Gå til innhold

Referanse

Dareen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det pleier å være mest vanlig å utelate referanser i søknad/CV, for å skåne referansene for å bli oppringt uten av en arbeidsgiver er seriøst interessert i deg. Jeg skriver at referanser kan oppgis på forespørsel. Men jeg er interessert i å høre hva andre mener, for jeg er på jobbsøk selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har spurt mine sjefer om dette, de foretrekker at referanser er vedlagt søknaden, gjerne på et eget ark. En del velger nemlig å ringe referanser før de innkaller til intervju. Og er ikke referanser vedlagt, og det er mange andre gode søkere, kan man risikere å ikke bli innkalt på intervju pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger aldri attester og referanser med i søknaden, er arbeidsgiver interessert i mine kunnskaper så tar jeg med dette på intervju.

hvis ikke arbeidsgiver klarer å lese min cv og lese ut i fra den om jeg har kunnskapene som trengs så er h*n ikke verdt å jobbe for etter min mening men mye mulig dette varierer fra yrke til yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan være overkvalifisert og svært godt kvalifisert - men helt umulig å jobbe med likevel. Et flott papir fra høyskole forteller nada om dine kvalifikasjoner på det sosiale plan. En del som blir oppsagt får en midt på treet attest og beskjed om at de aldri skal oppgi dem som referanse - nettopp av slike grunner.

Send inn søknad og CV trådstarter. I det øyeblikket du har referansene så ringer du og oppgir dem. Dermed har du jo en god grunn for å ringe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ikke referanser med en søknad/CV men tar det med på intervju, på eget ark. Hos virkarbyråer jeg har vært hos, sier jeg at jeg ikke vil de skal ringe noen før de har snakket med meg først, alternativt har de da valgt å vente med disse referansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! :) Jeg endte opp med å bare sende søknad og CV. I tillegg skrev jeg i mailen at jeg håper det er greit at kontaktinformasjonen til referansen min ettersendes så fort jeg har fått snakket med henne. Så får håpe dette er godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av tre ganger jeg har hatt bruk for mine referanser har ny arbeidsgiver ringt dem først etter jeg har fått jobbtilbudet bare for å sjekke at de ikke hadde fått helt feil inntrykk av meg på intervjuet. Og iallefall min referanse ønsker å kunne forberede seg litt før hun blir oppringt, så for meg blir det helt uaktuelt å oppgi henne allerede i søknaden uten å spørre. De som driver rekkruttering er jo ofte selv også ledere som kanskje har opplevd å bli brukt som referanser, og de skjønner da at andre ledere ikke har all verdens med tid til å bli opringt i tide og utide.

Jeg pleier forøvrig alltid å legge ved innscannet kopi av det mest relevante vitnemålet, så tar jeg med originalene på intervjuet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobbsøker kurs jeg har vært på anbefales det å legge ved referanse i CV`n, men så lenge du ikke har fått tak i din referanse så er det vel i orden slik du har gjort kan jeg tenke meg...Men det er alltid best med minimum to referanser da, hvertfall det jeg har hørt fra arbeidsgivere på jakt etter søkere...

Lykke til med søking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Kan jeg skrive at referanser oppgis på forespørsel eller på et senere tidspunkt? Eller vil dette virke negativt siden de spør etter referanser i stillingsannonsen?

Jeg gjør det samme som deg, skriver at referanser kan oppgis på forespørsel. Jeg synes arbeidsgivere kan vente til de har noen utvalgte til intervju før de ringer referanser.

Arbeidssøkere har sine grunner for å vente med å oppgi referanser til de vet de er en aktuell kandidat for stillingen: det kan hende de ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal vite at de søker rundt før de faktisk er aktuelle for en stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok mye ulik praksis. Det viktigste er nok å HA referanser, uansett om de kontaktes direkte eller ikke.

I jobber hvor man søker via EUs standard CV vil de gjerne ha tre som ikke er ens nåværende sjef. Det er jo rimelig vanskelig dersom man er ung. Man setter ikke opp bonden man plukket poteter hos dersom man har tatt master i mellomtiden..

Dette resulterte i at jeg hadde 2 ministerråder fra samme arbeidsplass som referanser...., i utgangspunktet bra og dårlig på en gang.

Var nylig på intervju i staten hvor jeg kunne føre opp 1 referanse på internettskjema, men etter intervjuet spurte de om jeg kunne gi dem en til. Regner med at de hadde mange gode søkere.

Jeg har hatt en del referanser, på grunn av de jobbene jeg har hatt, hvor det ikke er naturlig å be dem ringe direkte. Men dette har de forstått når jeg har sagt hvem de er. (og nei, dette er ikke skryt, for det holder ikke dersom jeg ikke overbeviser på int.). De er rett og slett vanskelige å få tak i dersom det ikke er avtalt.

Men første avsnitt: det viktigste er at du har gode referanser. De vil spørre uten at dette er et problem. Min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...