Gå til innhold

Kikertmel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nesten et kilo kikertmel i skapet som bør brukes opp innen de neste få ukene. Er det noen som har oppskrifter eller forslag til hva jeg kan bruke det til?

Det jeg vanligvis bruker det til er å binde sammen falafelrøre, samt til indiske bhajis, dvs. indiske frityrstekte "grønnsakskaker".

Kan man bake med melet, for eksempel, eller finnes det andre retter man kan bruke det til? :tommel:

Skrevet

Jeg har også en pakke kikertmel i skapet, ;) og har lenge hatt på planen å lage socca - en enkel spesialitet fra Nice.

Og disse ser jo også ganske gode ut.

Har forresten ikke forsøkt melet i falafel - skal testes! :)

Skrevet

Tusen takk, da blir det socca i helgen.:) Jeg prøver å kutte ned på hvetemel, så da passet jo den oppskriften bra.

Skrevet

jeg anbefaler også falafel, veldig godt i pitabrød

Skrevet (endret)

Her er noen oppskrifter, men jeg har ikke prøvd dem selv ennå.

Brød med spelt og kikertmel

300 g finmalt spelt

150 g kikertmel

1 ½ ts salt

30 g mykt smør

25 g gjær

3 ½ dl lunkent vann

50 g solsikkefrø eller gresskarfrø

Bland mel og salt, og tilsett alt unntatt frøene. Kna godt. La deigen heve i 40 min. Kna inn frøene, og la deigen heve en stund i en brødform. Stekes ved 230 grader i midten av ovnen med en kopp vann nederst i ovnen i ca 35 min.

Kikertpannekaker

250 g kikertmel

2 egg

1/2 ts salt

4 dl vann

solsikkeolje

Serveres f.eks med en krydret kesamdipp eller tsatsiki, eller asparges.

Til slutt en litt annerledes oppskrift på hommus:

en liten kopp kikertmel

2 ss tahin

4 fedd hvitløk, presset

3 ss presset sitron

urtesalt

pepper

event. litt olivenolje

Kikertmelet røres ut med 3 ganger så mye kokende vann. Tilsett tahin og smak til med hvitløk, sitron, urtesalt og pepper.

Hvordan smakte forresten socca?

Endret av salsera
Skrevet
Hvordan smakte forresten socca?

Socca var kjempegodt. Neste gang jeg lager det skal jeg tilsette urter (rosmarin, timian e.l.), eller krydder, f.eks. spisskummen.

Takk for brødoppskriften. Jeg tror jeg skal prøve den, selv om baking ikke akkurat er en av mine sterkeste sider. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...