Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne ønske jeg kunne sy klær, gjerne topper, skjørt og kjoler og slikt, men har et lite proble med utgangspunktet. Kunne gjerne trengt noen maler eller fremgangsmåter. (er nemmelig ikke såå flink til å sy da:P)

Er det noen som kan hjelpe meg i gang og vet hvor man kan finne maler og annen nyttig info? Det eneste jeg har funnet i butikkene jeg har sett er litt mer "gamel dame klær".

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sydd endel klær, og det er veldig moro. Hvertfall nå når motebildet er fullt av klær med enkle snitt du lett kan sy selv!

I gode stoffbutikker finnes det bøker med tegninger og bilder av modeller du kan kjøpe mønster til, for eksempel Burda, Butterick og Vogue-mønstre. Tenk på at plagget blir seende annerledes ut i stoffet du velger. Se etter linjene og fasongene du vil ha, ikke la deg demotivere av de håpløse blomstrete dame-stoffene...

Noen butikker er ganske strenge, og du får kun kjøpt mønster om du også kjøper stoff. Mønstrene er rangert etter vanskelighetsgrad, så da lønner det seg jo å begynne med det letteste. Det er gode forklaringer og fremgangsmåter med i mønsterpakkene.

Det kan være lurt å kjøpe et billig bomullsstoff, og lage en modell før du begynner og klippe og sy i det finere stoffet =Sy et skjørt el lign kun for å bli kjent med mønsteret. På den måten finner du jo ut om du har riktig størrelse også. Etter hvert blir man tryggere på teknikkene, og man kan lage sine egne mønstre. Men anbefaler å følge fremgangsmåte punkt for punkt de første gangene.

Lykke til!

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg har gått på søm-linja, og klarer ikke lage et eget plagg etter det engang :grine: Men jeg liker veldig godt å lage nye plagg ut av andre, fikse på dem og lignende. Mye enklere også ;D

Skrevet

Det finnes en del bøker om syteknikker. Sjekk bibliotek og bokhandler der du bor.

På denne nettsiden kan du kanskje finne noe mer om syteknikker:

http://www.ingelise.net/

Du kan jo også sjekke om det er sykurs der du bor. AMO-kurs eller voksenopplæring? Hvis du aldri har tatt i en symaskin før, kan det være fint å få noen til å vise deg hvordan ting henger sammen og hva som er lurt å tenke på.

Jeg har sydd en del på frihånd, og noe basert på mønster. Jeg blir stadig litt forvirret av mønstre, så jeg tror jeg ville prøvd på noe helt enkelt de første gangene. Kjøp noe billig stoff slik at du kan prøve og feile litt før du jobber med bedre stoff.

Ellers kan jeg foreslå to communities for syinteresserte:

http://community.livejournal.com/sew_hip : For det meste som kan syes, både fra bunnen og modifisering av klær etc

http://community.livejournal.com/t_shirt_surgery : For alt du kan gjøre ut av en gammel t-skjorte (eller andre plagg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...