Gå til innhold

Dyr hov olje

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Glem dyre kremer og oljer til hestens hover. Det er bare å smøre på usaltet smør. Det er et råd, jeg kan flere.

Men nok for i dag. Det er sant at de (bruker de enda???) sånn som lukter guff, og heter?

Jeg har ikke drevet på med hester privat på mange år nå, men jeg har par jeg elsker hester og jeg følger med, men jeg sier lite for de er s.k. proffe.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Usaltet smør fungerer, men hovene må pleies som vanlig. Det er bare et gammelt tips fra en (ikke jeg) som driver med konkurransehester, men som ikke bor i Norge, men vinner i konkurranser her også.

Ellers har jeg blitt temmelig oversett når jeg mener at de som driver med konkurransehester, bør gi hestene biologisk dyrket høy. Men jeg har i alle fall sagt fra.

Grunnen er at all kunstgjødsel utarmer jorda og går over i planten og igjen i kroppen (til en hest f.eks). Jorda blir på en måte krystallisert, og på den måten oppstår mange plager som omhandler skjellettet og sener. Det gjelder jo ikke bare konkurransehester, det gjelder alle hester og oss mennesker også.

Men jeg kan se for meg hvordan de i stallen vil reagere hvis f.eks. jeg kommer med usaltet smør til hovene (yttersiden av hovene). Det er på nære nippet at jeg tar meg en tur i en stall i nærheten snart der jeg kjenner noen proffesjonelle og kommer med en pakke usaltet smør. :sjenert:

De kan jo alt, liksom, og her kommer jeg? Helst skal det koste masse penger fordi det betyr status. Man er liksom ikke helt med med en pakke smør i stallen...

Likevel kunne jeg ikke la være å gi det rådet, fordi det er brukervennlig, billig og hesten bryr seg ikke om det i det hele tatt.

Endret av vimselot
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hovolje er bare til pynt, for det tørker ut høvene. Cornucresine eller spenol er det jeg har brukt i alle år, og har aldri hatt et hovproblem :) Dessuten kan man bruke akkurat det samme hvis man skulle få mugg, for der er cornucresine helt uslåelig :) Og spenol kan jo brukes til så og si alt...

Gjest vimselot
Skrevet

Jo, er enig i at spenol kan funke, men det inneholder alkohol, og jeg mener forsatt at usaltet smør (meierismør) er bedre, jeg da.

:)

Alkohol i samme hvilken sammenheng er kjent for å tørke ut, selv om jeg ikke har noe i mot spenol (det finnes verre ting).

Men hvis du driver konkurranse-ridning, og pappaen din har jorder, ville du ikke da sagt til ha at han må la en liten bit, dyrkes uten kunstgjødsel?

Jeg ville tvunget min pappa, men jeg har ikke hest nå...

Jeg skal få meg en hest/ponny eller et esel, men årene går så jeg ender vel opp med en eller to shetlandsponnier, som kan dra meg til butikken... he he..

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Nå er det jo slik at økologiusk dyrket for skal dyrkes så og så langt unna (vet ikke hvor langt) jorder som gjødsles med kunstgjødsel siden det kan spre seg med vinden og greier. Så det skal ganske mye til for å klare akkurat det...

Gjest vimselot
Skrevet

Så når jeg velger å kjøpe økologisk dyrket mat, er det bare tull? Jeg har lest om krystallisering av jordsmonn her på kg faktisk. H*n i utlandet lyttet og syntes det hørtes fornuftig ut, og skulle vurdere det, men her i Norge har jeg sluttet å prate om det.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Så når jeg velger å kjøpe økologisk dyrket mat, er det bare tull? Jeg har lest om krystallisering av jordsmonn her på kg faktisk. H*n i utlandet lyttet og syntes det hørtes fornuftig ut, og skulle vurdere det, men her i Norge har jeg sluttet å prate om det.

Det har jeg da ikke sagt, men det du skrev var:

Men hvis du driver konkurranse-ridning, og pappaen din har jorder, ville du ikke da sagt til ha at han må la en liten bit, dyrkes uten kunstgjødsel?

Jeg ville tvunget min pappa, men jeg har ikke hest nå...

Og poenget var at man ikke bare kan sette av et jorde mellom andre jorder til å dyrke økologisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...