Gå til innhold

Oppskrift med ansjos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte et lite glass med middelhavsansjos for en tid tilbake - med har feiget ut... :sjenert: De likner for mye på sild, og er redd jeg ikke vil like det. Har vært så greit å bare dytte glasset lengst bak i kjøleskapet.

Nå er ansjosene akkurat gått ut på dato, så nå må jeg hoppe i det! Lurte derfor på om noen hadde noen middagstips der jeg kan bruke dem, gjerne oppskrift med most ansjos slik at det blir mest som krydder.

Skrevet

Jeg liker å finhakke et par ansjosfileter og steke dem sammen med løk og hvitløk når jeg lager tomatsaus til pasta. Noen ganger har jeg oppi kapers, oliven og/eller tunfisk fra boks også.

Dressingen til Cæsarsalat inneholder ansjos. Her er en oppskrift som ser OK ut: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2038285

Skrevet

Spaghetti puttanesca: Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje. Ha i hermetiske tomater, oregano, svarte oliven, 5-6 hakkede middelhavsansjos og kapers, kok noen minutter. Bland med den ferdigkokte pastaen, og nyt. Jeg liker parmesan på, men det er visstnok ikke helt autentisk.

Liker også samme saus uten kapers og med grillede aubergineskiver, som får koke i sausen i 15-20 min.

Skrevet (endret)

En til. Pasta med brokkoli og ansjos: Surr hvitløk, chili, 5-6 middelhavsansjos og 1 brokkolistilk i små biter i smør/olivenolje på svak varme under lokk ca. 15 min (?). Kok i mellomtiden pasta, la brokkolibukettene koke med de 2-3 siste min. Bland sammen, og sever med revet parmesan, og gjerne ristede pinjekjerner. :sikle:

Endret av piaf
Skrevet
Jeg liker å finhakke et par ansjosfileter og steke dem sammen med løk og hvitløk når jeg lager tomatsaus til pasta. Noen ganger har jeg oppi kapers, oliven og/eller tunfisk fra boks også.

Dressingen til Cæsarsalat inneholder ansjos. Her er en oppskrift som ser OK ut: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2038285

Ja, Cæsardressing er kjempegodt, litt derfor jeg egentlig kjøpte dem, men så har det av en eller annen grunn ikke blitt noe av. Har prøvd oppskriften til Viestad, den ble god sist, men da uten ansjos. Kanskje jeg skal slå til til kvelds i dag? Tror jeg skal ha det meste av ingredienser.

Spaghetti puttanesca: Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje. Ha i hermetiske tomater, oregano, svarte oliven, 5-6 hakkede middelhavsansjos og kapers, kok noen minutter. Bland med den ferdigkokte pastaen, og nyt. Jeg liker parmesan på, men det er visstnok ikke helt autentisk.

Liker også samme saus uten kapers og med grillede aubergineskiver, som får koke i sausen i 15-20 min.

Hørtes kjempegodt ut!

En til. Pasta med brokkoli og ansjos: Surr hvitløk, chili, 5-6 middelhavsansjos og 1 brokkolistilk i små biter i smør/olivenolje på svak varme under lokk ca. 15 min (?). Kok i mellomtiden pasta, la brokkolibukettene koke med de 2-3 siste min. Bland sammen, og sever med revet parmesan, og gjerne ristede pinjekjerner. :sikle:

Dette hørtes også godt ut. Du moser ikke stilken etter den er kokt, eller blir det litt most av seg selv?

Skrevet
Dette hørtes også godt ut. Du moser ikke stilken etter den er kokt, eller blir det litt most av seg selv?

Stilken skjæres først i helt små biter, og disse blir skikkelig møre og fulle av smak når de stekes/kokes langsomt med de andre ingrediensene under lokk. Jeg pleier ofte å skrelle stilken først hvis den ikke ser helt fin ut.

En idé fra Jamie Oliver dette, forresten, står liknede oppskrifter i flere av bøkene hans, og i bøkene fra River Café. Og takk til Nilma som i overbeviste meg om å prøve "stilktrikset" (jeg pleide å droppe det :sjenert: ) - det har alt å si for smaken i denne enkle retten! :)

Skrevet
Og takk til Nilma som i overbeviste meg om å prøve "stilktrikset" (jeg pleide å droppe det :sjenert: ) - det har alt å si for smaken i denne enkle retten! :)

:) Jeg så overskriften på tråden her og kom faktisk inn for å foreslå akkurat den oppskriften.

Som piaf sier er det ofte lurt å skrelle stilken, og jeg tror faktisk jeg pleier å la den surre enda lengre enn 15 min., det er nesten sånn at dess lengre blandingen får surre, dess bedre blir den.

Denne salaten, der ertene surres i olje med ansjos er også veldig god. (Det stod ikke helt klart i oppskriften, men jeg gjorde det sånn at jeg brukte "ansjosoljen" som en del av dressingen, dvs. reduserte litt på oljemengden som skulle blandes med balsamico).

Skrevet

Dette er en rett en italiensk venn lager ganske ofte og den er knallgod. Her i huset er eg og lillegutt på 1,5 avhengig.

Kok en bunt brokkoli mør i lettsaltet vann. surr en hvitløkkløft og evnt, en piripiri chili i litt olivenolje, til sett etpar ansjosfileter og brokkolien, stek den mens du moser brokkolien litt. Server med godt brød og spekeskinke....er nok i samme stilsom piaf sin ret..

Skrevet

Tapenade!

Jeg hater ansjos i utgangspunktet, men brukt som krydder i tapenade eller pizzasaus er det supert.

Skrevet

Takk for mange oppskrifter, nå skal jeg mote meg opp, og tror heller jeg satser på å droppe å si at det er ansjos i til samboer.

Angående tapenade har vi noen ferdige glass i kjøleskapet, dette liker jeg mystisk nok, all den tid jeg egentlig ikke er så begeistret for oliven heller. Tror jeg kan lære meg å like det da, siden jeg liker det meste annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...