Gå til innhold

Omplasseringshund som er redd mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for to dager siden fått en omplasseringshund i hus. Hun er en tispe på to år, blanding av boarder collie og dobberman og sterilisert. Hun er nå kommet til sitt tredje hjem her hos meg, tross sitt relativt korte liv, og jeg håper at dette vil være et hjem hvor hun kan falle til ro og ha det godt i fremtiden, både for hennes og for min egen del. Hun er en flott, hengiven, lekelysten, kosete og lydig hund når vi er inne og i hagen. Desverre viser det seg at sosialisering er blitt veldig lite prioritert der hun har vært før.

Hvis noen banker på døren og kommer inn i leiligheten, knurrer hun og bjeffer, men roer seg når hun får snust litt og især hvis hun blir oversett. Når jeg går tur med henne "angriper" hun hver person, både de som spaserer og dem på sykkel, som vi møter på veien. Hun knurrer, reiser bust, bjeffer, og kaster seg ut etter dem. Jeg holder henne i kort line når vi skal gå forbi noen, snakker stille og rolig til henne og roser henne når vi er kommet forbi og hun ikke har "angrepet".

Jeg merker at jeg blir litt rådvill, jeg forstår at det kommer fra en form for frykt /usikkerhet. Derfor vil jeg ikke være for streng og sint, men setter meg ned og forsøker å få kontakt med henne og roe henne ned. Dette hjelper, helt til neste person kommer gående / syklende.

Jeg har ikke lyst til bare å gi opp, vil gi henne tid til omstilling og tilpassing, men vil allikevel gjerne få jobbet med dette helt fra starten av. Når vi er ute i hagen ser jeg på henne at hun nyter å være ute og snuse, og jeg vil gjerne at hun skal ha muligheten til å nyte lufting hvor hun også får beveget seg godt.

Er det noen som har lignende erfaring? Og er dette noe som kan bli bedre med trening?

Tips til trening med dette, evt. tips om professionelle som kan hjelpe med dette, taes imot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig ingen råd, men jeg regner med at du visste om dette problemet på forhånd? Er dette grunnen til at hun har blitt omplassert så mange ganger?

For tips til en god hundetrener kan du jo spørre vetrinæren eller hos en lokal hundeklubb.

Skrevet

Har ingen konkrete råd, men har/ har hatt samme opplevelsene med vår omplasseringshund.

Jeg kan trøste deg med at på vår hund har denne adferden avtatt mer og mer,og er nå nesten borte :) To dager er ikke så langt tid i ett nytt hjem og med ny leder.

Skrevet

Ta kontakt med en hundeklubb i nærheten og meld deg på dressurkurs. Tren kontakt, kontakt, kontakt og enda mer kontakt. Og så får du ta tiden til hjelp. To dager er som nevnt ikke lang tid. Husk hun skal bli kjent med og trygg på deg også :)

Skrevet

Flott at du har tatt til deg en omplasseringshund! Ikke gi opp, bare jobb videre, så vil du nok se resultater. Som de andre sier, så er kontakt med hunden utrolig viktig, og belønn henne når hun oppfører seg bra.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har erfaring med to ganske hissige hunder som ikke er mine egne (de er ikke sint mot mennesker), og de har lært kommandoen "på plass". Det har hjulpet litt, for da viser jeg at jeg er sjefen. Men jeg så på et program på tv at det beste er å gå en annen vei og vise at du/dere da, ikke bryr dere om andre hunder og mennesker og overser dem ved å gå en annen vei. Kanskje du kan trene på det på et stille område med en du kjenner som har hund selv?.

Vet ikke om jeg har rett, men å skryte av hunden etter at den har knurret og bjeffet og roet seg, er kanskje litt dumt? Hunden vet jo ikke om du skryter av at den var så flink som viste "tenner" slik at dere ikke ble angrepet (jeg tviler på at den la merke til at den andre hunden var i bånd), og det er usikkert hvor mye den har oppfattet av hva du mener.

Alle har sine meninger og alle hunder er forskjellige, men jeg har merket at det å gå en annen vei, uten selv å vise frykt eller irritasjon, har gjort den ene hunden helt utrolig rolig overfor andre hunder. Jeg ble overrasket. Hunden fulgte meg fordi jeg var lederen, og det kom ikke et lite knurr engang.

Kanskje det er slik hunder ville gjøre om de var ville? Bare overse hverandre (det skal mye til for at f.eks. en vill hund eller ulv risikerer å bli bitt/skadet pga. faren for infeksjon i såret, men vi har jo tamme hunder)

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg kom på noe som jeg nesten har glemt. Jeg hadde en hund som var sosialisert sammen med andre hunder, aldri aggresiv verken mot barn eller voksne eller andre dyr.

Men så ble hunden min angrepet av en annen og veldig stor hund. Bikkja fikk ingen fysiske skader, men ble lagt i bakken under et stevne. Hun ble veldig nervøs og så seg rundt etter det, i frykt for å møte den samme hunden igjen.

Etter det, var hun like harmonisk med hunder på størrelse med f.eks. en labrador eller g.retrivier, som var på størrelse med henne, men når hun møtte større hunder (hun gikk nesten alltid løs), så valgte hun å late som hun ikke så den store hunden og gikk, der det var mulig, i en annen retning.

Hun gikk nesten alltid løs, men hun kunne "lydighet" til fingerspissene og passet seg for biler (kunne nesten alle trafikkreglene også).

Når hun møtte hunder som var mindre eller like store, valgte hun å hilse på dem, men etter det brutale overfallet fra en mye større hund, stolte hun ikke mer på større hunder og hennes valg var å late som om hun ikke så dem og late som om hun gikk en annen vei, til hunden var passert. Når det ikke var mulig å gå en annen vei, lot hun som om hun ikke så den andre og store hunden.

Jeg lærte ikke henne det, men jeg observerte dette.

Da er kanskje ikke teorien om å gå en annen vei og late som ingenting, så veldig borte? Hvis TS ikke har en venn som har en sosialisert hund, og siden din nye hund reagerer mot fremmede mennesker også, så kan dere trene (du må ikke la hunden bli kjent med personen først), ved å møte hverandre. Straks dere møtes, vender du og hunden og går en annen retning.

(Håper ikke jeg får kjeft nå fordi bikkja gikk løs hele året omtrent, men hun rørte ikke fugleunger eller noe, kanskje fordi hun var sosialisert sammen med andre dyr)

Men før du begynner aktiv trening, må du la det gå noen uker og gjøre hunden trygg hjemme hos deg. Det er aldri bra at en hund omplasseres flere ganger. Den er utrygg nå og vet ikke hvor lenge den kan bli hos deg, fordi den har opplevd å føle seg trygg, bli avvist fra flokken tre ganger før.

Lykke til i alle fall, og får du ikke det til så kontakt en instruktør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...