Kitsune Skrevet 18. april 2007 #1 Skrevet 18. april 2007 Jeg har desverre opplevd at perifere venninner/bekjente har invitert seg selv i bryllupet vårt. Disse jentene vet jeg at jeg ikke kommer til å ha kontakt med senere, vi går ikke i besøk til hverandre, sjeldent på cafe sammen, men treffes igjennom studier og jobb. Jeg vet ikke hva jeg skal si når jeg møter følgende: -Jeg regner med å bli invitert i bryllupet! -Du? Jeg blir vel invitert? Jeg hadde nå håper på det... -Hva? Skal ikke jeg bli invitert? Nå ble jeg sur (Det siste kanskje litt ironisk uttalt) Jeg vil gjerne at alle skulle få kommet. Men jeg omgås mange og har ikke anledning å invitere alle som føler at de burde. I så fall er det mange venninner som jeg har hatt mer kontakt med i oppveksten i stedet for dem jeg har møtt det siste året. Og vi har bare et visst antall "plasser" som i utgangspunktet er satt av til familie og nære venner som har vært med oss over lang tid. Jeg føler meg elendig når jeg møter slike spørsmål, for jeg vil ikke at noen skal føle det dårlig. Og samtidig synes jeg egentlig det er veldig frekt! Har dere møtt slike episoder? Hva gjorde du da? Og hva synes du om å invitere seg selv?
Gjest Veronica Mars Skrevet 18. april 2007 #2 Skrevet 18. april 2007 Si at dere skal ha et lite bryllup, med bare de nærmeste (uansett om dere skal det eller ikke, det er jo opp til deg hva du regner som de "nærmeste"). Da bruker de fleste å akseptere at det ikke er så naturlig at de blir bedt. Jeg er enig at det er veldig frekt, ja.
Majabeth Skrevet 18. april 2007 #3 Skrevet 18. april 2007 (endret) Har fått høre noen slike, men jeg har valgt å bare overhøre dem når de kommer...Det har funka bra for meg hittil hvertfall. Men nå skal de sies at det har ikke skjedd så altfor mange ganger... Og ja, det er frekt å invitere seg selv! Endret 18. april 2007 av Majabeth
Tilda Skrevet 18. april 2007 #4 Skrevet 18. april 2007 Ja, dette syns jeg er frekt! Ikke så veldig gjennomtenkt heller antar jeg, for de kan umulig vite hva det koster å arrangere et bryllup, og hvor mye ekstra det faktisk koster å invitere en ekstra person. For vår del betalte vi ca 1.200-1.400 pr. gjest (dette inkluderte 3 retters middag, kaker, og alt av drikkevarer), så det sier seg selv at man ikke inviterer i hytt og pine. Selv har jeg en venninne, ikke en av mine nærmeste venner, som spurte meg om den nye typen hennes ble invitert i bryllupet, en fyr hun nettopp hadde møtt, og som ingen hadde hilst på ennå engang. Hadde ikke spesielt lyst til å invitere han, men følte ikke at jeg kunne gjøre annet
Kitsune Skrevet 18. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2007 Ja, nettopp, man blir stilt i ei klemme! I etterpåklokskapens lys er det lett å finne på det rette å si, men der og da ble jeg så "lammet" av spørsmålet at jeg bare stotret frem tja, tjo, hehe.. Ble så fjollete.. Og nå forventer sikkert hun ene en invitasjon. De andre to gangene klarte jeg å si at "vi har bare måttet sette et tak"..
dront Skrevet 18. april 2007 #7 Skrevet 18. april 2007 Du er sikker på at de håper å bli invitert til hele pakka, da? Kanskje de bare vil komme i vielsen? Jeg synes uansett det er frekt og lite gjennomtenkt å invitere seg selv, i hvert fall hvis man forventer å komme til middag og/eller festen.
naley Skrevet 18. april 2007 #8 Skrevet 18. april 2007 Jeg har også venniner som vil ha med typer jeg ikke har truffet. syns det blir for dumt, spsielt siden bryllupet er stort fra før. Må prøve å forklare det at det blir for mange rett og slett.
Rosalie Skrevet 18. april 2007 #9 Skrevet 18. april 2007 Man kan jo rett og slett si til disse venninnene at grensen går ved samboer, f.eks. Det er jo helt vanlig.
Wildy Skrevet 18. april 2007 #10 Skrevet 18. april 2007 Noe så frekt! Når arbeidskolleger har giftet seg har det stort sett vært spørsmål fra arbeidsplassen om det er greit at de fra jobben som ønsker det kommer i vielsen. Fyller litt opp i kirken ( om det er kirkebryllup) og overekker gratulasjoner og gave fra kollegaer. I et bryllup ble de som arbeidet tettest sammen bruden invitert til kaffen, det var jo kjempekoselig! Men aldri i verden om jeg forventer at kollegaer skal invitere alle på jobben til en slik dag!Bryllup er dyrt ( og mye arbeid) og det er kanskje ikke den dagen man helst ønsker å omgås jobben... Og invitere seg selv er jo råfrekt! Tror jeg hadde blitt en smule målløs om kollegaer eller studiekamerater hadde gjort noe sånt til meg....
naley Skrevet 18. april 2007 #11 Skrevet 18. april 2007 Man kan jo rett og slett si til disse venninnene at grensen går ved samboer, f.eks. Det er jo helt vanlig. ← Det vi gjorde
Titta Skrevet 18. april 2007 #12 Skrevet 18. april 2007 Jeg synes det er kjempefrekt. Sambo og jeg har vært sammen i 7 år, men ingen gifteplaner enda. Men siden vi har vært sammen så lenge er det tydelig at endel tror det er like rundt hjørnet. Har vært borti flere som snakker som en selvfølge at de skal komme (i bryllupet ditt skal jeg...ha en sånn og sånn kjole/holde tale osv). For nå, når det ikke er noe bryllup planlagt så er det enkelt å bare føyse det unna, men håper virkelig ikke de har tenkt til å snakke sånn når det blir aktuelt.
dront Skrevet 18. april 2007 #13 Skrevet 18. april 2007 Jeg synes det er kjempefrekt. Sambo og jeg har vært sammen i 7 år, men ingen gifteplaner enda. Men siden vi har vært sammen så lenge er det tydelig at endel tror det er like rundt hjørnet. Har vært borti flere som snakker som en selvfølge at de skal komme (i bryllupet ditt skal jeg...ha en sånn og sånn kjole/holde tale osv). For nå, når det ikke er noe bryllup planlagt så er det enkelt å bare føyse det unna, men håper virkelig ikke de har tenkt til å snakke sånn når det blir aktuelt. ← Folk er rare, da Det er jo ikke alltid man blir invitert i bryllup selv om det er ganske nær slekt eller venner engang, det kommer jo helt an på hva slags opplegg brudeparet har tenkt seg - skal man føle at man skuffer og svikter de som kjøpte seg kjole lang tid i forveien, da..? Om vi gifter oss er det sannsynlig at vi gjør det bittelite, uten særlig familie... Og kanskje ikke noen vennefest etterpå engang...
Malama Skrevet 18. april 2007 #14 Skrevet 18. april 2007 Hmm, noe slikt har jeg ikke opplevd (enda i alle fall). Derimot opplevd at en del av de inviterte ble positivt overrasket over at de ble invitert (antakelig fordi jeg ikke har vært invitert i deres bryllup, da de har hatt mindre bryllup, mens vi går for "hele slekta-varianten") Hadde nok blitt ganske overrumpla da ja, om noen inviterte seg selv... Det er frekt. flere av mine kolleger kunne tenkt seg å møte opp i kirka, for å se meg som brud, men det blir ikke aktuelt, all den tid jeg gifter meg 35 mil herfra, ellers hadde de vært velkomne altså. Jeg vet at det kommer ei "eks-tante" av meg i kirka for å se vielsen, som ikke er invitert etterpå. (hun har dog FULL FORSTÅELSE for at vi ikke inviterer henne. (Kunne jo blitt festlig, om vi skulle invitert f.eks min onkels to ekskoner....)) Å dukke opp i kirka er koselig. Å forvente invitasjon til festen er frekt.
M.G.E Skrevet 18. april 2007 #15 Skrevet 18. april 2007 jeg har en vennine som er sammen med en fyr jeg aldri har truffet..de bor sammen, men han har ingen interesser av å treffe oss og når vi er på besøk så går han inn på rommet før vi kommer helt bak mål..vi er i en liten gjeng og er vel en som har sett han 2 ganger..men han sier aldri noe vist nok... jeg inviterte ikek han,,hva har han der å gjøre liksom? aldri sett han jo... hun ble dritt sur, for de var tross alt samboere..jeg kunne ikke brydd meg mindre..en fyr jeg aldri har truffet og som ikek vil treffe oss får ikekmed seg en "gratis" fets..da tar jeg heller noen andre.. ellers har jeg mange opplevelser der folk inviterer segselv..jeg svarer med at det er kun de nærmeste som blir invitert så vi må se det ann...folk er frekk syns jeg
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. april 2007 #16 Skrevet 18. april 2007 Sikker på at de ikke bare tuller? For meg virker det som de fleste forstår at ikke alle kan bli bedt. Det har vært noen som har hintet litt, men har mer oppfattet det som spøk. Jeg bryr meg uansett ikke om det. De vet at vi ikke skal ha gigabryllup, så regner med forståelse når innbydelser sendes ut (dette er jo ikke snakk om før neste år).
Mirabella83 Skrevet 18. april 2007 #17 Skrevet 18. april 2007 Ingen av mine venner som har invitert seg selv. Men venner og kolleger av min kjære gjør det til stadighet. Det som er enda mer irriterende er at han da (sikkert som TS) blir så overrumplet at han svarer positivt til de. Sikkert en del som blir skuffet nå datoen nærmer seg og de ikke får invitasjon... Det går jo ikke an å gi etter for "sånt"?!
Gifteklar:) Skrevet 18. april 2007 #18 Skrevet 18. april 2007 I dag tikket det inn en melding på min kjæres telefon, fra en gammel venninne av han som ikke en gang hilste på meg den ene gangen jeg traff henne (for flere år siden)... "Når får jeg invitasjonen min?" Når griser flyr, tenkte jeg... Men han synes det er litt ekkelt, og vet ikke hva han skal svare henne... Rart hvor frekke folk kan være. Ville nok aldri "invitert" meg selv på den måten, hverken muntlig eller skriftlig. Ville nok også gått for "et sted må man sette grensen", "vi inviterer kun de nærmeste"-forklaringene
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. april 2007 #19 Skrevet 18. april 2007 Jeg har forresten bare ledd det bort når folk jeg ikke kommer til å be kommer med slike hentydninger. Hvis noen hadde skrevet noe sånt i en melding, så hadde jeg nok bare sagt at vi måtte begrense pga. økonomi. Ville aldri falt meg inn å be noen jeg ikke ønsket pga. at de ba seg selv, ei heller gi falske forhåpninger.
Gjest Gjest_Miso_* Skrevet 17. desember 2009 #20 Skrevet 17. desember 2009 Jeg har opplevd dette kjempeofte, både med tanke på bryllup og utdrikningslag! Har blitt litt overrumplet, og den ivrigste blir nå invitert. Hadde ikke kommet på å innvitere henne i utgangspunktet, men når sant skal sies så har hun stilt mye opp for meg, er veldig hjelpsom. Jeg kan ikke skylde på "kun de nærmeste"; vi blir ca 100, og "hvor stor blir festen" er et av de første spørsmålene vi får når det blir snakk om bryllup til sommeren. Dessuten vil jeg ikke la være å legge ut bilder på facebook slik at folk ikke skal se hvor mange gjester vi har. Jeg har en annen bekjent, og noe av det eneste vi har til felles er at vi er forlovet. Da ble det snakk om å invitere hverandre, mn jeg har ikke hørt noe fra henne etter at hun flyttet herfra, selv om jeg har prøvd å ta kontakt. Allikevel er jeg temmelig sikker på at hun fremdeles forventer å bli invitert. En annen inviterte med seg ungene sine! (Ikke engang min nevø, som jeg er gudmor for, får komme.) En annen meget perifer bekjent ble jeg oppfordret av gubben til å slette fra facebook, for han var sikker på at han kom til å bestille tur og forvente invitasjon, men da det er helt utenklig (og han hadde ikke forstått et mer subtilt hint), så blir det mer effektivt å kutte snora tvers over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå