Gå til innhold

Sorterer bort norske barn i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.nettavisen.no/innenriks/article949697.ece

Undersøkelsen er strengt regulert i Norge.

- Alle danske kvinner får nakkefoldscanning og duotest. Det er et tilbud fra staten. I tillegg får alle scanning for å avklare mulige misdannelser i 20. uke, sier Lillian Skibsted, overlege ved Ultralydklinikken for gravide i København til Nettavisen.

I Norge er det strenge kriterier for å få disse testene, blant annet en aldersgrense på 38 år. Det medfører at norske kvinner som ønsker å ta denne testen, må ta den på nærmest ikke-lovlig vis på klinikker i Norge som tilbyr dette delvis, eller dra til utlandet for å få tilbudet. Og det er gjerne de mest ressursterke parene som får dette til.

Ville du fått en undersøkelse om du kunne i Norge?

Ville du, om du hadde mulighet, dradd til Danmark?

Er det moralsk å sortere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg ville nok ikke sortert selv, men muligheten bør være der for folk

Gjest allium
Skrevet

Jeg synes den norske regelen er fornuftig.

Du får ikke fostervannsprøve før risikoen for abort ved prøven er mindre enn risikoen for at man finner noe galt.

De andre metodene - trippeltest og nakkefoldscanning - gir ikke noe sikkert svar. Fostervannsprøve må til uansett.

Og ja, jeg tok den. Men jeg hadde ikke avgjort hva jeg ville gjort med ethvert resultat. "Tilstand uforenlig med liv" ville blitt abort, med tanke på min egen helse og hvordan det ville påvirket de andre barna.

Skrevet

Jeg ville nok fått undersøkelsen i Norge, men hadde ikke reist til Danmark. Hva jeg hadde gjort om jeg fikk vite at fosteret var sykt vet jeg faktisk ikke, men synes alle må få ta det valget for seg selv. Det må jo også være greit å kunne forberede seg mentalt på å få et sykt barn.

Skrevet

Jeg er imot at vi skal ha et samfunn som legger opp til å diskvalifisere mennesker fra livet ut fra helsesmessige og sosiale kriterier. Dette er et ideologisk standpunt, og jeg lar meg påvirke av enkeltmennesker historier. I en gitt livssituasjon vet jeg ikke hvordan jeg selv ville reagert. I dag, er for meg retten til livet, og livets ukrenkelige verdi, det som veier tyngst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...