honey21 Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Jeg har muligens tenkt til å kjøpe egen leilighet, men med dagens priser er det nesten umulig å få noe når man bare får 1,1 i lån. Mange leiligheter jeg har sett på i annonser har høy fellesgjeld og lav pris. Ta dette eksempelet: Ny leilighet i Nydalen til kr 650 000,- Fellesgjeld kr 1 357 500,- Fellesutgifter 5 957,- "Det er 10 års avdragsfrihet på borettslagetslån med 25 års nedbetalingstid (35 års total løpetid). Det er valgt flytende rente. Etter de 10 årene har gått skal avdrag betales." Hvordan fungerer det med fellesutgifter? Er det dumt å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld? Hvorfor det?
Brunhilde Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 Det kan være dumt å kjøpe en leilighet med høy fellesgjeld fordi husleien etterhvert vil bli veldig høy. Jeg har venner som bor i borettslagsleilighet. De selges nå for ca 1.7 mill og andel fellesgjeld er på ca 750.000,- Husleien der er på 5.800,- og denne kommer i tillegg til det man betaler i renter og avdrag på eget lån. Nå dekker jo husleien også utvendig vedlikehold, kommunale avgifter og forsikring av bygningsmassen, dette er utgifter som skal betales uansett hva slags eieform man velger.
Leo Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 Dette kunne jeg ha skrevet mye om, men for å ta utgangspunkt i det eksempelet du nevner, så vil den totale gjelden bli 2.007.500,00 hvis man skal låne 100% og det vil jeg si er ganske mye for en enslig person i 20-årene. De månedlige boutgiftene vil sannsynligvis bli på omkring 10.000 kroner eller mer. Siden lånet er avdragsfritt betyr det at fellesutgiftene (Og dermed også boutgiftene) vil stige betraktelig etter 10 år. Det er ikke gunstig ved et evt. salg av leiligheten. Uansett må rentene betales og nå når rentene stiger (Det er avtalt flytende rente), betyr det at boutgiftene bortimot kan bli fordoblet dersom det skulle skje at vanlig boliglånsrente nærmer seg 10%. I det hele tatt høres vel ikke dette særlig lurt ut hvis banken mener det du kan betjene er 1.100.000? I tillegg er ulempene med høy fellesgjeld bl.a. at du som regel ikke kan nedbetale eller refinansiere etter eget forgodtbefinnende. Du har på en måte ikke råderett over din egen eiendom og kan ikke disponere verdien av den som du vil. Du er også prisgitt borettslagets evne til å forhandle frem avtaler og nyter ikke nødvendigvis godt av at du kan stille langt bedre sikkerhet og er en bedre betaler enn naboen.
murray Skrevet 21. april 2007 #4 Skrevet 21. april 2007 Hei, har du forsøkt å prate med flere banker? Jeg gikk fra 1 til 1,3 mill etter å ha ringt og forhørt meg litt rundt. Husk å sjekke med husbanken hva de kan tilby btw.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. april 2007 #5 Skrevet 21. april 2007 Du hadde nok ikke fått lån på den leiligheten, for det du kan få som lån er inkludert eventuell fellesgjeld (for den skal tross alt betales den også), og skulle du fått lån på den måtte du kunne fått lån på omtrent 2 mill.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. april 2007 #6 Skrevet 21. april 2007 "Det er 10 års avdragsfrihet på borettslagetslån med 25 års nedbetalingstid (35 års total løpetid). Det er valgt flytende rente. Etter de 10 årene har gått skal avdrag betales." ← Dette betyr at husleien (det som er på noe og 5000 nå) kommer til å stige veldig etter ti år.
honey21 Skrevet 21. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2007 Takk for svar. Skjønner litt mer av det nå. Jeg skal i hvertfall ikke kjøpe noe med høy fellesgjeld. Men at det skal være så vanskelig gjør meg gæærn. Det er jo nesten helt umulig for oss i begynnelsen av 20-årene å kjøpe leilighet!! Det er heller ikke vits å leie fordi det samme beløpet hadde man betalt i avdrag på lån. Hadde det ikke vært for disse forbaskede høye prisene hadde jo alt vært greit.... Og så går jo renten opp snart i tillegg...
Rosalie Skrevet 21. april 2007 #8 Skrevet 21. april 2007 Jaja, syns ikke så synd på de i starten av 20-åra som ikke har råd til å kjøpe. I den alderen har man vel ikke nødvendigvis behov for den tryggheten det å eie selv gir, med tanke på barn i skole etc. Det er mange fine kollektivløsninger rundtforbi, samme med hybelleiligheter, hvor man har egen kjøkkenkrok, men deler bad med andre. Ellers kan man jo se litt utafor sentrumskjernene i de store byene - på Homlia i Oslo, f.eks., kan man få mye for 1.1 mill, og det går direktetog direkte til Oslo S, som tar kanskje ett kvarter.
murray Skrevet 21. april 2007 #9 Skrevet 21. april 2007 Wadjet: Alle har vel behov for tryggheten det gir å eie. Jeg er lei av å flytte rundt i byen fordi de jeg leier hos skal selge. Jeg vil også ha stabilitet. Kollektiv er jeg ferdig med. Dette ble litt off topic, men syntes forrige innlegg var helt på bærtur
honey21 Skrevet 21. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2007 Vel, jeg har vurdert kollektiv, men jeg har funnet ut at jeg vil ha noe som er mitt og som jeg selv eier. Orker ikke "usikkerheten" og styret ved å bo sammen med mange andre jeg ikke nødvendigvis kjenner så godt. I tillegg er å kjøpe en leilighet en investering i fremtiden, og jeg føler ikke at å leie er en slik investering. Jeg har sett på leiligheter over hele byen, og det er svært lite jeg har råd til selv om jeg har en lønn på ca 350 000. Dessverre er jeg litt kresen så jeg ser bort fra steder som Romsås og Hauketo, selv om jeg vet at det er litt billigere. Tom. Lillestrøm har jeg sett på, men det er jo like dyrt der....
murray Skrevet 21. april 2007 #11 Skrevet 21. april 2007 Hei, som jeg sier lengre opp her: Forhør deg rundt hos forskjellige banker. Det er mulig å få mer lån. Fiks deg BSU om du ikke allerede har det.
Ciara Skrevet 21. april 2007 #12 Skrevet 21. april 2007 Jeg har sett på leiligheter over hele byen, og det er svært lite jeg har råd til selv om jeg har en lønn på ca 350 000. Dessverre er jeg litt kresen så jeg ser bort fra steder som Romsås og Hauketo, selv om jeg vet at det er litt billigere. ← Om jeg kan få være litt streng, så er det ingen menneskerett å få bo i Oslo sentrum... Det er mange som flytter ut av sentrum nettopp fordi de ikke har råd til å eie der. Men bevares, hvis du heller vil bruke alle pengene dine på å bo i stedet for å flytte lenger ut å ha litt igjen å leve for, så er jo det ditt valg.
Rosalie Skrevet 21. april 2007 #13 Skrevet 21. april 2007 Det bunner ned til noe så enkelt som at har man ikke råd, så har man ikke råd. Det er ingen menneskerett å eie egen bolig, men det er en menneskerett å ha tak over hodet. Slutt å syte. Vi bor i et av verdens beste land. Når det største problemet er at "stakkars meg, banken vil ikke gi meg stort nok råd så jeg kan kjøpe leilighet der jeg vil bo", så har man små problemer. Husk at lånet skal betjenes, og tjener man lite, får man lite i lån.
Leo Skrevet 21. april 2007 #14 Skrevet 21. april 2007 Tom. Lillestrøm har jeg sett på, men det er jo like dyrt der.... ← T.o.m. Lillestrøm du!! Har du vært der de siste ti årene? Synes ikke synd på deg!
Tari Skrevet 23. april 2007 #15 Skrevet 23. april 2007 Vel, jeg har vurdert kollektiv, men jeg har funnet ut at jeg vil ha noe som er mitt og som jeg selv eier. Orker ikke "usikkerheten" og styret ved å bo sammen med mange andre jeg ikke nødvendigvis kjenner så godt. I tillegg er å kjøpe en leilighet en investering i fremtiden, og jeg føler ikke at å leie er en slik investering. Jeg har sett på leiligheter over hele byen, og det er svært lite jeg har råd til selv om jeg har en lønn på ca 350 000. Dessverre er jeg litt kresen så jeg ser bort fra steder som Romsås og Hauketo, selv om jeg vet at det er litt billigere. Tom. Lillestrøm har jeg sett på, men det er jo like dyrt der.... ← Jeg ville tatt meg en tur på forskjellig visininger på Holmlia, det er ikke så ille som folk skal ha det til. Det er store forskjeller der også. Men, om du får låne 1,1 så er det ikke så lett å få seg en leilighet i et "bra" strøk der heller.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2007 #16 Skrevet 23. april 2007 Jeg blir så steike sinna på dere som sier at det ikke er en menneskerett å kjøpe seg en leilighet i Oslo sentrum eller at det er bare å se seg om etter et kollektiv? Hva er det dere driver og sier sånt for? Er det ikke lov å komme med et hjertesukk over boligpriser som selv utenfor bykjernene er helt av støvleskaftene? Når en person spør om hva fellesgjeld betyr så er det vel logisk å trekke den slutning at kunnskapen ikke er så stor om prisnivå, betalingsevne og boligpriser er for stor. Må man absolutt amputere folk med en gang de skriver her? Da mine foreldre bygget hus klarte de det på en inntekt og vet du hvorfor? Jo for en bolig den gangen, ferdig oppsatt inkludert tomt kostet 2,5 ganger årsinntekten til EN PERSON i en ok lønnet stilling. Ikke spesielt høy lønn det var snakk om heller. Dessuten var Husbanken der med sine gode særordninger for barnefamilier. Hvor mye må man ut med for å få en bolig i dag? En gjennomsnitts industriarbeiderlønn ligger på i overkant av 310.000. Får du noen bolig for 2,5x av den NOE STED - bortsett fra langt ute på bygden (hvis du er heldig)? Boligprisene har økt noe vanvittig - OVERALT - ikke bare i Oslo sentrum. Det er blitt sånn at det er UMULIG for enslige å etablere seg - og snart blir det vel umulig for par også, med mindre de har lyst å dele do med to andre par og ha tekjøkkenkrok i stuen med sovealkove. Her i Bergen har prisene DOBLET seg (minst) de siste 10 årene og det er ikke hva jeg vil kalle en normal prisøkning. Hvorfor skjer dette? Det er fordi renten er så lav at det er mildest talt et kokvarmt boligmarked. I tillegg er det mangel på boliger i sentrale strøk. Til trådstarter: I dagens marked svarer det seg ikke lenger å kjøpe. Det er rett at du får fradrag på rentene på skatten og at det kan være en investering i fremtiden. Men jeg tror at du vil betale langt mindre i et leiemarked inntil prisene igjen har stabilisert seg i forhold til vanlige folks lønning. Det skal betales også, og livet er mer enn å bo seg ihjel.
honey21 Skrevet 23. april 2007 Forfatter #17 Skrevet 23. april 2007 Tusen takk til deg som skrev det siste innlegget her. Når folk kommer med kritikk gidder jeg ikke svare fordi jeg mener kritikken blir så usaklig. Folk har ulike preferanser og behov og vi har alle ulike syn på forskjellige ting. Derfor ser jeg helst at ingen kritiserer meg bare fordi jeg har lyst til å kjøpe en leilighet innenfor Oslos grenser. Jeg klager ikke over at jeg "bare" får litt over en million i lån. Jeg var i banken i dag og de sier at jeg maks kan låne 1,4. Det er ikke problemet - det er prisene på boligene. Det er så sinnssykt dyrt å kjøpe noe i Oslo. Jeg vil helst ha en to-roms, men kan godt leve i en en-roms også. Jeg krever da ikke mye? Jeg har ikke sagt at jeg må bo på Frogner akkurat, jeg har ikke noe problem med å bo andre steder. Likevel vil jeg helst ikke bo på Romsås eller Stovner. Boligprisene samsvarer ikke med lønningene til folk lenger. Vi som tjener ca 300 000 i året får ikke mer enn en million i lån, og som dere vet får man "ingenting" for en million. Det er helt håpløst.
murray Skrevet 23. april 2007 #18 Skrevet 23. april 2007 Det kan bli knapt å finne en to-roms med lånet du har fått tilbud om, men det er mange fine ett-romser med bra planløsninger. Er på jakt etter en slik selv
Rosalie Skrevet 23. april 2007 #19 Skrevet 23. april 2007 (endret) Naturligvis svarer boligprisene lønningene. Lønningene i Oslo er høye, og boligprisene i Oslo sentrum blir deretter. Når det i tillegg er mangel på boliger sentrumsnært, presses prisene og det er de enslige på over 30 og med høye lønninger som vinner budrundene. Ikke 20-åringer som nettopp er kommet inn på arbeidsmarkedet. Btw: Vi er et par som kunne fått 2.5 mill i lån. Men valgte å kjøpe utenfor kjernen, for 1.3 mill i fjor. Vi har refinansiert lånet for å pusse opp, så vi har i underkant av 1.5 mill i lån. Jeg er glad vi valgte å bosette oss utenfor bykjernen og faktisk "på Romsås eller Stovner". For selve lånet vårt betaler vi i overkant av 7.000 i måneden, samt at de aller fleste leiligheter er i boligsameier av noe slag, som medfører husleie på toppen av lånet. For øvrig hadde foreldrene mine nesten 4xinntekt i lån da de bygde hun på slutten av 70-tallet. Og renta var helt oppe på 15%. De betalte nesten ihjel seg, og lånet bare steg. Med så høyt lån i forhold til inntekt er det ikke rom til noe ekstra, men stort sett alle de kjente hadde like høye lån, da industriarbeider- og sekretærlønningene på slutten av 70/begynnelsen av 8-tallet var lave. 1.4 mill i lån på 350.000 i inntekt er 4xinntekt og jeg vil ikke anbefale deg det, med mindre du syns det er greit å leve på nudler og vann, og ikke ha råd til ferier eller byturer. Endret 23. april 2007 av Wadjet
dront Skrevet 23. april 2007 #20 Skrevet 23. april 2007 Selv om du ikke vil bo på "Romsås eller Stovner" (kan forstå det på noen måter - på den annen side kan det være verdt en kikk. Nært marka, endel fine leiligheter, godt kollektivtlbud og ikke "bare" ghetto), kan det være lurt å kikke på f eks Bjerke. Der kan man få leiligheter ned i den prisklassen du kan ha råd til (men husk husleie i tillegg), utsikten er fin, og det er mer sentralt enn de ytterste drabantbyene, i tillegg til at du slipper t-bane og shabby sentere hvis du vil. Ellers er jeg enig i at det er nærmest umulig å etablere seg i byen som enslig, man får i hvert fall ikke mye for pengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå