Gå til innhold

Hvor lenge skal dere amme?

anka

Anbefalte innlegg

Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye melk en har.

Men la oss si du har melk så det holder, hvor går dine "grenser"?

Jeg synes det er kvalmt å se unger som kan gå, eller er 3-4 år kommer bort å vrenger opp genseren på mora for at den skal ha pupp!

Nei, min "grense" går ved 6-9 mnd! Da er det slutt på puppekosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen motforestillinger til å amme mitt barn til det er rundt 11-12 mnd. Så lenge jeg bare har melk. Men det er jo veldig individuelt dette med amming. Noen barn vil rett og slett ikke amme mer når de er 7-8 mnd og da skal man jo ikke tvinge barnet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte av forskjellige grunner slutte å amme da datteren min var 6-7 mnd. Litt i tidligste laget, synes jeg. Hvis jeg får flere barn håper jeg at jeg vil kunne amme til ca. ettårs alder. Synes ikke noe særlig om å amme til barna er 2-3 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ammet gutten til han var 1 år, og jenta sluttet jeg å amme da hun var 13 mnd pga av ny graviditet.

Men jeg annbefaler å amme til ca 1 års alder på barn, da de helst ikke skal ha vanlig kumelk før den tid. Et barn kan faktisk utvikle anemi (jernmangel) ved å drikke kumelk for tidlig.

Man merker fort på barnet når nok er nok. Men ikke slutt for tidlig bare fordi det ser rart ut. Når barnet nærmer seg 1 år har de begynnt med fast føde så morsmelk har de bare ved ca 2-3 ganger daglig.

Men jeg skal være enig i at en 3 åring som løfter opp genseren til mor selv, ser litt rart ut ja.. :ler:

http://www.ammehjelpen.no/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert negativt om jeg hadde sett noen amme et så gammelt barn. Synes det er passe å slutte når barnet er rundt 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sier meg enig med flertallet - håper å amme til den lille er ca 11-12 mnd. Men alt avhenger om det er melk tilgjengelig selvfølgelig og om den lille fortsatt ønsker å bli ammet. :wink:

26+2 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet føstemann i 17 mnd. og det føltes veldig riktig for oss. Det der er veldig individuelt, noen barn slutter å vise interesse tidligere og andre vil aldri gi slipp. Neste gang vil jeg også satse på å amme i hvertfall et år hvis alt går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desværre så har jeg ammet i 14 dage og knotten var så sulten at jeg måtte ty til flasken så nu er det nan han får, havede ellers masse mælk men ikke nok næring i det øv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange mase om at de skal HVERTFALL ikke amme lengre enn til 6 mnds alder. Det slår ALLTID feil. Det er ikke no galt i å amme barna frem til rundt året, det beste for de er det også, om man kan.

Hvor mange 3-4 åringer har du forresten sett blitt ammet, anka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ammet i 5 mnd med første og 2 mnd med andre pga problemer med infeksjon i brystet.

Jeg vil veldig gjerne amme i ca.6-9 mnd denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet eldste mann fram til 9 mnd, da ville han ikke ha mer og snudde seg vekk.

Jenta ammet jeg til 13 mnd.

Avvenningen gikk gradvis, en ammer ikke mange ganger daglig de siste mnd. Jeg ga mine barn morgen og kveld fra rundt 7-8 mnd og helt i slutten er det enten morgen eller kveld.

Jeg har alltid sagt at jeg slutter når ungen kryper opp i fanget og finner frem puppen selv, da er det nok. Det har aldri komt så langt.

Men jeg anbefaler også å amme så lengre enn 6 mnd hvis en har mulighet, både mor og barn har bra av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starfish, jeg har sett noen!

Hadde en venninde som ammet guttungen til han var rundt tre, han kom inn rett bort til mora å dro opp genseren sjøl.

Venninden min var/er alene mor så jeg var mye sammen med henne i helgene. Men når jeg hadde sett dette x antall ganger ble jeg kvalm, å sa at hun måtte slutte med det tulle, ellers gadd jeg ikke kom på besøk til dem mer. Grenser jo nesten til incest.

Mutter hadde en venninde som fikk en att på klatt.

Han var vel fire år, hadde vært ute å lekt, kommer inn drar opp genseren til mora og rigger seg til med puppen.

Og der sitter det besøk og alt. Æsj æsj æsj!!!

Også har jeg hørt om andre tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haløjsa grænser sig til incest ??? nej ved du nu hvad, selv er jeg ikke tilhænger af ammning når ungerne selv kan løfte på trøjen men det er en smags sag, kan fortælle at eskimo kvinderne ammer ders gutter helt livet faktisk det er status for en kvinde at hun kan give sin søn mælk så før i tiden var der kvinde kajakker som drog ud sammen med mændene og når så de var tørste så sejlede de over og fik sig en tår af mor, dette lyder jo højest ulækkert for os da vi har en anden kultur end dem, men jeg synes det skal være op til en selv hvor længe man vil holde ud, husk på modermælken er det bedste for barnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en av de som har ammet lenge. Jeg hadde overflod med melk første gang, og har det også denne gang.

Jeg sluttet å amme sønnen min når han var 2 år og 4 måneder. Fra han var 18 måneder, fikk han kun om morgenen og om kvelden.

Emma ammer jeg fremdeles, og har tenkt å fortsette så lenge hun vil (jeg setter grensa ved ca 2 1/2år). Hun fullammer jeg enno, da hun kun er 5 måneder. Håper at jeg klarer det til hun er 6 måneder, har kun 1 måned igjen.

Jeg har godt med næring i min melk, da min sønn også fikk kun melk til han var 6 måneder. Da han var 6 måneder veide han 10kg, Emma veier nå 7.5kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frøken Dings

Jeg ammet selv til guttungen var 10 måneder, da ville han ikke mer. Jeg begynte å jobbe igjen da han var 9 måneder, så den siste måneden var det kun morgen og kveld.

For meg passet dette perfekt. Jeg syntes det var deilig å ha puppene for meg selv igjen samtidig som jeg var fornøyd med å ha ammet såpass lenge.

Jeg reagerer ikke negativt på mødre som ammer lenge, det er da ingen andres business enn ens egen! For meg hadde det imidlertid ikke vært aktuelt, all den tid jeg reiser endel både i forbindelse med jobb og privat, og ikke hadde hatt mulighet (eller vilje) til å opprettholde ammingen over lengre tid enn den tiden jeg var i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...