Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca en uke siden fikk jeg vite av en venn av meg at stebroren min brukte steroider. Jeg har alltid visst at stebroren min har vært opptatt av trening, men jeg trodde ikke at han kom til å gjøre noe slikt.

Han jeg fikk vite det av sa at det kom fra sikre kilder, men man kan jo aldri vite. Jeg kan ikke mye om steroider, men han sa at det var av den farlige typen. Jeg ble derfor ganske bekymret. Hvor vanlig er det at folk bruker dette når de trener? Kan dette være farlig for stebroren min? Jeg vet ikke om jeg burde fortelle det til noen, eller hva jeg skal gjøre. Jeg føler meg ikke veldig komfortabel med å snakke med han om det heller, men føler jeg bør gjøre noe siden jeg vet om det.

Hva bør jeg gjøre? Kanskje fortelle broren min, han har et litt nærmere forhold til stebroren min. Men jeg vet ikke jeg. Dette er vanskelig. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil han bruke steroider, kan ikke du gjøre noe for å stoppe han. Enkelte ting du kan se etter er:

Kviser (spesiellt på rygg)

Hoven (ser vannete ut)

Om han har fått "pupper"

Og selvfølgelig om han har blitt merkbart mye større på kort tid.

De fleste steroider er ikke "farlige". Ikke på linje med narkotika, men mer skadelig for han selv i det lange løp.

HER kan du lese mer om det, men jeg mener det er overdrevet mye av det som står der.

Om du søker på "steroider" på f.eks Kvasir, vil du finne mer om dette.

Skrevet

Jeg vil si at noen av de tingene du skrev opp kan stemme, men det er fortsatt ikke overbevisende.

Men jeg lurer egentlig bare på om jeg bør prøve å gjøre noe med det, eller om jeg bare skal la det være? Det kan jo være farlig om han fortsetter med dette lenge, og trapper det opp. Han er forresten 18 år.

Skrevet

Ved bruk av slike midler kan man også se etter strekkmerker på f.eks. overarmer, dette har du kanskje mulighet til å se når han går i t-skjorte!

Hvis han trener på treningssenter kan du jo gå til resepsjonen/sjefen der og fortelle de om mistanken din, og be de følge med han litt ekstra. De behøver jo ikke løpe til han og spørre rett ut for det......

Skrevet

Takk for fine svar. Jeg må prøve å se litt nærmere etter å se om jeg finner noen synlige tegn.

Men det blir vanskelig når det gjelder treningssenteret. Dette er i en bygd der "treningstudioet" han trener på blir drevet av søstra hans og ei annen. Han får låne nøkkel der når han vil trene.

Jeg trodde heller ikke det er noe miljø får sånt her, men jeg trodde vel kanskje feil. Jeg tror det er en eller to han trener sammen med, så det er vel de som har påvirket han. Jeg vet ikke...

Skrevet

Jeg synes du skal ta det opp med broren din, jeg. Altså ikke stebroren, men han som kjenner stebroren din litt bedre enn deg. Legge det ut sånn som du kjenner saken. Så kan dere i fellesskap tenke ut hva dere skal gjøre og lignende.

Skrevet

Har faktisk akkurat skrevet en oppgave om doping og bl.a. steroider. Det er mye mer utbredt enn man tror. Det er myemyemye mer utbredt i samfunnet og studioer enn i idrett generelt....

Kanskje denne siden her kan hjelpe deg? Dopingtelefon

Skrevet

Takk. Det kan nok hjelpe. Men jeg tror jeg tar en prat med broren min først, så får jeg se hva han synes. =)

Gjest Revenka
Skrevet

Kanskje litt på kanten av diskusjonen men ville bare informere litt. Doping er ikke forbudt i norge. Det er ikke tillatt å dope seg i forbindelse med idrett, men uten om det er det ikke forbudt. Det er tillatt å oppbevare det som tilsvarer en kur., samt bruke. Mer doping enn en kur kan også omsettes og er derfor ulovlig. Det er også ulovlig å selge og importere.

Det er ikke så lett å snakke om det. Hvis du har feil så kan det skape strid mellom dere. En annen ting er at hvis du har rett så kan han jo også bli sur, men du har jo ditt på det tørre.

Der jeg trente før stod det i kontrakten at de kunne ta dopingtest av de som trente der. Kanskje litt drastisk, men hvis han trener et sted kan du jo tipse de. Hvis han blir tatt så får det kanskje ikke de største konsekvensene annet enn at han blir utestengt.

Huff, ikke så lett dette. Håper du finner ut av det.

Skrevet

Okei..ikke moro..men som sagt er dette hans valg..

Men: hvor gammel er han?

Hør her.. Å kjøpe, bruke og oppbevare anabole steroider er lov her i landet, fordi det ikke er funnet noen irreversible bivirkninger ennå. OG så lenge han bruker dette med måte, så er det egentlig bedre for kroppen, enn å drikke seg full to ganger i uka! Tro det eller ei...

Og så lenge han stebroren din tenker på hygiene ved injekson (stikking) og ikke bruker noe særlig piller (winstrol, anadrol, d-bol osv.., dette vil ta kverken på lever-nyrer og sende kolesterol til helvete) så vil alt dette sannsynligvis gå smertefritt faktisk.

Men selvsagt.. depresjon og avhengighet oppstår jo som regel..og det er jo lite kult..

Skrevet

Han er 18. Jeg vet ikke hvor lenge han har brukt det, hvor ofte osv. Hmm, jeg burde kanskje bare la det være da, siden det er lovlig og alt. Men som du nevner, happyhappy, så kan det jo være litt problemer med avhengighet. Jeg kan lett se for meg at han er typen til å bli det.

