Eliza Doalot Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Vi bor i gammel bygårdsleilighet med hele 3,5 m takhøyde. Det er på mange måter veldig deilig siden det gir masse lys og luft. Samtidig synes jeg ofte det gjør små rom litt upersonlige, de blir på en måte litt "boksetet". Noen som skjønner hva jeg mener? I det her tilfellet er det snakk om kjøkkenet. Det er ca 3x4 m2, med innredning på 3 vegger. Det er vel særlig den tomme veggen som virker så uendelig høy, samt kanskje den drøye meteren som er tilovers over skapene. Innredningen er hvit, gulvet skal males (antagelig) mørke grått, veggeneer lyse, men det kan forandres. Noen som har tips til hvordan jeg kan få et litt luner kjøkken?
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 (endret) Jeg vet hvordan du visuelt kan forhøye et tak, ved å male hvitt i ca en bredde på ti- 12 cm, altså samme farge som taket øverst på veggen. Da kan du kanskje gjøre motsatte, men det kommer an på fargene du velger, og jeg tror ikke at "ti-cm-regelen" gjelder mer da... Jeg elsker at det er høyt under taket, men for å bli kvitt takfølelsen du ikke ønsker, må du ha noe nede som gir mer fokus enn takhøyden, som drar blikket ned. En liten sjenk eller en hylle med kokebøker eller en glassutstilling hvis du ikke har behov for å oppbevare andre ting der? Jeg vet ikke, for jeg har bare vært borti motsatt problemstilling. Håper du får noen bedre svar. Endret 20. april 2007 av vimselot
Gjest Spring Hermit Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 Hvis du maler taket mørkere enn veggene ser det lavere ut. "Ceiling moldings at the ceiling, especially 5" wide, can make taller ceilings look lower. Painting ceilings a shade or two darker than walls can lower ceiling height. A wide wallpaper border placed slightly below the ceiling tends to lower it visually. Avoid vertically striped wallpaper, as it tends to make ceilings look higher. A chair railing is usually positioned about 1/3 the way up the wall and can give rooms with lower ceilings an illusion of greater height. If you choose to use a picture railing, paint the ceiling color down to the railing to lower the ceiling. "
Bobsi Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Du kan henge opp lamper, for blikket går sjelden lenger enn til lyskilden.
Eliza Doalot Skrevet 20. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2007 Takk for svar! For å oppklare evt misforståelser, jeg elsker takhøyden. Jeg vil bare ha vekk den litt kalde, tomme og upersonlige følelesen som kommer (tror jeg) fordi rommet er uproporsjonalt høyt i forhold til arealet. Å male taket i en annen farge er ikke aktuelt, tak skal være hvite. Forslaget til Vimselot fårjeg ikke helt fatt på (jeg skjønner hva hun mener, men klarer ikke se for meg hvordan jeg skal gjøre det motsatt.) Den engelske teksten sliter jeg litt med. Noen som kan oversette "ceiling molding" og "chair/picture railing" for meg? Å henge opp noe på veggen var det jeg tenkte på i utgangspunktet, men alt blir liksom borte... Altså, det er jo selvfølgelig der, men selv ganske store ting blir puslete på en stor uavbrutt veggflate. Å sette noe på gulvet ala en sjenk, skap el er det ikke plass til (da må kjøkkenbordet ut og det er uaktuelt siden jeg har verdens kuleste, knallrøde bestemorbord). Å fikse litt med lamper og lys er en god ide som jeg nok skal bruke, men jeg tror fortsatt jeg vil gjøre noe med selve veggen. Det vi har vurdert er å kle den ene veggen med en slags brystning i normal romhøyde, altså ca 2,4 m, og male en mørkere farge øverst. Problemet er at jeg er generelt veldig skeptisk til brystninger.... men tror kanskje det kunne blitt litt kult... Hva tror dere?
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #6 Skrevet 20. april 2007 (endret) Jeg er og skeptisk til brystninger, men har du ikke plass til noe på den veggen, kan du henge opp ett eller to (store) bilder. Rødt drar fargen ned hvis du setter et bilde til venste så unngå rødt, hvis du ikke klarer å balansere det med et annet bilde slik at det ikke virker skjevt. Har et bilde mye rødt i seg og du vil ha flere bilder på veggen så heng det røde i midten eller til venstre for de andre evt. to. Få tak i ett eller to bilder med blågrønne farger (store). Ett er sikkert nok. Hvis du ikke kan la være å falle for fristelsen for et bilde med rødskjær. Tegn opp veggen og lag noen skisser. Hvis du ikke kan det selv har de hjemmesider f.eks. på http://jotun.iscgnet.com/index.asp?CountryID=2 Beklager at jeg var upresis, men det er ikke lett når jeg ikke har vært og sett og jeg er ikke utdannet som interiørarkitekt. Tror jeg ville gått for ett eller to bilder (kanskje bare ett) i blågrønt, kanskje abstrakt. Håper du får flere svar, for det er spennende å høre andres meninger. Endret 20. april 2007 av vimselot
Gjest bada Skrevet 20. april 2007 #7 Skrevet 20. april 2007 Noen som kan oversette "ceiling molding" og "chair/picture railing" for meg? ← "ceiling molding": taklister "picture railing": bildelist
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #8 Skrevet 20. april 2007 Jeg sa visst noe uklart at jeg vet hvordan man kan forhøye et tak ved hjelp av illusjon, men jeg sa vel også at jeg aldri har vært borti det motsatte... Hva vil du? Vil du ha et mindre kjøkken så sett et stort rødt/oransje bilde der, vil du ha det større og lage mer rom så bruk et bilde med blågrønne nyanser. Det viktigste er at du liker bildet, men du må tenke litt på fargene i bildet du henger opp, hvis du bestemmer deg for å henge opp ett bilde da. Taket er vel der likevel, håper jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå