Odny Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Når studielån, andre lån, mobil (bruker for mye, cirka 700 kr i mnd), fast-telefon (er lite i bruk og ikke noe problem), strøm, fellesutgifter, internet og forsikring er betalt, har jeg cirka 5500-6000 kroner igjen å leve for. Det skal gå til klær, tannlege, mat, frisør hver 3. mnd, lege, kino, fornøyelser, gaver og slike utgifter. Jeg røyker så der forsvinner 6-800 kroner i mnd. Jeg har ikke orden på budsjettet, og synes jeg har lite å leve for, eller lite å spare av. Jeg klarer meg og har ikke bil nå, men jeg har lyst til å klare å spare litt hver måned. Jeg har mulighet til å ta meg en ekstrajobb, men jeg har ikke energi nå. Hvis jeg overfører penger til sparekontoen eller til en annen konto for uforutsette utgifter, tar jeg de ut igjen. Hva har dere til mat og fornøyelser, klær osv når regninger er betalt? Jeg går ikke til lege hver mnd og er ikke avhengig av dyre medisiner. Kan jeg lage en avtale med banken om at sparekontoen ikke skal kunne røres mer enn en gang i året? Hilsen lite struktruert.
Gjest Fruktfat Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 (endret) jeg synes nå du hadde endel igjen jeg, da. første skrittet er jo finne ut om du virkelig vil spare, eller bare ha mer penger? for å spare må du ofre litt. du må først gjøre noe med mobilregninga, bytt til one call. jeg trekker mer skatt enn jeg trenger hver mnd (ca 1700).i tillegg legger jeg av 5000 til huslån selv om jeg betaler 4500, og sparer resten. du kan gi deg selv lommepenger; 1000,- i uka bør du klare deg helt fint på. og så må du bli litt "gjerrig". VIL du spare så klarer du å spare. nå er det jo ikke om å gjøre å klare seg på minst, man skal jo leve og. men til sammenligning har jeg selv igjen ca 2400,- hver mnd som skal gå til det du ramser opp, i tillegg til bensin. ikke fett, men det går. klarer jeg å spare klarer du. Endret 19. april 2007 av Fruktfat
Odny Skrevet 19. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2007 Hvordan klarer du det, Fruktfat? 2400 kroner blir 600 kroner i uken. Takk for tipset om at jeg skal klare meg på tusen kroner i uka. Det høres fornuftig ut. Det skal jeg klare, men jeg vet ikke hvor pengene går og det er problemet mitt. Jeg kjøper ikke dyre klær, men handler på salg. Jeg har regnet ut at om jeg sparer 500 kroner hver mnd. blir det seks tusen i året, men jeg glemte å si at jeg kjøper helsekost for cirka femhundre hver mnd, sigarettene i tillegg = 1200 i gjennomsnitt. Da har jeg straks ikke bare 5500-6000 kroner, men 4300 til 4800 i mnd. Hvilket budsjett har du f.eks. på mat? Jeg kjøper masse sunn mat, men glemmer det og finner mat jeg har glemt å fryse osv som må kastes, så jeg må ta meg litt sammen... Men kan jeg spørre banken som jeg har et godt forhold til, om de kan sperre sparekontoen min for kun ett eller to uttak i året?
