mamma_mia Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Synes ikke etternavnene våre klinger så bra sammen.. Begge har ganske lange etternavn som blir litt for mye sammen.. La meg si at jeg da hadde fått navnet Anette Pedersen Kristiansen.. (blir i den stilen) Har lyst å ta hans etternavn, men er redd for å miste "identiteten min"..Har jo alltid hatt det navnet jeg har.. Men det er vel noe jeg hadde vent meg til Synes det blir så tungvint med begge 2, dessuten har han finere og sjeldnere etternavn enn meg. Har også lyst at alle i familien skal ha samme navn.. Hva hadde dere gjort?
Helen Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Da jeg giftet meg syntes jeg det var helt naturlig å ta han navn, jeg følte heller ikke at jeg mistet "identiteten" min for det. Navnet venner man seg til det går nok en liten stund. Jeg har nå vært gift i 5,5 år og for ikke lenge siden klarte jeg å presentere meg med mitt pikenavn, det er godt gjort Jeg er litt gammeldags så jeg synes fruen skal ta sin manns etternavn, evnt ha sitt eget som mellomnavn.
Mrs B Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 Jeg syns du bør ta hans navn, og heller vurdere å beholde ditt som mellomnavn hvis du ikke vil gi slipp på det. Syns man blir mer en familie hvis alle har samme navn, spes hvis dere får/har barn sammen. Lykke til med avgjørelsen!!
mamma_mia Skrevet 18. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2007 Barnet vårt har bare hans etternavn..
Mrs B Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 (endret) Da ville jeg helt klart tatt hans navn, uansett om du beholder ditt eller ikke! Litt synd hvis dere ikke heter det samme resten av livet.. Endret 18. april 2007 av Brud
Nilma Skrevet 19. april 2007 #7 Skrevet 19. april 2007 Vi har nylig giftet oss, så jeg har tenkt mye på dette i det siste. Jeg synes det kan være hyggelig og litt viktig rent symbolsk å ha det samme etternavnet, men jeg synes ikke det er en selvfølge at det er kvinnen som skal bytte navn. Når jeg likevel kommer til å ta mannens navn, skyldes det at jeg har et meget vanlig navn, mens han har et mye mer uvanlig navn - og ikke minst er han mye mer knyttet til sitt enn jeg er til mitt (han heter det samme som stedet han kommer fra). Hadde situasjonen vært omvendt, hadde jeg forventet at han byttet om vi skulle ha samme navn. Han har dessuten sagt seg villig til å bytte navn om det betyr mye for meg - hadde han insistert på at jeg skulle ta hans navn "fordi det er slik det skal være" hadde det neppe blitt aktuelt med noe navnebytte for min del. Rent prinsipielt kunne jeg godt tenke meg til at han byttet navn, men slik situasjonen er har jeg kommet frem til at det ville vært meningsløst prinsipprytteri. Jeg vurderer imidlertid å beholde mitt eget etternavn som mellomnavn, selv om jeg ikke kommer til å bruke det til vanlig.
maiia Skrevet 19. april 2007 #8 Skrevet 19. april 2007 Jeg er i samme situasjon som deg, men heldigvis har jeg et år å tenke på. Jeg har snakket med min kjære om det, og han mener det er helt opp til meg om jeg vil bytte eller ikke. For ham er det uaktuelt å bytte da etternavnet hans har fulgt gården han kommer fra i generasjoner og etter hvert er det vi som skal overta gården. Det er dessuten kun 50 personer som har det etternavnet. Mitt etternavn er det ca 250 personer som har, så vi har ikke noe vanlig -sen navn noen av oss. Ikke for å kuppe tråden din, men er det noen som vet om jeg kan bruke hans navn som mellomnavn og beholde mitt som etternavn? Er det noen regler på det vedrørende vernede etternavn? Jeg syns nemlig navnene klinger bedre sammen i den rekkefølgen da hans etternavn er kortere enn mitt, f. eks Maiia Backe Gabrielsen i stedet for Maiia Gabrielsen Backe. Til TS: Lykke til med avgjørelsen! Håper du finner ut av hva som er riktig for deg. Det går jo an å bytte etternavn i ettertid også hvis du forandrerer mening.
Gjest Skrevet 19. april 2007 #9 Skrevet 19. april 2007 Jeg hadde hatt null problemer og byttet etternavn til hans ettersom jeg har et kjedelig navn som ender på -sen.. Men som andre sa, du kan jo bare ta det som mellom navn.
Gjest Veronica Mars Skrevet 19. april 2007 #10 Skrevet 19. april 2007 Jeg vil også at hele familien skal hete det samme. Vi kommer begge til å skifte til mannens mellomnavn (han kutter altså ut sitt siste) fordi det er det navnet som er mest uvanlig. For meg var det også uaktuelt å ha to etternavn, siden jeg allerede har to fornavn. Jeg synes det er en bra løsning å velge det navnet som er minst vanlig, evt. det som er penest. Det eneste som irriterer meg litt er at det nesten aldri er mannen som skifter navn, og min mann hadde nok nektet å skifte til mitt uansett hva navnet var.
