Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legetermin sier at jeg har termin 19. august. Men selv mener jeg 29. august. Altså en forskjell på 10 dager.

Er legeterminen rett er jeg 16 + 1 i dag, hvis min egen termin er rett er jeg 14 + 4.

Problemet er:

Da jeg var til jordmor sist (14+2 i henhold til legetermin, men bare 12+4 i henhold til egen termin) var symfyse-fundus målet 15 cm.

Nå er toppen av livmoren kommet rett over navlen (ca 22 cm nå). :o

Andre som har så store mål og ikke har fått bekreftet tvillinger??

Skal jo på ultralyd den 11. mars, men vil gjerne være "litt forberedt" hvis det skulle vise seg at skjermen viser to små undre. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er i akkurat samme situasjon ja...

jeg var 13+1 og målte 15...

er litt nervøs, må si det!

jeg tror ikke jeg er klar for to på en gang...

også midt i studiene!!

men det lurer jeg på, dersom det ikke er tvillinger, er det noe galt da??

Gjest Anonymous
Skrevet

Har hele tiden ligget over både den røde og den grønne linjen på charten, men nå på sist legekontroll i uke 25+5 lå magemålet akuratt på den røde linjen så det har jevnet seg ganske godt ut :wink: Er vel ca. 24-25 cm. nå.

26+2 :D

Skrevet

Jeg har hele tiden ligget ovenfor grafene på helsekortet og jeg venter en baby. Jordmor sa at det er ganske vanlig at man ligger høyt i kurven eller utenfor fordi denne grafen er ikke justert på mange år og pr i dag er babyene gjennomsnittlig større ved fødsel enn før.

Høyt symfyse-fundusmål kam også komme av mye fostervann og leiet til babyen.

Skrevet

Jeg ligger også "plutselig" langt over gjennomsnittet. Jordmor påpekte at livmoren ofte vokser i "rykk og napp", og at det derfor kan jevne seg ut. Sist jeg gikk gravid lå jeg en lang periode "under" gjennomsnittet, men fødte likevel en jente på 3800g...

Krumeline

34 uker

Skrevet

Jeg lå også langt over gjenomsnittet med mine barn. Den ene var 4 kg og den andre 4,4 kg.

Men du behøver ikke å få tvillinger eller en stor unge. Du kan rett og slett

ha mye fostervann.

Skrevet

Då eg var til jordmor denne veka skreiv ho inn fundusmåla (fra UL og denne kontrollen) inn på skjemaet mitt, og streken var langt over gjennomsnittet. Då vatvart eg litt bekymra for at det skulle vere ein stor baby (for på UL var det berre ein inni der). Men jordmora beroliga meg med at nokon hadde si eiga kurve, og det betydde ikkje at babyen var stor sjølv om kurva låg over gjennomsnittet.

Så ingen grunn til bekymring fekk eg vite.

Gjest Anonymous
Skrevet

Man kan jo dessuten ha mye fostervann, slik at kurven går rett i været.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...