Gjest Fruktfat Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 (endret) vel, jeg er fryktelig dårlig på å kjøpe klær, hehehe... og de blir stort sett innkjøpt på HM. men som sagt; det er ikke fett. kino og cafèbesøk begrenser seg naturlig, da det er noen mil til nærmeste ordentlige sted. så det går ut over fornøyelser. om du bor i passe avstand til sverige og får med deg noen med bil så handler du mat og røyk der, sparer masse på det. om du sparer alle kvitteringene i en mnd (ja, det er kjedelig, men) så får du litt mer oversikt over hva du bruker penger til. f.eks avisen hver dag. en kopp kaffe her og der, kjøper lunsj hver dag istedet for matpakke, osv. det er sånne småting som gjør at pengene forsvinner og prøv deg litt fram med hvor mye penger du klarer deg på. synes du det blir for mye stress med "lommepenger" så trekk litt mer skatt. da kan du bruke alt på kontoen og enda spare penger (og så er det VELDIG moro når den summen kommer i juni!) Endret 19. april 2007 av Fruktfat
Pasha Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 Slutt å røyke. Og trenger du virkelig å gå til frisøren var 3 mnd? Ellers så ta ut en viss sum i uka og du får ikke lov til å bruke mer enn det. Er det tomt så er det tomt og da får du heller sulte
dront Skrevet 19. april 2007 #6 Skrevet 19. april 2007 Du kan sikkert spare litt på maten. Planlegg middagen for noen dager framover og kjøp bare inn det du trenger. Husk å fryse ned og bruke rester. Unngå å handle mer enn 1-2 ganger i uka. Ellers er det lettere å spare hvis man sparer til noe bestemt...
Mrs. K Skrevet 19. april 2007 #7 Skrevet 19. april 2007 Hvis jeg var deg hadde jeg sett litt på, forsikring, telefon og internett. Kan du finne en billigere forsikring, bytte til billigere telofonabonnement, bruke mail i stedet for å ta en tlf, bytte til annen internettleverandør og slike ting. Det kan være en del å spare der. Frisør må du nesten unne deg selv og klær kjøper du billig. Matpakke i stedet for å kjøpe lunsj og å handle stort inn en gang i uken kan også spare deg for penger. Å kutte ut røyken vil gi penger på konto og bedre helse i det lange løp, men det vet du jo Jeg vet faktisk ikke hva vi har å leve for, men ingen av oss kjøper mye klær eller bruker penger på dyre fornøyelser så jeg tror ikke at vi har mere enn deg. Du kan sikkert lage avtale med banken om oppsparing. Spør dem og få dem til å hjelpe deg med å sette opp rimelig budget.
Nynaeve Skrevet 19. april 2007 #8 Skrevet 19. april 2007 Ta og finn ut hva du bruker pengene til. Tenk på at hver gang du kaster mat så kaster du penger. Kvitt deg med fasttelefonen. Og finn ut om du virkelig vil spare.... Får mer følelsen på at du heller vil ha mer penger enn spare;) et alternativ til sparekonto med begrensa uttak, er en konto du ikke har hverken minibank eller internett tilgang til. Til du har spart deg opp en buffer.
Odny Skrevet 20. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2007 Takk for svar. jeg har allerede billigst mobilabonnement, forsikring osv. Hustelefonen må jeg ha av noen praktiske grunner, men det koster ikke mye. Å slutte å røyke er et mål, men jeg vet ikke hvordan jeg skal motivere meg. Jeg kjøper ikke ukeblader eller abonnerer på noe, men jeg kan kjøpe en bok eller to, aviser (ikke daglig dessverre). For det meste leser jeg aviser på biblioteket og låner bøker. Jeg skal avtale et møte med banken, slik at jeg kanskje får opprettet en konto der jeg ikke har tilgang til den via nettbank (er så enkelt å overføre fram og tilbake). Jeg synes mat er for dyrt, men jeg handler på en ganske dyr butikk siden den ligger nærmest. Jeg har sagt nei til reklame i posten så jeg får ikke med meg tilbud på varer. Men jeg synes ikke jeg har god økonomi, og å planlegge et matbudsjett som singel er mer vanskelig enn jeg trodde. Alle jeg kjenner har 5-10.000 mer igjen når faste utgifter er betalt og de klarer å spare litt utenom det også. Det er så kjedelig å si nei når de spør om jeg blir med ut på byen, selv om jeg har vært nødt til å si at det ikke passer, men jeg er nødt til å avlyse mange avtaler pga. økonomi. Men det går mange kroner til selskapeligheter. Jeg er motivert til å spare noen kroner nå, så jeg får snakke med banken og avtale en time.
