Gå til innhold

HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

På tirsdag gikk jeg løs på mitt stygge kjøkkenbord med vanntynnet Lady Interiørbeis. Tenkte det skulle bli enkelt. Bordet og stolene var fra før lutet furu. Det ingen fortalte meg at det umulig kan gå an å beise luta møbler med denne beisen, for det tørker ALDRI. :frustrert:

Ennå i dag, tre døgn senere er det seigt og ekkelt å ta på, og det kan da umulig stemme. Så det store spørsmålet er nå, hva gjør jeg.

Føner, kaldt vann, eller vasker det av igjen? Ser ikke for meg at det siste alternativet blir noe pent?

Tips anyone?

Skrevet

Jeg har opplevd det samme og den beisen er fremdeles ikke skikkelig tørr enda det har gått flere måneder. Heldigvis var det i mitt tilfelle ett prøveoppstrøk på en plate, så det hadde ingenting å si. Årsaken er nok at oljen i beisen ikke trekker inn i treverket når dette på noen som helst måte er behandlet fra før.

Slik jeg ser det, har du ikke noe annet valg enn å fjerne det av så godt det lar seg gjøre og la det tørke godt etterpå. Blir det forferdelig ujevnt, må du nok pusse en del. Etterpå kan du bruke slik lakk i en mørk farge på hele bordet/stolene. Den ser ut som beis, men trekker ikke inn i treet og fester på alle underlag. Den er litt seig, så du må jobbe litt med den for å få den jevn, men til gjengjeld drypper den ikke. Resultatet blir også tålelig jevnt selv om underlaget ikke er det. Bruk kun ett strøk lakke med farge, men avslutt gjerne med ett strøk silkematt eller klar lakk av samme merke for å få ett holdbart resultat.

Hvis du ser at du ikke klarer å fjerne beisen godt nok til at du under noen omstendighet kan bli pent, kan du likevel fjerne så mye som mulig av den, la det tørke og male bordben og stoler med oljemaling i en passende farge. Husk i så fall å grunne slik at fargen fra beisen ikke trekker ut i malingen. Bordplaten pusser du helt ned og lakker med nevnte lakk. (Bordplater som er i bruk blir aldri fine når de blir malt. Første kaffekopp eller rødvinsglass setter garantert merker som aldri går bort uansett maling).

Jeg vet jo ikke hvordan bordet ditt ser ut nå, så jeg kan selvfølgelig ikke garantere resultatet. Egentlig er det synd du ikke er naboen min. Da skulle vi nok ha klart å redde bordet ditt tilbake til en flott tilværelse ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...