Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Hvis en kvinne blir utsatt for en brutal voldtekt med våpentrusler og redsel for sitt eget liv. Hvilke senvirkninger kan denne kvinnen da oppleve og hvor lenge etter et slikt overgrep kan de dukke opp? Kan de dukke opp, bearbeides og forsvinne også dukke opp igjen etter mange år og kan f.eks. vold fra ukjent eller kjent gjerningsmann utløse nye senvirkninger i tillegg til redsel og angst? Jeg har lest litt om dette, men det står ingenting om at det kan dukke opp igjen når man ikke blir voldtatt på ny, men "bare" blir utsatt for vold som kan ligne...
Saeria Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Jeg vil tro at det fullt ut er mulig å f.eks. få post traumatisk stress etter en grov voldtekt. Denne lidelsen dukker gjerne ikke opp før årevis etter hedelsen og det tar lang tid å komme seg. Man kan også få tilbakefall som kan utløses av triggere som lukter, lyder og andre sanseinntrykk.
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Det var det jeg har lest og det jeg trodde, men hvordan kan en som er voldtatt og som opplever senvirkninger best komme seg over det? Er det i det hele tatt mulig?
Aggi Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 Det vil jo isåfall bestå av hjelpetiltak som terapi, selvhjelpsgrupper o.l Jeg ble voldtatt da jeg var i begynnelsen av tenårene, og jeg reagerer enda voldsomt om jeg ser det på tv. Jeg er mørkredd og tørr ikke å gå ute på kveldene alene. Jeg tror ikke jeg får bearbeidet det noe mer enn jeg allerede har gjort gjennom ulike former for terapi. men jeg fikk konstantert flere diagnoser relatert til psykisk helse etter denne hendelsen, der i blandt generell angst og depresjon. Så man kan vel ikke komme helt over det kanskje, men heller lære å leve med opplvelsen på en eller annen måte., (?)
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 En venninne av meg har dype sår... Hun har tydeligvis senskader. jeg kan ikke gå i detalj.
Gjest helt vanlig. Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 Ja, nye hendelser kan utløse voldtektsettervirkningene på nytt. Retraumatiseringer - som ikke trenger å være av seksuell art men som bare er svært skremmende som overfall etc- kan få minnene tilbake igjen. Det er derfor så mange overgrepsutsatte sliter med fødsel/graviditet. Helt normalt at slike ting kommer tilbake igjen mange ganger i løpet av livet. 80 % av voldtatte utvikler klinisk depresjon 3 måneder etter voldtekten. 50% av voldtatte får PTSD. 10 % av alle med PTSD har fortsatt lidelsen etter 20 år. Ikke oppløftende akkurat! Ja, det er mulig å komme over det. Men da er det utrolig viktig å prate om det veldig mange ganger og oppsøke psykolog, slik at man får bearbeid minnet og får det til å ligne på et vanlig minne igjen.
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #7 Skrevet 20. april 2007 PTSD er post-traumatisk stress? Denne jenta er i ett nytt forhold nå, men hun er veldig aggresiv og av og til voldelig. Hun gikk i terapi for noen år siden, men nå har hun fortalt til meg at hun ikke kjenner seg igjen. Hun ble vitne til og delvis selv utsatt for blind vold på åpen gate, før hun møtte sin nye kjæreste. Han forstår ingenting, selv om hun har fortalt om voldtekten. Hun forstår heller ingenting for hun har vært i et tre år langt forhold før og da var hun ikke sånn. Hun trodde hun var bra igjen etter å ha gått i to år til psykolog. Hun føler at hun ikke kan skylde på voldtekten mer, men jeg har lest på hjemmesidene til dixi at aggresjon kan være en bivirkning. Hun har ikke internet. Det er derfor jeg spør. Jeg satte med en gang likhetstegn mellom voldtekten og den blinde volden, men hun sier selv at hun kan ikke se for seg at hun må igjennom terapi en gang til. (Jeg vet hun gjør det, hvis hun forteller det til legen sin for hun er kjempeglad i kjæresten sin og hun vil ikke være så aggresiv) I tillegg sier hun at hun får angst for å passere menn på øde strekninger og også der det er mange mennesker. Det kan komme helt plutselig på henne og hun vet aldri når det dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå