Gå til innhold

Påstand om hvorfor par klarer å leve sammen

Gjest7

Anbefalte innlegg

Påstand: Den biologiske grunnen til at par klarer å leve sammen er for at kvinnen i hovedsak får dekket sitt behov for stabilitet og trygghet (selv om hun også kan nyte sex'en), mens mannen får dekket sitt seksuelle behov (selv om andre ting som følger med også kan oppleves som hyggelig).

Hva mener dere?

(Ikke min mening, kun en interessant teori.)

Endret av Gjest7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gammeldags, både manne- og kvinnefiendtlig vrøvl og en nokså uengasjerende og kjedelig teori - spør du meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

jeg mener det er mennesker som er redd for å være alene

uansett den teorien har jeg ingen tro på

Endret av Corto Maltese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Den påstanden/ teorien er jeg uenig i. (Det finns såklart unntak, men de er nok i mindretall)

Tror også som Fox M. skriver at mange velger å være et par for å slippe å være alene!

Sagt av Winston Churchill:

"Min hustru og jeg forsøkte å spise frokost sammen, men vi måtte gi det opp fordi det ødela ekteskapet vårt"

-------------------------

Et lykkelig ekteskap er et hus som må bygges på nytt hver dag, samt halvere sine rettigheter og fordoble sine forpliktelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Påstand: Den biologiske grunnen til at par klarer å leve sammen er for at kvinnen i hovedsak får dekket sitt behov for stabilitet og trygghet (selv om hun også kan nyte sex'en), mens mannen får dekket sitt seksuelle behov (selv om andre ting som følger med også kan oppleves som hyggelig).

Hva mener dere?

Det er en velkjent teori du presenterer. Jeg jobber ikke med psykologi eller biologi så jeg har ingen forskningsteorier som motsier den.

Hvis jeg skal synse høres den rimelig ut. Det er det inntrykket jeg har av menn og kvinner, så det høres ut som en grei biologisk teori. Det er mest interessant med biologiske teorier dersom de kan kombineres med psykologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Menn går inn i forhold for å få sex, kvinner har sex fordi de håper på forhold :ler:

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn går inn i forhold for å få sex, kvinner har sex fordi de håper på forhold :ler:

Jammen da fikk jeg svar på det jeg lurte på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi fremdeles har en del urinstinkter i oss som kommer frem når det gjelder valg av livspartner, og at disse forholdene kanskje hadde hatt en bedre sjanse til å overleve hvis det ikke var for at vi er blitt mye mer ego i dag. Hvis BEGGE parter slutter å kreve, men bare gir, blir det balanse, men det er jo lettere sagt enn gjort.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Hva mener dere?

Jeg mener at den ikke holder mål. Noen kvinner ER stabiliteten og tryggheten i sine forhold, og ønsker likevel kjæreste. Noen menn er også i den posisjonen at de kan ha store mengder uforpliktende sex med mange attraktive kvinner, men foretrekker likevel èn kvinne. Mange par lever også sammen over lang tid, selv om mannen er mer en trussel enn en trygghet, eller kvinnen aldri inviterer til sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Jeg mener at den ikke holder mål. Noen kvinner ER stabiliteten og tryggheten i sine forhold, og ønsker likevel kjæreste. Noen menn er også i den posisjonen at de kan ha store mengder uforpliktende sex med mange attraktive kvinner, men foretrekker likevel èn kvinne. Mange par lever også sammen over lang tid, selv om mannen er mer en trussel enn en trygghet, eller kvinnen aldri inviterer til sex.

Biologiske årsaker kombinert med psykologiske er kanskje tingen i noen av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det bra?

Vel, for å først ta utgangspunkt i trådens opprinnelse, så knyttes kanskje ikke vane til biologisk årsak, annet enn at den biokjemiske prosessen stabiliseres mer hvis man lever i komfort, ren spekulasjon selvsagt, slik at lyst og vilje kommer i annen rekke, og sosiale forhold som rammer, trygghet, økonomi osv teller mer.

