Gå til innhold

Er røyking en sykdom?

Fremhevede innlegg

Gjest Hvitveis
Skrevet

Hva sier dere som røyker, er nikotinavhengighet en sykdom som det påstås her?

Hvis dere svarer ja, må dere da beskyttes mot dere selv? Eller hva skal til for å kurere dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som eks røyker (kaller meg eks, selv om det kun er 1 måned siden jeg sluttet) er jeg kanskje innhabil i dette spørsmålet, men jeg hiver meg utpå allikevel. Om røyking er en sykdom eller ikke, er det vel ikke opp til meg å svare på, men jeg synes uansett at dette virker som et godt tiltak. Mange mennesker trenger hjelp til å slutte å røyke, sågar profesjonell hjelp, og hvis et prosjekt som dette kan hjelpe folk som ikke klarer å slutte på egenhånd, ønsker jeg det hjertelig velkommen. Forøvirg er jeg litt redd for at dette med at røyking er en sykdom fort kan bli en sovepute for røykere. Jeg er syk jeg, og siden ingen vil hjelpe meg med å bli frisk, må jeg jo bare fortsette å røyke...

Jennifer

Gjest Hilde
Skrevet

Beskyttes mot seg selv ? Hva mener du med det, Hvitveis ?

Selv har jeg røykt i mange år før jeg sluttet å røyke for snart 5 mnd. siden. Jeg synes det er mye som kan gjøres for å få folk til å slutte å røyke, bl.a. bør alle store og mellomstore bedrifter satse mer på å få folk til å slutte. Tilby de ansattte kurs og støtte - dette vil bedriften klart være tjent med i det lange løp. Men det som er aller, aller viktigst - det er å gå inn i skolene med informasjon og holdningskampanjer. Allerede de siste årene på barneskolen er et viktig å starte denne informasjonen - de må fokuserer på fordelene med å være en ikke-røker framfor disse skremselspropaganda-kampanjene som er blitt kjørt i årevis. Dette biter ikke på ungdom - de vet at de sannsynligvis ikke løper en helsemessig risiko før etter mange års røyking. Man må spille på fordelene ved å ikke røyke - vise til gode forbilder, gå nøye inn på hvordan sigaretter lages og hva de faktisk tilsetter tobakken for å skape et stadig mer og mer vanvittig avhengighetsforhold. Det må selvfølgelig også fokuseres på hvor mye penger man faktisk bruker på sigaretter dersom man blir en røyker og hvordan en bedrift ser på røykere og at de faktisk foretrekker å ansette ikke-røykere framfor en som røyker.

Alt dette og mer til er ting som må inn i massive holdningskampanjer på barne-, ungdoms- og videregående skoler.

Jeg vet hvordan det er å røyke og jeg vet hvordan det er å ikke røyke - og jeg vet hvordan det er å gå fra å være en røyker og til å bli en ikke-røyker. Det krever en utrolig sterk vilje - man er nødt til å være motivert - men premien er stor: Det å klare å kutte røyken er en kjempestor seier - og det har bare fordeler - det eneste jeg angrer er at jeg ikke gjorde det for lenge siden :)

Ja, jeg tror nok at det å røyke kan ses på som en slags sykdom på lik linje med alkoholisme og narkomani. Men jeg tror nok at det er lettere å restaurere seg fra å være en røyker enn fra å være en alkoholiker eller en narkoman.

Skrevet

Tja, en sier jo at alkoholisme er en sykdom, så da blir jeg ikke så veldig overrasket om en mener nikotin slaver er syke og`. Og bare for å si det, jeg er meget syk. :kul:

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at vi må beskyttes mot oss selv. Men for å slutte eller å kurere oss mot det? tja, si det...Jeg er egentlig for syk til å svar på det, vertfall syk i gjerningsøyeblikket.... :ler:

Motivasjon er vel et stikkord. Jeg kunne nok tenke meg å være røykfri..men så er det liksom det å starte da. Jeg mangler vel den helt store motivasjonen. Men nå er det jo flere og flere som slutter, og det er faktisk motivasjon for meg. Det begynner liksom å bli dumt å røyke. Det som plager meg er egnetlig det at en lar seg bli avhengig av noe en absolutt ikke trenger.

Hmm...må "samle" litt motivasjon.

Skrevet

Så absolutt en sykdom, og en svært smittsom en også :x

*hilsen ikke-røykende Megan*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...