Gå til innhold

Pus har fått problemer med klørne etter påkjørsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille pus på 5 mnd ble påkjørt for 3 uker siden. Hun måtte sy den ene fremlabben for den hadde fått ei stor flenge.

Nå har vi lagt merke til at hun henger igjen i labben når hun f.eks klatrer i gardinene (fy-fy) eller hun henger igjen i klærne våre. Vi må da hjelpe henne med å få lirket klørne ut av det hun henger fast i.

Hun har vært slik siden ulykken men jeg trodde hun kom til å bli bra igjen for såret har grodd fint og hun er like hyper som tidligere, det går i hundre om dagen sammen med søsteren både inne og ute.

I dag ringte jeg dyrlegen for å høre med han for jeg synes det er litt rart at hun skal ha problemer med klørne enda. Han sa da at hun sikkert har skadet en sene og at hun aldri kom til å bli bra, det er heller ingenting å få gjort noe med. Men siden hun er frisk og rask så gjorde det ingenting mente han, det at hun turner rundt i gardinene vil hun gi seg med når hun skjønner at hun sitter fast hver gang.

Så selv om dyrlegen mente det ikke hadde noe å si så synes jeg det er litt fælt hvis hun f.eks skulle bli hengende fast i et tre eller noe annet når hun er ute.

Pusene er så glad i å være ute så jeg vil ikke nekte de det.

Er det noen som har opplevd det samme og som kanskje vet om det kan ordnes på alikevel? Eller om vi kanskje skal trene henne for at hun skal bli bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig synd at pus er blitt på kjørt, men hva gjør en pus på 5 måneder ute?

(Den bør være noen måneder til før den slippes ut...)

Kanskje du kan prøve å klippe de klørne som hun henger fast med?

Pass på å klippe kun tuppen av kloen, slik at du ikke treffer nerven. Det kan være veldig smertefullt for katten.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg skjønner at du vil la katten være ute. Jeg har ikke erfaring med å klippe klørne på en katt, men du kan spørre dyrlegen?

Kan hun ikke trekke inn klørne slik at de alltid er ute "på klatre-klore-stadiet"?

Er det på alle bena? Hvis du ikke får et svar fra veterinæren, så ring en annen. Jeg vet om flere som har fått helt forskjellige svar fra veterinærer, og de har valgt å ikke bruke den de ikke liker. Hvis du bor på et lite sted, kan du likevel ringe en veterinær hvor som helst i landet.

Den informasjonen du får, tar du med til den veterinæren du har.

Det er helt bak mål at man må finne info selv, men det samme gjelder leger mange ganger.

Lykke til, håper det går bra med pusen din.

Skrevet

Vi har valgt å ha utekatter derfor er de ute allede nå, vi har hatt mange katter og alle har fått lov å gå ut når de selv vil.

Nå bor vi på landet så det er egentlig ikke så veldig mye bilkjøring her, men det skjer at katter blir påkjørt alikevel.

Begge kattene våre er glad i å være ute, men de er aldri ute lenge om gangen heller ikke om natta/sent på kvelden.

Det med å klippe klørene har jeg ikke tenkt på men det skal jeg gjøre, men først skal jeg ringe en annen dyrlege å høre med h*n om det er noe å få gjort med dette.

Klippe klør på katter er ikke noe problem da jeg har hatt perser som var innekatt og den måtte klippes jevnlig.

Klørne hennes er inne, de stikker ikke ut, men når hun f.eks henger i gardinen sitter den fast i klørne selv om klørne ikke er ute. Hun er slik små kattunger er før de får kontoll på klørne sine for da henger de igjen i alt som er.

Skrevet (endret)

Hvis katten har fått en sene-eller nerveskade er det ingenting å gjøre med. Det er slett ikke usannsynlig at det er dette som er galt, det er jo mange nerver og sener i små kattepoter. Jeg syns det var er fornuftig svar du fikk fra dyrlegen din jeg.

Ang det at katten er ute når den er 5 mnd, så ser iallefall jeg ingenting galt i det. Og du sier jo selv at dere har den inne om natta, så den lever nok et flott liv:) Håper det ordner seg for pus og deg. Jeg klipte også klørne på min innekatt, brukte bare en alm negleklipper og tok ca 1-2 mm om gangen.

Endret av rangi
Gjest vimselot
Skrevet

Katten har kanskje fått nerveskader, slik at automatikken ikke fungerer mer, men det kan gå over av seg selv. Jeg kan klippe klør på en bikkje, men har aldri vært i nærheten av å gjøre det med en katt.

Men hvis noen mener at man kan gjøre det, så er det vel greit, men jeg ville likevel skaffet meg mer info blant annet ved å ringe flere veterinærer (men ikke ta til deg alt du får svar på, velg ut de du mener selv er fornuftige)

Du virker som en som bryr seg om dine katter og hunder, så jeg tror nok det går bra, selv om kattungen kanskje er litt handicappet og aldri vil bli helt bra igjen.

Det er ikke grunnlag for å avlive en katt, så lenge den har det bra og trives.

Skrevet

Jeg ville også prøvd å klippe den kloa/de klørne hun har problemer med. Dersom problemet blir permanent går det kanskje an å amputere tåa - men det er selvsagt ikke den løsningen man velger i første omgang. I utgangspunktet er det også forbudt i Norge, men jeg regner med man kan få det gjort av medisinske årsaker.

Gjest DyneTryne
Skrevet

Kattunger henger seg jo ofte fast i alt, så det er helt normalt :)

Angående amputering, nabokatten beit av kloa på Mioen min så hun måtte amputere hele tæsepoten. Det var da lov det regner jeg med?

Skrevet
Kattunger henger seg jo ofte fast i alt, så det er helt normalt :)

Angående amputering, nabokatten beit av kloa på Mioen min så hun måtte amputere hele tæsepoten. Det var da lov det regner jeg med?

Ja, det er helt sikkert lov når det er grunn til det :) I USA amputerer de av og til tærne på innekatter så de ikke skal klore i stykker ting, dette er (heldigvis) ikke lov i Norge. Men det blir jo noe annet når det er er sykdom eller skade som forårsaker problemer.

Gjest DyneTryne
Skrevet

huff nei det skjønner jeg! :overrasket: De er jo utedyr! (min er bare litt for glad i å være inne :D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...