Om det er bra? Jeg vet ikke om jeg er rett person til å uttale meg normativt og generaliserende på dette, man skal ikke undervurdere tilfredshet eller latskap som årsaker bak valg/ikke-valg, tror jeg, men på det personlige plan vil jeg si at å holde sammen av ren vane, tar livet av all vekst, noe man har erfart hvis man virkelig har kjent hva som kan oppstå og vokse mellom to mennesker over tid.

To, (eller flere), individer har utrolige muligheter til å påvirke og utvikle hverandre, og men også stagnere hverandre.

Jeg har sett utallige eksempler på at par stagnerer i utviklingen seg imellom, men ser ikke bort ifra at deres enighet og tilfredshet legger grobunn for å utvikle seg i andre miljøer, (foreninger, vennekretser, verv osv).

Det forutsetter at utvikling i seg selv er et mål, og ikke tilfredshet. Noen tenker at linjen skal peke oppover, andre foretrekker kanskje rett og slett bortover.

Et annet aspekt er kanskje at det å velge å bryte ut av en tilfredshet, krever ubehag før man uvisst muligens finner større lykke.

Selv er jeg nærmest meg selv når jeg søker eventyr, og fungerer faktisk best i turbulente tider, fordi det frigjør energi der jeg både ser og prøver ut muligheter.

Hva mener du? Eller andre?

Endret av Aftenvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i denne påstanden- Den er bare en av mange ulike årsaker til at par holder sammen. Selvfølgelig er det stabilitet og trygghet for kvinnen, og selvfølgelig er det sex for mannen. Men det er også omvendt: menn trenger også stabilitet og trygghet, og kvinner trenger også sex!

Men å si at DETTE er hovedårsaken til at folk henger sammen, blir for snevert- og for mange også feil.

Jeg kan nevne en liste med fordeler ved å være to: økonomi, dele sorger og gleder i hverdagen, dele forpliktelser i hus og hage, dele ansvaret for barna - og bortsett fra dette, tror jeg muligens også folk henger sammen av sjelelige, åndelige behov. Akkurat den siste biten har jeg ikke funnet ut av :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg kan nevne en liste med fordeler ved å være to: økonomi, dele sorger og gleder i hverdagen, dele forpliktelser i hus og hage, dele ansvaret for barna - og bortsett fra dette, tror jeg muligens også folk henger sammen av sjelelige, åndelige behov. Akkurat den siste biten har jeg ikke funnet ut av  :hoho:

Det virker for meg som om det er mest praktiske grunner til at par holder sammen samt at de ikke liker tanken på å være alene. Det er ikke sikkert den de er sammen med er så veldig fantastisk eller er den beste partneren for dem, men de liker vanen og vil derfor ikke bryte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg har sett utallige eksempler på at par stagnerer i utviklingen seg imellom, men ser ikke bort ifra at deres enighet og tilfredshet legger grobunn for å utvikle seg i andre miljøer, (foreninger, vennekretser, verv osv).

Ja, for det kommer an på, som du sier, hvorvidt en ser på utvikling som en linje som går bortover eller oppover.

Enighet og tilfredshet hos paret skaper sikkert grobunn for for å utvikle seg i andre miljøer. Det er fint i de tilfellene der individet på egen hånd ikke er i stand til å realisere sine interesser på eget initiativ, med støtte fra familie og/eller venner.

Mennesket er et sosialt vesen men man må ikke være et par for å være sosiale.

Derfor bør det være noe mer enn det sosiale grobunnsaspektet som gjør at par holder sammen.

Mange frykter kanskje at de ikke rekker å få barn (A. Tellefsen-eksempelet) og andre frykter at det ikke er noen der for dem når de blir gamle. Parenheten kan derfor være en garanti for å unngå ensomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...