Gjest bada Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Jeg har nesten et kilo kikertmel i skapet som bør brukes opp innen de neste få ukene. Er det noen som har oppskrifter eller forslag til hva jeg kan bruke det til? Det jeg vanligvis bruker det til er å binde sammen falafelrøre, samt til indiske bhajis, dvs. indiske frityrstekte "grønnsakskaker". Kan man bake med melet, for eksempel, eller finnes det andre retter man kan bruke det til?
Gjest piaf Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Jeg har også en pakke kikertmel i skapet, og har lenge hatt på planen å lage socca - en enkel spesialitet fra Nice. Og disse ser jo også ganske gode ut. Har forresten ikke forsøkt melet i falafel - skal testes!
Gjest bada Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 Tusen takk, da blir det socca i helgen. Jeg prøver å kutte ned på hvetemel, så da passet jo den oppskriften bra.
one-of-7 Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 jeg anbefaler også falafel, veldig godt i pitabrød
salsera Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 (endret) Her er noen oppskrifter, men jeg har ikke prøvd dem selv ennå. Brød med spelt og kikertmel 300 g finmalt spelt 150 g kikertmel 1 ½ ts salt 30 g mykt smør 25 g gjær 3 ½ dl lunkent vann 50 g solsikkefrø eller gresskarfrø Bland mel og salt, og tilsett alt unntatt frøene. Kna godt. La deigen heve i 40 min. Kna inn frøene, og la deigen heve en stund i en brødform. Stekes ved 230 grader i midten av ovnen med en kopp vann nederst i ovnen i ca 35 min. Kikertpannekaker 250 g kikertmel 2 egg 1/2 ts salt 4 dl vann solsikkeolje Serveres f.eks med en krydret kesamdipp eller tsatsiki, eller asparges. Til slutt en litt annerledes oppskrift på hommus: en liten kopp kikertmel 2 ss tahin 4 fedd hvitløk, presset 3 ss presset sitron urtesalt pepper event. litt olivenolje Kikertmelet røres ut med 3 ganger så mye kokende vann. Tilsett tahin og smak til med hvitløk, sitron, urtesalt og pepper. Hvordan smakte forresten socca? Endret 27. april 2007 av salsera
Gjest bada Skrevet 28. april 2007 #6 Skrevet 28. april 2007 Hvordan smakte forresten socca? ← Socca var kjempegodt. Neste gang jeg lager det skal jeg tilsette urter (rosmarin, timian e.l.), eller krydder, f.eks. spisskummen. Takk for brødoppskriften. Jeg tror jeg skal prøve den, selv om baking ikke akkurat er en av mine sterkeste sider.
Gjest piaf Skrevet 28. april 2007 #7 Skrevet 28. april 2007 Socca var kjempegodt. Neste gang jeg lager det skal jeg tilsette urter (rosmarin, timian e.l.), eller krydder, f.eks. spisskummen. ← Dumpet forresten over denne oppskriften forleden dag på Epicurious: http://www.epicurious.com/recipes/recipe_views/views/102392 Farinata er altså den italienske varianten av kikertpannekaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå