Gå til innhold

Kanin med byll.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet her før, fordi vi ønsker oss kaniner.

Nå har jeg derimot blitt litt usikker. Venninna mi har to kaniner. Den ene fikk en stor byll, som ble åpnet og tømt hos dyrlege..Etter en uke var kaninen like ille, og måtte til dyrlegen igjen...

Det var vist en bakterie, som kunne ramme kaniner.... Og hadde de først fått den ble de "nesten ikke" (?) kvitt den. Dessuten var det smittsomt.... så hun måtte "skille" kaninene.

Er den noen som vet noe om dette? Kan kaninene stå sammen igjen - når byllen er borte? Er det bare når den er åpen det er smittefarlig...

Lurer jo litt da, siden jeg ønsker meg to kaniner.... Er dette noe som skjer ofte?

Ser jo hvor mye jobb det er for venninna mi nå, med "tømming og rensing" av byll, penicilliin, "smitte frykt" osv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde kaniner i min barndom, samme hadde mine venner og så vidt jeg husker var det kun ei det var litt problemer med. Hun fikk livmorsbetennelse, men ingen byller på noen

Skrevet

Jeg har hatt kanin i mange år, og aldri opplevd byll. Den ene kaninen min fikk kreft og måtte opereres, men ingen byller nei.

Skal du ha kaninene i samme bur? Får du de ifra samme oppdretter da, at de er fra samme kull? Bare spør, for fremmede kaniner som blir satt sammen kan være ganske så voldsomme. Ikke sjelden at de skader hverandre alvorlig...

Skrevet

Jeg har ikke hørt at det er vanlig, men kom til å tenke på coccidose, som oftest gir utslag i tarmsykdommer, men som såvidt jeg husker også kan gi byller o.l. Dette er ikke en bakterie, tror jeg, men en mikroorganisme. Det er vanlig at den finnes hos kaniner, men sjelden voksne dyr blir syke - de er stort sett immune.

Forresten har jeg også lest om kaniner med byller som kommer tilbake - som sikkert skyldtes noe annet enn det jeg nevnte over her :forvirret: Såvidt jeg vet er det ikke spesielt vanlig, jeg har hatt flere kaniner, og kjenner også endel som har/har hatt mange, uten å ha opplevd dette. Men jeg ville nok unngått å kjøpe kaninunger fra et oppdrett hvor sykdommen finnes, for å være på den litt sikrere siden.

Ellers er jeg enig med Trampe angående kaniner sammen. Anbefaler å lese og be om råd inne på Norsk kaninforum, der er det også endel info om vanlige kaninsykdommer.

Generelt er voksne kaniner ganske hardføre dyr, de vanligste lidelsene har med fordøyelse å gjøre og kan stort sett unngås ved riktig stell og fôring, og en syk kanin kan ofte reddes om man reagerer raskt. Ukastrerte hunkaniner kan også få livmorproblemer som kreft og betennelser. Noen linjer har tannproblemer, og noen kaniner får øyebetennelser, men jeg vil ikke si dette er vanlige ting.

Skrevet

Takker for svar :)

Jeg vet ikke om jeg skal ha kaninene sammen eller ikke ennå. Har ikke lest og lært så mye om kaniner ennå - så det er godt å få opplysninger fra dere.

Før vi skaffer oss kaniner vil jeg lære masse først.

Det var det med byllene til venninna mi sin kanin - jeg ble litt engstelig for... :forvirret:

Men da virker det ikke som det er noe som er "vanlig" da??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...