Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :sjenert:

Tenkte kanskje dere her inne visste en del om trening og ernæring og kanskje har lyst til å hjelpe meg?

Jeg har det problemet at kiloene kommer bare jeg ser på sukker, kjenner nesten at jeg legger på meg ved å tenke på søtsaker. Når jeg først legger på meg kommer det direkte på lår, rumpe, legger, overarmene og hoft. Er det noen øvelser dere kan anbefale? Noen øvelser jeg kan gjøre hjemme? Nå som det er mye pollen ute i luften er det vanskelig å trene ute.

Jeg har også hørt snakk om mat med lav GI, men hva er lavt og hva er høyt? Ser matvarer med forskjellige tall bak, men vet ikke hva som er lavt, middels eller høyt. Jeg spiser ikke godteri(har ikke spist ren sjokolade(sånn utenom i kjekse og kake) siden 17 mai. og ikke godteri siden 2006^^) men kan fort bli litt is, kake eller kjekse. Is er uansett noe jeg må slutte å spise på grunn av allergi. Tanken på å kutte ut alt søtt frister ikke, noen som har andre fine tips til hva jeg kan spise når jeg skal unne meg noe?

Ellers har jeg prøvd kromtabletter nå i 1mnd eller no,har hvertfall spist en boks med de snart, men synes ikke dette hjelper no særlig. Noen tips for å dempe søtsuget?

Om dere har noe å anbefale hadde jeg blitt veldig glad! :tommel:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sjeldent GI-indeksen står bak på matvarer da, så det tallet du ser er vel kanskje kalorier per 100 gram?

Eller mener du kanskje i tabeller og slikt? Nå er ikke jeg helt inne i GI, men 100 er høyt i alle fall.

Endret av Rhiakath
Skrevet

Jeg aner ikke hva GI er i ulike varer, men det står ikke på pakningen. Det er i såfall på produkter fra Lindberg etc.

Men Fedon Lindberg har gitt ut en egen bok som lister opp en del varer. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131801

Hva du skal spise i stedet for søtsaker? Hva med frukt i biter, smoothies, etc. Eller bruk en nutrilett-bar skjært i småbiter. Da har du smågodt...... :)

Skrevet

Haha! Neinei, nå mente jeg bøker om mat og ikke det som står på pakningen. Det er faktisk matvarer det står på.

Skrevet

Takk for svar, skravla! Hm, jo.. Frukt og grønt er jo godt! Men tenkte mer på noe litt mer søtt. Hva med i bursdager eller selskaper generelt? Kan så lite om dette føler jeg.

Jeg har et anstrengt forholdt til nutrilett ol. :P

Skrevet
Takk for svar, skravla! Hm, jo.. Frukt og grønt er jo godt! Men tenkte mer på noe litt mer søtt. Hva med i bursdager eller selskaper generelt? Kan så lite om dette føler jeg.

Jeg har et anstrengt forholdt til nutrilett ol. :P

Det har jeg også, men noen av barene er gode.

Dessuten har Fedon L. en del oppskrifter på dessert etc som ikke er så ille. :) Hvis du har lyst til å prøve et GI regulert kosthold så bør du kjøpe bøkene. Der er det også masse oppskrifter.

Skrevet

Hvilke da? Er ikke så sikker jeg altså.. Jeg har prøvd litt av hvert..Men ikke helt min greie føler jeg.

Ja, prøvde å leie noen bøker på biblioteket men det ble bare for dumt.. Jeg må kunne markere og skrive mine egne notater i de bøkene. Har du noen av disse bøkene? Noen favoritt?

Hvordan er det man får til å svare slik som du(skravla) gjorde der? Iiik, er ny her :ler:

Skrevet
Hvilke da? Er ikke så sikker jeg altså.. Jeg har prøvd litt av hvert..Men ikke helt min greie føler jeg.

Ja, prøvde å leie noen bøker på biblioteket men det ble bare for dumt.. Jeg må kunne markere og skrive mine egne notater i de bøkene. Har du noen av disse bøkene? Noen favoritt?

Hvordan er det man får til å svare slik som du(skravla) gjorde der? Iiik, er ny her :ler:

Jeg har et par av oppskriftsbøkene til Lindberg, men har vel egentlig ikke noen favoritt. Har ikke helt falt for GI-trenden og satser mer på normalt, norsk kosthold.

For å svare som jeg gjør så klikker du på knappen som det står siter på. Den ligger rett under hvert innlegg - til høyre.

Skrevet
Jeg har et par av oppskriftsbøkene til Lindberg, men har vel egentlig ikke noen favoritt. Har ikke helt falt for GI-trenden og satser mer på normalt, norsk kosthold.

For å svare som jeg gjør så klikker du på knappen som det står siter på. Den ligger rett under hvert innlegg - til høyre.

Juhu!:)

Jo, skjønner. Jeg prøver det jeg og.. Men ettersom at det ikke er så mye penger på kontoen blir det fort mat som ikke er så veldig sunn.. Derfor hadde det vært greit med en oversikt over GI-verdier på forskjellige matvarer. Hva er høy, middels og lav GI?`Skjønner at 100 er mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...