Gå til innhold

Urtehage

Anbefalte innlegg

Gjest Labellamia
Skrevet

Jeg vil lage en urtehage i hagen, er det noen som har laget og har noen tips om hvordan den kan se ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange måter å lage urtehager på; oppbygde tre/stein/betongkasser, diverse urner eller i bed rett på bakken. Du må også finne ut hvor du vil ha plantene (sol, halvskygge eller i skygge).

Hvis du går på biblioteket finner du helt sikkert bøker som gir deg gode ideer på hvordan urtehagen din kan se ut og hva du som nybegynner kan starte opp med. Finn ut hva som passer best til din hage. Ombestemmer du deg er det jo bare å lage nye løsninger og flytte plantene.

Jeg har selv urtehage og syns det er ganske gøy (enda jeg ikke finnes interessert i matlaging). Syns det mer er lukten, utseende, egenskapene og historien til urtene som er spennende. Begynte med et par urter og har utvidet det etter hvert. Noen har jeg kjøpt, noen funnet, noen fått av bekjente. Har bare stauder. Disse kommer opp år etter år. Dessverre har jeg litt for liten tid til å sysle med dette.

Skrevet

Et annet tips:

Skriv ned hva urtene heter etter hvert som du får tak i dem. Det kan fort gå i surr. Skriv navnet på feks trepinner og sett dem i jobden ved planten og/eller ta bilde av planten og skriv ved siden av (samles så i en perm). Det er fort å glemme hva man har.

Latinsk navn er viktigst (få med hele navnet). Det latinske navnet er internasjonalt og går igjen i alle seriøse bøker om urter. Det norske navnet brukes bare i Norge og også her kan planten ha forskjellige navn, avhengig hvor du bor i landet.

Gjest Labellamia
Skrevet

Tusen takk for tips. Har vært å kjøpt meg en del bøker, så nå blir det en liten urtehage med muligheter for utvidning etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...