Gå til innhold

Lov til å spørre om helse?

Rhiakath

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett på om det er lov til å spørre om helse ved jobbintervju. Forstår godt at arbeidsgiver vil vite om du blir ofte syk, men om det er lov til å spørre om slike ting er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

hmm, det er jeg ikke helt sikker på!

men du velger jo selv hvor åpen du vil være, og hva du vil si. om det er noe du har lagt bak deg, eller som ikke har noe med jobben å gjøre behøver man vel ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg ble også spurt om det får flere år tilbake på en ekstrahjelp-stilling. Garantert fordi hun synes jeg syk ut. Var veldig undervektig, og var syk også da. Men jeg ble så overrumplet av spørsmålet at jeg løy og sa jeg var helt frisk og i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp med LO og det viser seg at det faktisk ikke er lov, ikke etter at loven ble trukket tilbake i 2005 eller noe slikt.

Ble ganske overrasket, men klarte meg nå gjennom spørsmålet rimelig greit.

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han begrunnet det med at han ville høre om det kom til å bli mye sykefravær.. Og jobben er overhodet ikke fysisk krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Nå er det konstatert at det ikke er lov, men jeg hadde nok svart dersom noen hadde spurt. Det tar seg liksom ikke helt godt ut å svare "det ønsker jeg ikke svare på, siden det ikke er lov å stille dette spørsmålet". Nesten samme som å si "ja, helsa mi er skranten, og det kommer til å bli mye fravær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, men du som arbeidstaker har plikt til å informere en eventuell arbeidsgiver om du har helseproblemer som vil kunne medføre høyt sykefravær. Gjør du ikke det, og det blir oppdaget i prøvetiden, kan det være grunn til at du blir oppsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på jobbintervju på den jobben jeg har nå ble jeg spurt om jeg hadde vondt i ryggen. Det hadde jeg ikke , så jeg svarte ærlig på det. Tenkte aldri på om de hadde lov til å spørre om det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...