Gjest lillelou Skrevet 19. april 2007 #11 Skrevet 19. april 2007 (endret) Her er det vel kun du som kan bestemme,her inne vil du vel få svar som går i begge retninger,selv om jeg ser at det så langt er en overvekt for navnebytte. Selv skal jeg ikke bytte,både siden jeg har et ganske sjeldent navn som jeg syns er mye penere enn hans, og også fordi jeg ikke har behov for å være veldig "fruuu", som jeg egentlig syns er noe som hører 50tallet til. Vi er like mye gift uansett Ikke er det noen veldig gammel tradisjon knyttet til det å bytte navn heller, det kom kun som lov rundt 1920, som (heldigvis) opphørte på 70tallet. Og til deg, maiia, så tror jeg ikke det er det minste problem å ha hans som mellomnavn, det vet jeg om flere som har gjort allerede. ps:i likhet med Veronica Mars så irriterer det meg også litt at det stort sett alltid er mannens navn det skal byttes til- hvorfor skal han være den "dominerende" navnemessig? Penest navn gjelder hvis man skal bytte, der kan jeg være delvis enig. Endret 19. april 2007 av lillelou
Frey Skrevet 19. april 2007 #12 Skrevet 19. april 2007 Her er valget ganske enkelt da ca 30 stk har hans etternavn i Norge, mens nesten 25 000 har mitt navn. Men når det gjelder andre så må magefølelsen kjennes godt på. Er det noe som ikke kjennes riktig, nei, da beholder man sitt eget - og det gjelder jo for både han og henne. Å slå sammen navnene med bindestrek er jo også en mulighet som er vanlig andre steder enn her.
Arkana Skrevet 19. april 2007 #13 Skrevet 19. april 2007 Vi er også i den situasjonen av navnene våre ikke passer sammen. Ikke fordi de er like, men fordi de er uvanlige og vi har begge sjeldne navn. Det har derfor alltid vært uaktuelt å bytte navn for noen av oss. Og det er helt i orden, det er ikke navnet som gjør en familie. Barna får nok begge navnene.
Gjest Ballerina Skrevet 19. april 2007 #14 Skrevet 19. april 2007 Jeg kommer til å ta hans navn da hans er veldig sjeldent og jeg har et vanlig etternavn... men jeg kommer til å beholde mitt navn som mellomnavn, vil ikke kvitte meg helt med det! Våre barn kommer kun til å ha hans navn.
Amalie_85 Skrevet 19. april 2007 #15 Skrevet 19. april 2007 Oi, tenk om jeg hadde gifta meg. Jeg har fornavn-mellomnavn etternavn, og det er ikke aktuelt for meg å ta det bort. Men jeg kan da ikke ha 2 etternavn heller. Han har et -sen etternavn. Så ha kunne ha bytta Men nå er jo ikke det en problemstilling for meg
kamela Skrevet 19. april 2007 #16 Skrevet 19. april 2007 Første gangen jeg giftet med beholdt jeg mitt mellomnavn og etternavn som mellomnavn, og endre opp med hans etternavn som det fjerde. Ungene fikk mitt gamle etternavn som mellomnavn, og hans etternavn. Skilte meg og gjorde ikke navneending. Giftet med på nytt. Beholdt kun fornavn og mitt opprinnelige mellomnavn, hans etternavn i tillegg, så nå har jeg 3 navn igjen. Heter ikke lenger det samme som sønnen min, og det synes jo han er dumt, men kunne ikke godt beholde eksens etternavn som gift med en annen.
090607 Skrevet 19. april 2007 #17 Skrevet 19. april 2007 Hvis du har et -sen navn selv, så ville jeg bare tatt mannen sitt. Selv har jeg litt sjeldent etternavn, mens mannen har et -sen navn, og velger dobbeltnavn med bindestrek hvor mitt er først og hans er sist.
mamma_mia Skrevet 19. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2007 TS her.. Jeg har et vanlig -sen etternavn som sikkert noen tusen heter.. Han har et sjeldnere etternavn som noen få hundre heter, er et stedsnavn .. Ganske fint også. Det er over 50 som heter det jeg heter i dag (fornavn og etternavn) i Norge, mens tar jeg hans er det 3 eller færre som heter det selv om jeg har et vanlig fornavn.. Litt kjekt å hete noe som ikke alle andre heter Tror det blir til at jeg tar hans navn, han har også veldig lyst til at vi skal hete det samme..
krifos Skrevet 19. april 2007 #19 Skrevet 19. april 2007 Jeg har et spesielt etternavn som bare ca 20 personer har (alle i nærmeste familie). Han derimot har et av de vanligste etternavnene i norge. Jeg har derfor bestemt meg for ikke å bytte etternavn, da jeg vi lføre mitt etternavn videre. Har prøvd å overtale han til å bytte til mitt etternavn, men har heller ikke lyst til å bytte. Begge etternavnene er ganske lange og lar seg ikke kombinere. Dermed blir jeg å ha mitt etternavn og han sitt etternavn. Når vi får barn, er vi begge enige i at de skal ha mitt etternavn. Litt synd at han blir den eneste med et annet etternavn, men kanskje jeg på sikt klarer å få han til å endre.
Pastor Knut Skrevet 19. april 2007 #20 Skrevet 19. april 2007 Synes ikke etternavnene våre klinger så bra sammen.. Begge har ganske lange etternavn som blir litt for mye sammen.. La meg si at jeg da hadde fått navnet Anette Pedersen Kristiansen.. (blir i den stilen) Har lyst å ta hans etternavn, men er redd for å miste "identiteten min"..Har jo alltid hatt det navnet jeg har.. Men det er vel noe jeg hadde vent meg til Synes det blir så tungvint med begge 2, dessuten har han finere og sjeldnere etternavn enn meg. Har også lyst at alle i familien skal ha samme navn.. Hva hadde dere gjort? ← Ventet et par år og sett saken an. Husker jeg ikke feil kan man gjøre folkeregisterregistrerte endringer i navnet hvert tiende år. Man kan altså skifte navn fram og tilbake en del ganger i løpet av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå