Kitsune Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Leste i siste nr. av KK om parabener (?) og andre skadelige stoffer i kosmetikk. Jeg kjører egentlig en politikk der jeg bruker opp noe før jeg kjøper nytt. Men likevel har noe klart å samle seg opp i skapet under vasken.. Men nå vil jeg kjøpe ting uten parabener og ftalater. Men hvordan vet jeg hva jeg skal kjøpe? Noen som vet om følgende merker er naturlige utenom de dyre Dermalogica og Decleor: -Dr. Hauscha (skrives sånn??) -Philosophy Vet dere om andre? Eller kan noen si noe om hva de vet om slike skadelige stoffer og hva man i allefall bør unngå. Hårfjerningsprodukter er hva jeg har klart å skjønne en versting.. (egen smertefull erfaring også)
Gjest Blanca Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Hverken Dr. Hauschka eller Weleda inneholder parabener. Parabener er konserveringsmidler og de to over bruker alkohol som konservering. Decleor inneholder parabener (iallefall den rensemelken jeg har her i huset). Jeg leste en ny forskningsrapprt nylig om hvilke parabener som man burde holde seg unna, og hvilke som ble sett på som ufarlige, men jeg kan ikke finne den igjen.
Kitsune Skrevet 20. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2007 Decleor med parabener? Rart.. Har fått inntrykk av at parabener er "livsfarlig" og at Decleor er så reint, atte.. (de sier det selv der jeg har vært å handla det) I KK skreiv de at det skulle stå mer på deres sider om allergifrie produkter, men jeg kunne ikke finne det på deres sider. Så kan jeg og si at sidene til KK ikke er direkte systematiske og oversiktlige, etter min mening..
Gjest KATTAstrofe Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Jasonproduktene er uten parabener.
Kitsune Skrevet 20. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2007 Jason? Link? Her var det litt interessant. Bla. at coop sine våtservietter er best med tanke på kjemikalieinnhold. Strir litt imot mine fordommer der cooc-produkter er ugg og elendig, og dyre er veldig bra..
Kitsune Skrevet 20. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2007 Ja, og så en link til hva je gskrev: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=26
Gjest Neria Skrevet 20. april 2007 #7 Skrevet 20. april 2007 Parabener er ikke "livsfalige", de er det konserveringsmiddelet som gir minst hudirritasjon og fare for allergiske reaskjoner på produktet. Og alle kremer MÅ konserveres fordi de inneholder vann, og bakterier lever og formerer seg i vann. Og ingen har vel lyst til eller godt av å smøre kroppen med bakterier? Parabener er en gruppe stoffer og det er 3 av dem som ikke har vist seg å være hormonhermende. Disse heter metylparaben og etylparaben og natrium metylparaben (sodium methylparaben på engelsk). Se mer om dette på Grønn Hverdags sideAndre parabener kan man godt prøve å holde seg unna. Men en viktig ting. Mengden konserveringsmiddel er alltid veldig liten. F.eks en solkrem er konservert med 0,1 % parabener. Det betyr at i en tube på 100g er det 0,1g med parabener. Hvis man følger kreftforeningens anbefalinger om solkrem skal man bruke 30g krem til hele kroppen. Dette betyr at du da smører deg med 0,03g parabener. Og hos voksne tas svært lite av stoffene opp i kroppen, kanskje så lite som under 10% av hva man har smurt seg med. Det bli en forsvinnende liten mengde. Da tror jeg faktisk at det er mer skadelig å sole seg uten solkrem...
Gjest KATTAstrofe Skrevet 21. april 2007 #8 Skrevet 21. april 2007 Jason? Link? ← http://kinsarvik.no/visNettbutikk.aspx?gru...D=24&n1=8&n2=15 Der er en oversikt over en del Jason-produkter. Selv bruker jeg dusjsåpe, boodylotion, håndsåpe, deodorant og lypsyl fra Jason. De tre førstnevnte har pumpeflaske, så det kommer minimalt med bakterier i flasken. Har aldri opplevd at produktene har blitt dårlige på grunn av manglende parabener, og er av den oppfatning av at dersom jeg kan unngå å smøre meg med "farlige" konserveringsmidler, så gjør jeg det. Styrer også unna produkter som inneholder mye eteriske oljer. Har lest om små barn, fortrinnsvis gutter, som har utviklet bryster på grunn av hormonforstyrrelser som følge av bruk av såpe med enkelte eteriske oljer (husker ikke helt hvilke, lurer på om lavendel var en av de).
Gjest Catwoman Skrevet 21. april 2007 #9 Skrevet 21. april 2007 Lavera er også uten parabener, såvidt jeg vet. Du får kjøpt det på helskeosten.
Hardrock Skrevet 21. april 2007 #11 Skrevet 21. april 2007 Jeg bruker en barberkrem som heter Ultra Shave, og den inneholder visstnok ingen parabener eller noen andre former for kjemikalier. Funker veldig bra! Tror også det finnes noe for kvinner av samme produsenten.
dront Skrevet 21. april 2007 #12 Skrevet 21. april 2007 Ja, det er litt greit å være klar over at endel naturlige produkter inneholder eteriske oljer som er ganske virksomme... Noen er allergifremkallende og andre har hormonvirkninger (omtrent det samme man er redd for med parabenene..?). Så det er egentlig mye man bør sette seg inn i for å være på den sikre siden, og helt sikker blir man nok aldri. Bruker selv rensemelk og -krem fra Dr Hauscka, og er veldig fornøyd, men vet at endel reagerer allergisk på disse produktene. Jason sine produkter virker mildere?
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 23. september 2007 #13 Skrevet 23. september 2007 Jason? Link? Her var det litt interessant. Bla. at coop sine våtservietter er best med tanke på kjemikalieinnhold. Strir litt imot mine fordommer der cooc-produkter er ugg og elendig, og dyre er veldig bra.. Hei! Det var HenrikWegeland som sa: Klag ikke under stjernene over mangel på lyspunkter i ditt liv. Ha! De smiler jo som om de ville vinke til deg! Hvor stråler Venus i aften! Har himmelen også forår?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå