lidia Skrevet 3. mars 2003 #1 Skrevet 3. mars 2003 Trenger litt hjelp nå. Jeg er ekspert på å få riper i absolutt alle stekepanner jeg kjøper. Kjøpte for en stund siden eva-panne, tror den heter det. Kosta rundt kr 400,-. Fikk beskjed om at jeg kun skulle bruke plast og tre. Dette har jeg gjort, har ALDRI brukt noe annet. Men tror du ikke denne begynner å bli ødelagt.. :x Det begynner å bli noen slags prikker i den, dvs ser at den snart kommer til å begynne å flasse. Hva er det jeg gjør galt? Synes 400,- kroner er endel penger for en stekepanne. Har dere evt. noen forslag til stekepanner som er bra?
Gjest gjesta Skrevet 3. mars 2003 #2 Skrevet 3. mars 2003 Jeg har ingen erfaring med akkurat det merket du nevner, men kan det være du bruker for høy temperatur? På de pannene jeg har, har det pleid å stå i vedlikehodsanvisningen at pannen ikke må utsettes for så veldig høye temperaturer. Skal du "svi" en biff, bør du altså bruke en stekepanne uten teflonbelegg. Jeg har en jernstekepanne til slik bruk, den tok en stund "å steke inn", men ble veldig bra etter en stund.
Gjest Zalomine Skrevet 3. mars 2003 #3 Skrevet 3. mars 2003 Har også "ødelagt" et par stekepanner på denne måten, ja altså de har "nupper" i bunnen. (bruker nå dem enda jeg, selv om de altså ser litt rare ut, for ikke noe av dette går bort, jeg har undersøkt) Det er nok temperaturen ja, så vidt jeg vet. Planen er å skaffe ei jernstekepanne etterhvert, nettopp til varm steking, rett og slett fordi jeg tross alt steker en del på varmt jeg da. Men det, det ligger litt frem i tid. Prioriteringene er mange før vi kommer så langt....
lidia Skrevet 3. mars 2003 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2003 ok, det er nok varmen, ja. Bruker nok altfor sterk varme iblant. Men da får jeg passe på det heretter. Jeg bruker også pannen enda, men merker at noe pleier å sette seg litt fast i disse nuppene, og det liker jeg ikke. Får vel kjøpe en jernpanne da, vet de er litt dyre ..og jeg som er så flink på kjøkkenet klarer vel å ødelegge denne også..
Supermann Skrevet 3. mars 2003 #5 Skrevet 3. mars 2003 Leste du bruksanvisningen da du tok den i bruk? Du leser riktig. Den skal settes inn med olje når den er ny og ikke vaskes med zalo osv, dette blir syndet med, men det er tilfelle. Skal ikke si at dette har noe med dette tilfellet, men til informasjon.
Gjest Zalomine Skrevet 3. mars 2003 #6 Skrevet 3. mars 2003 DET supermann, gjelder nettopp jernpannene. Ikke disse teflonpannene som vi har ødelagt. (og jada, vi leser det som står...)
orakel Skrevet 3. mars 2003 #7 Skrevet 3. mars 2003 Sikker på at det ikke er jernstekepanner du snakker om Supermann? Der stemmer ihvertfall det du sier. Har aldri hørt om det samme angående teflon. Men formye vaskemiddel og skrubbing har ikke disse teflonpannene godt av heller.
Supermann Skrevet 3. mars 2003 #8 Skrevet 3. mars 2003 Nei er veldig sikker på dette(99%) Var inne på sidene til Høyang men kunne ikke finne noe der heller.
Cilla Skrevet 3. mars 2003 #9 Skrevet 3. mars 2003 wok pannene jeg har hatt skal alltid smøres inn med olje før bruk, og de var i teflon. Og skal sikkert vedlikeholdes og smøres inn igjen med jevne mellomrom, men har dessverre syndet der......
Arwen Skrevet 3. mars 2003 #10 Skrevet 3. mars 2003 Prøv titan-panne. De skal tåle alt. Har det selv og er kjempefornøyd.
Gjest Lea Skrevet 3. mars 2003 #11 Skrevet 3. mars 2003 Teflon sakl ikke brukes ved sterk varme eller vaskes med zalo (kun vann, tørkes med papir). Har aldri hørt om dette med olje. Jeg har en stekepanne med titan-belegg (tror jeg at det heter). Den har egenskapene til både jernpanne og teflonpanne. Har holdt seg perfekt i 2 år og er i bruk daglig. Den koster nok mer enn en teflonpanne, men jeg vet ikke prisen. Fikk min i gave julen 2000. Men disse pannene skal ALDRI bli glovarme uten at det er noe i dem.. smør, olje e.l. De skal heller ikke vaskes med såpe (hvis det ikke er nødvendig). Riktignok har min panne tålt et par omganger med stålull, men det er muligens ikke riktig behandling. Den blir også satt inn med olje i ny og ne. Anbefales hvis du vil ha en panne som virkelig fungerer!!
lidia Skrevet 4. mars 2003 Forfatter #12 Skrevet 4. mars 2003 Tusen takk for mange fine svar. Skjønner nå at jeg gjør absolutt alt feil, men det er jo ingen bombe da.. Jeg har ikke visst at de ikke skal vaskes med zalo, det har jeg alltid gjort. og, nei..jeg har ikke lest bruksanvisningen. Har også ofte latt pannen bli litt varm før jeg tar smør oppi. Skal aldri gjøre det mer! :oops:
Sofia Skrevet 4. mars 2003 #13 Skrevet 4. mars 2003 Jeg har både teflonpanne og jernpanne. Ingen av de vasker jeg med salo, bare skikkelig varmt vann. Teflonpannen bruker jeg KUN til steking av egg og pannekake, alt annet blir stekt i jernpanna mi. Tenk, den har jeg arvet etter min farfar og den er 40 år gammel, og den er super. Skikkelig kvalitetspanne! Så til deg som startet innlegget, og dere andre som lurer på om dere skal bruke penger på en god jernpanne: Ikke nøl, det er en skikkelig bra "investering". Jeg kjøpte også for noe år tilbake en høy jerngryte, til kjøttgryteretter og slikt, og den er også super. Kjempefin å steke kjøtt i, det spruter ikke over kanten, ovnen er like ren etter steking. Wok'en min er også i jern. Jeg liker å lage mat og synes det er viktig med skikkelige panner. De varer og varer og varer, du klarer ikke å slite ut en skikkelig jerngryte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå