Litago Skrevet 22. februar 2002 #1 Skrevet 22. februar 2002 Hei alle sammen! Jeg har lyst til å lage egne perler (store) som kan brukes til smykker osv. og har blitt tipset om Fimo leire. Synes den er svært vanskelig å jobbe med selv om jeg masserer den i 20 minutter før jeg starter. Dessuten står det på pakken at den ikke kan stekes i vanlig stekeovn ettersom den avgir giftstoffer. Søkte litt på tidligere innlegg (flink jente!) og så at en person svarte at hun brukte vanlig stekeovn. Er det noen flere som har meninger om steking av Fimo-leire i vanlig stekeovn? Har du noen tips til meg om hvordan få leiren smidigere? Finnes det bedre alternativer enn Fimo? Det var alle spørsmål for i dag! Venter i spenning på svar.... Litago
Gjest KristinK Skrevet 25. februar 2002 #2 Skrevet 25. februar 2002 Jeg har alltid stekt fimo-leiren i stekovn. Hvis man ikke kan gjøre det på denne måten, må man jo ha en ekstra ovn til kun slike ting. Det er ikke akkurat så veldig gunstig. Tror ikke det gjør noe om fimoen stekes i stekovn heller. Har aldri hørt om at noen ikke har gjort det iallfall. Fimo-leiren blir myk og smidig om du arbeider lenge med den. Det kan ta veldig lang tid, men den blir bra til slutt. Det finnes dessuten en type fimo som kalles Fimo Soft. Denne er smidig i utgangspunktet og er lett å kna. Forøvrig kan kanskje kjeramikk være noe det går an å lage perler av?12
kelpi Skrevet 25. februar 2002 #3 Skrevet 25. februar 2002 hei litago er fimo det samme som cernit? Jeg har laget en del av cernit leire, og den er veldig fin å jobbe med og lage perler av. Så vidt jeg vet avgir den ikke giftig gass ved herding i stekeovn.
Gjest KristinK Skrevet 26. februar 2002 #4 Skrevet 26. februar 2002 Cernit og fimo er så og si det samme, tror det egentlig bare er forskjellige merker. Men min erfaring er at cernit er noe tyngre å jobbe med og det tar lenger tid før den blir myk.12
Litago Skrevet 27. februar 2002 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2002 Takker og neier for fine svar. Jeg skal ikke gi opp men fortsette å massere og massere og massere og massere leiren min. Den vanlige stekeovnen tas nå i bruk! Litago
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2002 #6 Skrevet 4. mars 2002 Jeg har drevet en del med cernit leire, har brukt vanlig stekeovn. Men det er fullt mulig å koke den også. Poenget her er jo at den blir varm helt igjennom for å herdes. Lykke til. Lisbet
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #7 Skrevet 5. mars 2002 Noen ideer til fine ting man kan lage av fimo da?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #8 Skrevet 11. mars 2002 Slenger meg med på dette med koking av fimo/cernit. Det man leger mister ikke så lett fasongen når man koker det. Husker ikke koketid o.l., men jeg tror det er nesten det samme som steketiden. har forresten aldri sett advarselen om å ikke bruke stekeoven. Faktisk tror jeg at det står noe av det helt motsatte på mine pakker. Bruker mest cernit, men har også prøvd meg på fimo. Begge deler er kjempefint å lage perler av. Hvis du synes at det tar for lang tid å kna leiren kan du legge den i nærheten av en panelovn (ikke for nærme da) før bruk.
Livets datter Skrevet 5. mai 2003 #9 Skrevet 5. mai 2003 Noen ideer til fine ting man kan lage av fimo da? Du kan jo prøve deg på "mus/katt" http://www.panduro.no/ecommerce/start.asp?langcode=NO. Kjempesøte. PS: Jeg også steker Fimo-leiren i vanlig stekeovn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå