Gå til innhold

Arbeidstid og lønn

Fibi

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. På min arbeidsplass har vi nå utvidet åpningstidene våre. Har arbeidet 8-16 tidligere.., og har nå endret åpningstiden til 22. Har de personene som jobber 14-22 krav på kveldstillegg eller er dette noe arbeidsgiver kan velge selv?

Jeg er ikke organisert.

Endret av Fibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cleopatra

Dette er noe arbeidsgiver kan velge selv, men vil tro de fleste gir tillegg for kveld.

Om du hadde vært organisert så hadde du fulgt tariff.

Hva slags jobb er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Arbeid etter kl 21 er nattarbeid, og det er det litt strengere regler for enn vanlig dagarbeid, men når det bare er en time så vil nok ikke det bety uendelig mye.

Det er ingen spesifikke regler for tillegg i loven, det reguleres vanligvis av tariffavtaler. FInnes det en tariffavtale på din arbeidsplass er du omfattet av den enten du er organisert eller ikke. Hvis dere ikke har tariffavtale er det opp til arbeidsgiver. Det er vanlig å gi tillegg for kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kundeservice, forløpig har kveldsvaktene hjemmekontor. Kveldsjobbing var ikke ett tema da vi begynte og jeg hadde aldri sagt ja til en jobb med slike arbeidstider. Jeg har gått med på hjemmekontor fordi det da er praktisk mulig for meg. (Er aleneforsørger for to barn)

Hvis jeg melder meg inn i en fagforening er arbeidsgiver forpliktet til å følge foreninges tariffer da?

Kan de bruke hjemmekontor som argument for ikke å gi tillegg?

Endret av Fibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hvis jeg melder meg inn i en fagforening er arbeidsgiver forpliktet til å følge foreninges tariffer da?
Nei, det må være en viss andel av de ansatte som er organisert før arbeidsgiver er forpliktet til å inngå tariffavtale.

Hvis arbeidsgiver er organisert i en arbeidsgiverforening, og deres fagforening har tariffavtale med den aktuelle arbeidsgiverforeningen innen det området dere jobber i må dere følge den. Hvis arbeidsgiver ikke er organisert må det lages en tariffavtale kun for deres bedrift.

Kan de bruke hjemmekontor som argument for ikke å gi tillegg?

Kan ikke skjønne at det har noe med saken å gjøre, men de bruker nok de argumentene de har.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Forstår jeg deg rett at arbeidsgiver er forpliktet til å ha en tariff avtale om vi ikke er tilknyttet en arbeidgiverorg?

Bedriften jeg jobber i er ganske ny. Vi er de første ansatte og har jobbet siden desember 06.

Jeg fikk kontrakt da jeg begynte, er det vanlig at den inneholder tariff avtalen?

Beklager at jeg maser her ;)

Endret av Fibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedriften er ikke forpliktet til å ha noen tariffavtale, nei. Kun dersom den er tilknyttet arbeidsgiverorganisasjon eller dersom en viss andel av de ansatte er tilknyttet arbeidstakerorganisasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...