg tar det som en selvfølge at min kjæreste skal behandle mine venner med respekt, og jeg gjør selvsagt det motsatte. Så er det jo slik at alle ikke kan like alle. Det er en ærlig sak. Men hans framferd i forhold til dette er likevel etter min mening totalt uakseptabelt og respektløst overfor deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort det meget klart at jeg ikke tolererte mere (uberettiget) drittprat om et menneske som tross alt har en veldig viktig roll i ditt liv. Han kan mislike henne, men likevel holde kjeft om det og til og med anstrenge seg for å være høflig mot henne når de treffes. Og eg understreker at dette bør han ikk gjøre for hennes skyld,men for din. Dette handler om alminnelig høflighet og respekt, etter min mening.

Jeg er helt enig med deg - samboeren min oppfører seg direkte barnslig. Det er masse folk jeg ikke liker, men jeg oppfører meg jo sivilisert mot dem likevel.

Det er som mange av dere sier - respektløst mot meg. Det er lov å ikke like folk, men så lenge disse folkene ikke har gjort noe galt, så har man jo ingen rett til å behandle folk som han gjør.

Han har gjort veldig mye rart mot henne, og hadde ikke hun vært så ressurssterk som hun er, så hadde hun nok blitt veldig lei seg.

Jeg skjemmes jo over han, og føler meg dum ovenfor henne når det kommer frem ting han har sagt om henne. Hun flirer av det og rister på hodet, men jeg vet det irriterer henne. Samtidig er hun heldigvis voksen nok til å ikke ta igjen, annet enn å avkrefte løgnhistorier om henne selv.

Jeg merker jo at hun tar mindre kontakt nå, og alle våre felles venninner har sagt klart i fra at de ikke tolerer min samboers oppførsel og syns han er en idiot. Det er jo i følge han selvfølgelig min venninnes feil - ikke hans egen.

Grrr... Kjenner jeg blir mer og mer irritert på han...

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Det betyr at han syns hun er pen, men dum som et brød, evt. like sjarmerende som et gnagesår med en gang hun åpner kjeften.

Dette er IKKE tilfelle for min samboer. Han har somsagt sagt at han syns hun er vakker, og han har flere ganger uttalt bitre ord om hvor mye hun tjener (mye mer enn han!). Det er hevet over enhver tvil at hun er smart og svært artig.

Dessuten er venninna mi et naturlig midtpunkt, og jeg har sett at han motvillig har dratt på smilebåndet når hun har skrudd på sjarmen på fester etc. Det er ikke uten grunn at alle kameratene hans har prøvd seg på henne.

Det er nettopp dette som irriterer ham, tror jeg. At hun rett og slett er mye bedre enn ham? Går det an å si?

Jeg er jo også det (he-he), men han har meg på kroken så jeg er ingen trussel...

Skrevet

Hadde jeg vært din venninne så tror jeg ikke at vennskapet hadde overlevd... Og når hun "forsvinner" ut av livet ditt, hvem blir da neste offer? Min erfaring med slike personer er at de fort finner en ny person å "hate".Du kan fort oppleve at mange av venninnene dine ikke kommer til å orke mer når det kommer til din samboer.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon - bare at jeg var veninnen. Det vennskapsforholdet fikk desverre en brå slutt (etter å ha kjent hverandre nesten hele livet) pga samboeren hennes sin oppførsel (han var voldelig mot meg).

Jeg tror det er utrolig viktig å sette foten ned, si at "det er helt i orden at du ikke liker han/henne, men jeg er ikke interessert i å høre deg snakke dritt om vedkommende". I min tidligere veninnes tilfelle har det desverre vist seg at han har "jagd bort" alle hun hadde, slik at hun nå kun har han igjen, og han er veldig kontrollerende. Men det er ikke mye jeg kan gjøre, tar hun kontakt en gang i fremtiden så er jeg her, men man kan ikke blande seg inn i noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...