Rosalie Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Har de fleste du kjenner igjen mellom 15.500 og 16.000 når alle faste utgifer er betalt? Jaja, glad jeg ikke vanker i slike kretser... Motivere deg for å slutte og røyke? Du har ikke råd, rett og slett. Ellers vil jeg anbefale deg "Endelig Ikke-røyker" av Alan Carr. Dersom matbutikken nærmest er dyr, går du til den som er hakket lenger unna. Ta med ryggsekk og handle for flere dager i strekk. Ikke gå på butikken med mindre du virkelig må. Ikke kjøp ukeblader og aviser, dropp ting som saft, melk og juice, da det er unødvendig. Vann er fint både som tørstedrikk og drikke til maten. Lag mat fra grunnen av, ha en suppedag og en vegetardag i uka. Bruk hustelefon i stedetfor mobiltelefon. 700 kr i måneden i mobilregning er mye. Si opp internettabonnement, dersom du har det. Man trenger ikke å ha internett hjemme. Det er kjekt -javisst - men ingen livsnødvendighet.
lulle Skrevet 20. april 2007 #11 Skrevet 20. april 2007 Den letteste formen for sparing for deg, må jo være å slutte å røyke. Blåse pengene rett ut i luften var min motivasjon for å slutte. Forøvrig er ikke 5-6000 kr lite om du bare har deg selv. Kjenner aleneforsørere som har 8-9 tusen, og da skal de forsørge seg selv og to barn.
aline Skrevet 20. april 2007 #12 Skrevet 20. april 2007 struktur var tingen for meg. jeg har gått ned til 800,- i uka til mat og sosialt, da har jeg allerede trukket fra trening, faste utgifter, behandling og sparepenger. har ca det samme som deg igjen etter faste utgifter, og klarer det kun fordi jeg måtte ta meg sammen og tenke før jeg brukte. Visst var det uvant og visst må jeg jobbe for ikke å bare ta det jeg vil når jeg f.eks handler, men ejg VIL spare litt samtidig som ejg vil kunne dra på kafe en gang i blant med venninder, go da må jeg både klare å spare pluss at jeg må tenke meg om når jeg handler. og at du handler masse sund mat som du ikke spiser fordi du spiser annet/andre steder (ute?) istedenfor? vel, VIL du spare, så er DET en ting du kan tenke over om er økonomisk. viljestyrke er en fin ting når man vil spare, ihvertfall dersom du ikke får ordnet deg den (praktiske) sparekontoen uten mulighet for å ta ut mer en ett par ganger i året.
~Minni~ Skrevet 20. april 2007 #13 Skrevet 20. april 2007 (endret) Jeg synes ikke du har såå lite å leve for i måneden. Jeg har riktignok litt mer enn deg, men jeg bruker adskillig mindre. Det er uansett ganske lett å se hvor pengene blir av: *Røyk *Helsekostprodukter Hvis du hadde klart å slutte å røyke kunne du sikkert også spart deg alle helsekostproduktene og alikevel vært MYE sunnere. *Frisør - Du trenger ikke hver 3. måned og hva med å gå til en lærling? *Handle matvarer på dyr butikk (og aldri på tilbud?) - Det er vel ikke så langt til en litt billigere butikk? Eller er det ikke en på vei hjem fra jobb? *Mobiltelefon - Hvis du har muligheten: Ring fra jobben, send meldinger gratis fra nettet, vurder Fri Famile/Trådløs Familie. Jeg bruker aldri mer enn 100,- kr i måneden på mobilen og jeg har ikke fasttelefon. Nå har jeg aldri brukt 1 kr på logoer, blinkende diskolys, teite ringelyder, horoskop e.l. og sånne ting bør du selvfølgelig holde deg unna hvis du vil spare penger. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du ikke har BSU-konto så bør du kanskje skaffe deg det. Tror du kan ordne det slik at f.eks. 1.000,- kr i mnden blir trukket fra f.eks. lønnskontoen din og satt inn der. Du kan spare opp til 15.000 kr i året og hvis du sparer 15.000,- kr får du 3.000 kr i skattefradrag. En liten bonus som kanskje kan motivere? Endret 20. april 2007 av ~Minni~
Lillemor Gull Skrevet 20. april 2007 #14 Skrevet 20. april 2007 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du ikke har BSU-konto så bør du kanskje skaffe deg det. Tror du kan ordne det slik at f.eks. 1.000,- kr i mnden blir trukket fra f.eks. lønnskontoen din og satt inn der. Du kan spare opp til 15.000 kr i året og hvis du sparer 15.000,- kr får du 3.000 kr i skattefradrag. En liten bonus som kanskje kan motivere? ← Og hvis du tar ut penger derfra og bruker til annet enn blig må skattefordelen betales tilbake, så det er vel en ekstra grunn til å la være. Men BSU er jo sparing til bolig, så hvis det er andre ting du ønsker å spare til er det kanskje ikke det beste alternativet. Men å spare til bolig, synes jeg er ganske fornuftig.
Brunhilde Skrevet 21. april 2007 #15 Skrevet 21. april 2007 *Mobiltelefon - Hvis du har muligheten: Ring fra jobben,? ← Den er litt drøy, syns jeg. Skal hun også forsyne seg med andre av arbeidsplassen sine ting for å spe på privatøkonomien? Penner, papir, konvolutter, dopapir..?
Kykkelikokos Skrevet 21. april 2007 #16 Skrevet 21. april 2007 Jeg mener at trådstarter ikke har så lite penger igjen når alt er betalt. Problemet er ikke de faste utgiftene, men at hun ikke vet hva resten går til. Å klippe seg hver 3. måned er ikke luksus. Det er sparsomt. Mange klipper seg en gang i måneden.. Hver 3. måned burde alle kunne unne seg om de har penger til det. Hvis ikke blir håret stygt og flisete. Hadde jeg vært trådstarter ville jeg bedt jobben om å trekke mere skatt. Da ser hun ikke pengene før året etter, og kan dermed ikke sløse dem bort. Hvis hun vil spare mer på mat, sett opp ukesmeny. Ps. Å ha igjen 10 000kr etter faste utgifter høres luksus ut
Lillemor Gull Skrevet 21. april 2007 #17 Skrevet 21. april 2007 Den er litt drøy, syns jeg. Skal hun også forsyne seg med andre av arbeidsplassen sine ting for å spe på privatøkonomien? Penner, papir, konvolutter, dopapir..? ← Enig.
mariposa Skrevet 21. april 2007 #18 Skrevet 21. april 2007 Hva med budsjett? Regn ut de faste utgiftene over ett år, og del på 12. Da har du beløpet du skal sette av hver måned til faste utgifter. Rund oppover. Når det gjelder husholdningsutgifter: Kjør sparebluss i uken, og unn deg noe ekstra til helgen. Bruk tilbudene aktivt. Vaskemidler,dopapir,tørkelrull etc. Egne penger: Dvs. penger til røyk, hårklipp, klær og uteliv er en egen post. Så kommer post 4, og det er sparing. Når utgiftene har fått sitt, da er det en vurdering hvor mye av det resterende du skal putte til husholdning, deg selv og til sparing. Med ditt beløp har du et veldig godt utgangspunkt til å få en brukbar sum i allle kategorier. Her i huset har vi en fordelingsnøkkel som følger: 1. utgifter 2. husoldning 3. personlige penger( til hver) 4. sparing Funker utmerket. Det er aldri pengediskusjoner, og regningene blir lagt inn til forfall etterhvert som de kommer. Grunnen til at det funker så fint er at vi har likt til personlig forbruk, selvom den ene tjener mer enn de andre. Også at det alltid er penger til regninger pga. den månedlige avsetningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå