liv Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Vår lille kjære vokser bra og ser ut til å trives, men han er jo alltid sulten! Mannen gav han middag her om dagen og da spiste han et helt glass med middag samt mos av to hele epler(lager for to dager av gangen), og ja han ville ha mer middag etter det han. (Og tre timer senere spiste han grøt av 175ml vann samt 120 ml mme!) Hvor mye spiser deres små på samme alder?
Angelheart Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Kjenner meg litt igjen her, ja. Vår lille snuppe (7 mnd i dag) spiser lite på formiddagen, men er konstant sulten virkere det som etter kl 14. Da får hun som regel fruktmos + morsmelk. Til middag ved 17-tiden går det ned et helt, stort glass (Nestle) med middag + frukt (halvt beger fruktmos) + morsmelk før hun til leggetid kl 19:30 spiser en stor porsjon grøt + morsmelk.
Myrthel Skrevet 19. april 2007 #4 Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg har vært igjennom dette med 3 egne barn - og nå er jeg dagmamma for en liten tass som er "helt glupsk". Jeg har hele tiden satt grenser for hvor mye de fikk - i de periodene det virket som de var uten bunn. Selvsagt fikk de nok mat - men da fikk det også holde. Har pratet med mamma`n til dagmammatassen om dette - og hun er helt enig med meg. (det er jo hun som bestemmer mengden for han, ikke jeg... ) Plutselig en dag - er han nok ikke "uten bunn" - og kjenner at han blir mett. Dette går litt opp og ned Men det jeg syntes er viktig - er jo å se ann ungen. Er ungen bitteliten og tynn. Da er det jo greit å "stappe" inn litt ekstra, når han ønsker mer.... Endret 19. april 2007 av Myrthel
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #5 Skrevet 19. april 2007 Barn vokser i perioder, og så lenge du opplever at det ikke finnes "bunn" så venn barnet til sunne matvaner med masse frisk frukt og alle slags grønnsaker. Du er heldig, det er barn som nesten ikke vil spise. Ikke gi noe usunt unntatt i helgen, eller hvis det er en spesiell anledning. Når barnet er så liten, trenger han ikke noe godteri eller brus. Vent med å innføre for mye sukker i kostholdet, eller sukker i det hele tatt.
liv Skrevet 19. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2007 (endret) han får masse eple, beste han vet! Han får annen fruktmos også. Har litt eple i vannet hans for han er ikke særlig glad i vann, men med eple i går alt ned! Men da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for at han vil ha mer når han har spist masse og jeg stopper... Og han er ikke liten og tynn, veier vel litt over 10 kg... Endret 19. april 2007 av liv
Flugelhorn Skrevet 19. april 2007 #7 Skrevet 19. april 2007 Akurat slik er min lille krabat også Han stopper alltid å spise fordi det er tomt, ikke fordi han er mett.... Håper nå at han snart lærer seg å kjenne at han faktisk er mett slik at han klarer å begrense seg.... Men sålenge han ikke er overvektig, så tror jeg ikke han får for mye mat. Er en lang gutt og aktiv hele døgnet, så trenger nok det han han får av mat
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #8 Skrevet 20. april 2007 Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet. Hvis han må ha noe hele tiden, så gi han en halv agurk, en tomat osv. Du er heldig, for da får han jo sunne matvaner. Når han ikke er overvektig, tror jeg det er feil å sette grenser, bare pass på å gi han grønnsaker og frukt og oliven og kanskje han liker kapers også (jeg vet om en smårolling som elsker det)
la Flaca Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Hvorfor skal man begrense matinntaket til babayer under 1 år? (Og eldre barn i vekst) Regulerer det seg ikke selv? De blir jo sultne når de trenger mer energi? Mine har alltid fått så mye mat som de har ønsket. Det varierer fra dag til dag, men stort sett har de hatt enorm apetitt. Begge ser ut til å bli lange, slanke og sterke unger med masse energi.
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Man skal ikke begrense maten, men hvis et barn har lyst på mat, så er det bare bra og man kan dytte i barnet (ikke bokstavelig men) masse sunn mat. Hvis det er en baby, ville jeg laget hjemmelaget barnemat. Det motsatte som kan skje, er at barnet ikke vil ha annet enn hamburger, pølser og sjokolade og brus. Eller at barnet er småspist i opp til 3-4 års alder, men det er naturlig at barn vokser mer i enkelte perioder. Men det med småspiste barn, er et eget kapittel... Jeg har ikke baby selv, men jeg kan litt om kosthold likevel. Og har sett uttallige eksempler på unger som ikke vil spise noenting, til barn som har manipulert sine foreldre til å gi dem godteri hver dag (late eller uvitende foreldre, men), og til barn "uten bunn". De uten "bunn" har vist seg å reagere på sukker noen ganger, men det er ikke alle. (jeg kjenner bare to tilfeller, så ikke ta det for sannhet). Sukker = overaktivitet. Men det merker man og da vet man det. Noen ganger må også de barna få sukker og godteri, og det har gått bra. Men disse barns foreldre har måttet si at gir du barnet en brus nå, får vi timer mer sprell. Neida, jeg er ikke ernæringsekspert, men jeg svarte bare her. De som jeg vet om som var uten "bunn" og som klikka på sukker, og ble hyper av det, er funksjonelle idag. Foreldrene sa bare at "javel, du kan få brus og is, men bare i dag". Dvs. de var åpen overfor barnet om barnets reaksjonsmønster. Jeg ble også advart, som barnevakt. Men som barnevakt hadde jeg litt energi og ville være snill (endte opp med raserianfall etter raserianfall, men jeg forholdt meg rolig for jeg visste om problemet) Andre ville kanskje stemplet ungen som adhd. Jeg er kanskje kontorversiell, men jeg er 35 og har snakket så mye med småbarnsforeldre som har problemer med mat og bekymrer seg, så jeg synes ikke Liv skal bekymre seg. Jeg har ikke små barn selv, men det er selv-valgt. Men det har vel ikke noe med saken å gjøre, jeg er glad i unger jeg.
Holly Hobbie Skrevet 20. april 2007 #11 Skrevet 20. april 2007 Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet. Hvis han må ha noe hele tiden, så gi han en halv agurk, en tomat osv. Du er heldig, for da får han jo sunne matvaner. Når han ikke er overvektig, tror jeg det er feil å sette grenser, bare pass på å gi han grønnsaker og frukt og oliven og kanskje han liker kapers også (jeg vet om en smårolling som elsker det)← Bare til din opplysning saa skal ikke smaa barn under ett aar ha noe salt i maten, og det er det mye av i oliven og kapers.
IdaC Skrevet 20. april 2007 #12 Skrevet 20. april 2007 Gutten vår har vært småspist siden han ble født. Nå i det siste har han begynt å spise litt mer. Dette pleier han å spise i løpet av dagen: Frokost ca kl 7-8: grøt laget av 100-120 ml vann + vann å drikke Lunch grøt av ca 60 ml vann (vil ikke ha mer) + fruktpure eller banan + vann å drikke Middag et middagsglass + vann Kvelds grøt laget av ca 130-160 ml vann + vann til drikke Han nekter å drikke melk lenger og spiser ikke om natta lenger. I tilegg spiser han litt frukt innimellom, som jordbær, pære, eple eller banan og par av Hipp sine kjeks, eller fruktbeger. Men er ikke alltid han vil ha. Men han vokser og legger på seg fint så det er tydelig at han får nok mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå