Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunt og variert kosthold med hyppige måltider.

Skrevet

Av en eller annen grunn blir jeg kvalm og uvel viss jeg spiser mye... Ingen strategi bak det, har bare alltid vært sånn (hadde alltid litt av lørdagsgodtet igjen på søndagen).

Skrevet

Det hele begynte med at vi fant ut at vi ikke skulle spise snop i uke dagene, i begynnelsen var det vanskelig, men det tok ikke lang tid før det bare ble en vane å la vær, og da var ikke suget etter det heller så stort lengre. Så når du først har latt det gå en tid tror jeg det går bra

Skrevet

Kan spise til jeg ligger der om jeg vil og antagelig ha lyst på mer. Legger det meste i kjelleren (der er det dessuten kaldere) og glemmer alt sammen. Noe ligger i vanlig skap i kjøkkenet. Mest matsjokolade. Skiller strengt mellom hverdag og fest og det er vel derfor alt blir liggende der det er.

Gjest Marie81
Skrevet

Stålvilje :ler:

Neida! Men når jeg har klart å venne meg av med sukker, og spiser sunne og hyppige måltider så smaker det ikke så godt med sjokolade etc. lenger. Frister heller med ordentlig mat enn søtt kliss. (Men er svak for mocca-sjokolade og mørk sjokolade, er en grunn til at DET ikke ligger i skapet).

Skrevet

Lag regler. Spiser jeg den sjokoladen der må jeg ta 50 push-ups, eller spiser jeg den får jeg ikke shoppe noe på to måneder. Sånne ting f.eks.

Skrevet

Vi har et "snavell"skap på kjøkkenet hvor det stort sett bestandig er noe godt. Og det får ligge i fred i ukedagene, snop hører helgene til.

Skrevet

Det blir en vane. Man kan venne seg av med søtsaker og jeg tror jeg har greidd det. Har som regel aldri søtsaker i huset,men blir søthungeren for stor tar jeg heller noe annet, et knekkebrød med syltetøy eller honning feks.

På hytta har jeg konfekt som jeg nå må kaste, for den har ligget i mange år og blitt hvit utenpå........litt synd å gi meg konfekt i gave da. :forvirret:

Men å slutte med søtsaker blir vel omtrent som å slutte med røyk for noen. Litt standhaftig i begynnelsen, noen små triks, ikke ha det i hus osv.....

Gjest blixen
Skrevet

Å ha godter liggende hjemme mener du? Hakke sjangs. I kveld gjorde jeg unna helgehandelen, og det ble en halv bærepose med snop og snacks. "Ungene må jo ha noe å kose seg med i helga" - det er mantraet. Men hva skjer når jeg kommer hjem? Jo godteret roper på meg, og jeg må bare ha "litt". Ja, særlig.

Men å gå forbi godteriet i butikken når jeg handler er ikke noe problem ellers, det er bare når det blir helg det går over stokk og stein. Men det er det slutt på fra nå av; ungene skal få penger på lørdagen og handle godter selv. Så det så. :) Må nesten det hvis jeg vil leve så sunt som jeg ønsker. Ute av syne - ute av sinn.

Skrevet

Ja, det beste er jo å ikke ha det liggende, men det var jo ikke helt det du spurte om. Ellers tror jeg det er en overgangsfase, det er fælt i begynnelsen hvis du er vant til å spise en del. Men gå tilbake til lørdagssnop, det er den eneste dagen det er lov. Og den er aldri mer enn 6 dager unna, er jo ikke særlig mye det?

Skrevet
Vi har et "snavell"skap på kjøkkenet hvor det stort sett bestandig er noe godt. Og det får ligge i fred i ukedagene, snop hører helgene til.

Skulle ønske vi var like prinsippfaste som deg *sukk*

Skrevet

Jeg har en gigantisk pose i kjelleren med godteri fra tax free, og nå litt fra påskegodtesalget o.l. Jeg elsker godteri, men dette er noe jeg kun spiser en gang i uka. Resten av uka er det noe jeg rett og slett ikke tenker på, det å gå å hente seg en bit godteri er ikke et alternativ en gang. Jeg spiser godter når jeg har "planlagt" det, aldri ellers.

Slik har det ikke alltid vært, men da jeg bestemte meg for å endre kostvaner kom det litt etter vlitt, og nå er det ikke noe problem. Jeg er opptatt av mat, at den skal være riktig, og da vet jeg hva jeg skal putte i meg. Man føler seg bra av sunn mat, og motsatt....

Skrevet

Det funker hvis jeg har godteri jeg ikke liker. Peanøtter og kokesjokolade (som jeg bruker til å lage kjeks) får være i fred

Skrevet

Jeg har vennet meg av med godteri jeg også, som flere over her. Spiste masse da jeg var ung, men det er sikkert ti år siden, nå har jeg aldri lyst på.

Jeg også spiser ofte, ca hver tredje time hele dagen. Det er kjedelig å gå og lage seg mat hele tiden. Men jeg gjør det likevel, fordi nå vet jeg at det er mat jeg har lyst på, ikke junk.

Skikkelig mørk sjokolade synes jeg også fortsatt er godt. Men jeg tenker aldri på godteri lenger. Ikke kaker eller brus eller saft heller.

... hvis jeg bare klarte å gjøre det samme med vin, ville jeg blitt kjernesunn :ler:

Skrevet

Godtesuget mitt har så godt som forsvunnet etter at jeg begynte å spise oftere. Har noe med at blodsukkeret holder seg stabilt, såvidt jeg har forstått. Og et eller annet med at når man slutter å trykke i seg snop, så slutter kroppen å skrike etter det hver gang den trenger energi og.

Faktisk blir jeg relativt fort kvalm av sukker, så restene av smågodtet jeg kjøpte da jeg var bakfull og godtesyk for 3 uker siden ligger fremdeles på pulten min.

Trikset er altså å spise små, sunne måltider - ofte :)

Skrevet

Jeg har funne tut at det beste er å ikke ha snop liggende i huset. Kjøper sjokolade til helgen - men bare til ungene. Selv kjøper jeg kanskje litt is ... ellers er kjøleskapet fullt av frukt - all slags frukt.

Kaker og boller har vi kun når det er bursdager - ellers holder vi oss til sunn mat ..

Tror ikke det er noen hemmelighet med å kunne ha godterier liggende - enten kan man - eller så kan man ikke. Det tryggeste er å la være å ha sånt liggende ...

Skrevet

Jeg har det liggende i et skap på kjøkkenet. Ute av syne ute av sinn ;)

Støtter det andre skriver her om at godterisuget forsvant etter å ha endret kosthold. Nå spiser jeg hver tredje time og stapper i meg mye frukt og grønt.

Skrevet

Oj, så flinke dere er da! Ok, så da trenger jeg altså å innføre noen regler og banke inn litt fornuft. Skal begynne å tenke at - nei, nå er det ...dag og godteri hører kun hjemme i helgene. Får se hvordan det går da :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...