Skrevet

Jeg synes ikke du bare skal la det være fordi det er lovlig. Om det er lovlig eller ikke, det er faktisk skadelig!! Og som jeg forstår på deg, så trener han mye. Men hva trener han??

Og har han først begynt på noe, er det vanskelig å la være. For når man begynner med noe sånt får man plutselig veldig fremgang, men så stagnerer det. Og hva skjer da, jo man øker som regel dosen... og da er man i gang... Og at den som selger dritten sikkert pusher på, hjelper ikke akkurat...

Men for all del, du har jo bare en mistanke. Du bør først og fremst forhøre deg med broren din synes jeg, slik du tenkte selv også. Så bør dere prøve og se etter symptomer osv, fisk opp hvordan han snakker om treningen hvis du skjønner, og hvis dere skjønner at han faktisk tar steroider, DA må dere finne en måte og ta det opp med han på.

Har selv jobba på treningsstudio og sett effekten av bruk....strekkmerker og kviser, og at man brått får masse store muskler!

Skrevet

Takk for bra svar. Er fint å høre andres synspunkter. =)

Jeg må nok få snakket med broren min ja. Er bare det at jeg ikke bor på samme sted som dem. Hadde vært best å prate til han face to face synes nå jeg. Er bare der et par ganger i måneden, så det er vanskelig for meg å prøve og se etter tegn på stebroren min også.

Det jeg vet om treninga hans er at han trener vekter og apparater på et nok så lite treningsstudio. Jeg har inntrykk av at han trener ganske mye også.

Skrevet

Enig i at selv om det er lovlig, så skal det ikke være fritt fram for alle å bruke dette! Jeg tror det er så mange der ute som vet alt for lite om dette..og det er ikke bare strekkmerker,kviser og store muskler som kommer av detta. Veldig ofte resulterer det på det psykiske.. Mange blir så deppa at de ikke syns livet er verdt å leve lenger til og med... :overrasket:

Men som sagt: dette gjelder ikke alle. OG guttas reaksjoner på bolet er veldig forskjellig fra person til person.

Skrevet

Hvorfor skal han ikke få lov til å drive med det, egentlig?

Det går jo ikke utover noen andre enn han selv, om det i det heletatt går utover noen.

Det er faktisk ganske vanlig at gutter bolder, for tiden.

Jeg syns det er rart, fordi om man trener riktig, så burde man ikke trenge det... Hvertfall mens vi fortsatt er ganske unge. Hvis en gamling har lyst å bli bodybuilder, så må han nok jukse litt, for å få resultater.

Brorn min er litt i de greiene der, med skadevirkning og alt som er. Han hadde lest at P-piller føkker like mye med hormonbalansen din, som steroider gjør. Det betyr ikke at steroider ikke er så teit, som man har trodd, men heller at p-piller kansje er litt mer skadelig enn det folk liker å inrømme.

Skrevet
Hør her.. Å kjøpe, bruke og oppbevare anabole steroider er lov her i landet, fordi det ikke er funnet noen irreversible bivirkninger ennå. OG så lenge han bruker dette med måte, så er det egentlig bedre for kroppen, enn å drikke seg full to ganger i uka! Tro det eller ei...

Det er ikke lov å kjøpe steroider. Man har lov til å ha til personlig bruk, men det er veldig lite det er snakk om. Husker ikke nøyaktig hvor mye man har lov til å ha, men det er ikke veldig mye.

Hvis man veit hva man driver med, å bruker det skikkelig, så skal det ikke ha noe dårlig efekt på kroppen... Bortsett fra at musklene du bygger er dårligere enn om du hadde bygd dem uten juks, da hehehe

Skrevet (endret)

Tullinger! sett dere inn i AS og dets virkemåte før dere slenger ut tull her på KG!

Om stebroren din tar AS så er det hans kropp, hans penger og hans liv.

Kanskje stebroren din burde være bekymret for deg fordi du bruker alt for mye tid på internett og slike tullete forum...

"Muskler bygd med AS dårligere enn muskler bygd uten - get a life!

Endret av Kim
Skrevet

Mannen, som trente gangske aktivt før, sier at det er mange som boler ja. Og en kan se det på nakke/skuldre. (Nå sover han så jeg får ikke spurt hva det var en så da...)

Nå er det sånn at AS er skadelig, hvor mye og hvor lenge en tar avhenger av skadeomfang. Noen tar mye over kort tid og andre bruker mindre og lenge. Og broren din har sikkert satt seg inn i hva han tar!

Skrevet
Tullinger! sett dere inn i AS og dets virkemåte før dere slenger ut tull her på KG!

Kanskje stebroren din burde være bekymret for deg fordi du bruker alt for mye tid på internett og slike tullete forum...

Etter tre år med fysiologi på høyskole har jeg lært en del. Uten hjelp fra lege og tester er det så godt som umulig å dosere riktig uten å få bivirkninger.

Et problem som går ut over andre, er når man blir agresiv og tyr til vold.

Skrevet

Unnskyld meg, men er det så rart jeg bryr meg om stebroren min da? Og jeg tror faktisk det kan gå utover andre, ikke bare han.

Jeg tror ikke stebroren min vet så mye om det, kan ikke forestille meg at han har giddi å lest no om det. Han er ganske slapp på flere områder :P Han kan godt få lov å drive med det bare han vet selv hvor mye han skal ta og har kontroll på det selv. Men jeg vet faktisk ikke om det at han tar AS er bare rykter eller ikke, så tenkte kanskje jeg burde høre med den eldre broren min. Han vet kanskje noe om det. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...