Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny livssituasjon i fjor. Vi skilte lag og deler barna 50/50. Vi har delt omsorg, men det ene barnet har adresse her, det andre hos faren.

Hvis jeg ikke har misforstått, kan vi da annenhvert år skatte i skatteklasse 1 og 2.

Hva skal til for at vi begge kan skatte i skatteklasse 2 hvert år?

Må vi da slutte med vår ordning med delt omsorg, og gjøre slik at vi får hovedomsorgen for hvert vårt barn?

Og hvis vi får hovedomsorgen for hvert vårt barn, hva kan det i praksis si. får ikke den andre foreldren da kun medbestemmelsesrett? Dette kvier jeg meg i tilfelle for...

Eldstemann er i dag litt mer hos far, yngstemann er litt mer hos meg (det er en praktisk ordning pga. fritidsaktiviteter som kolliderer)

(Og hvis det er noen nå som vil heve pekefingeren og fortelle meg at jeg bare prøver å finne en mulighet til å bedrive skattefusk el.lign, så blir jeg sur. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere tar hovedomsorgen for hvert deres barn, har dere fremdeles like stort ansvar for barna. Like stor medbestemmelsesrett osv. Foreldreansvaret er det samme.

I min familie ble det slik da jeg ville bo hos min far og min søster hos min mor. Det gjorde også at begge to fikk barnetrygd for to barn (for 4 barn til sammen) mener jeg å huske. Men da ble vi splittet, vi (min søster og jeg) bodde da sammen kun i helgene og hver onsdag.

Skrevet

Jeg tror det kan være mye å vinne på å ha hovedomsorgen for hvert deres barn. I allefall så lenge dere begge først og fremst er oppatt av barnas ve og vel og dere klarer å samarbeide. (og jeg kan ikke akkurat se for meg at det plutselig skulle endre seg for dere?!?!).

Dere er jo begge to nødt til å ha husrom og alt som trengs for at to barn skal kunne leve på vanlig måte hjemme hos dere (kanskje i større grad enn det som kreves av de som bare har helgesamvær annenhver helg) så for meg er det moralsk riktig at dere kunne skattet på best mulig måte i allefall!

Hvis dere begge har foreldreansvar/foreldrerett (jeg blander alltid begrepene her) så må for eksempel begge skrive under hvis barnet skal ha pass eller lignende. Men jeg tror at bostedsforeldren kan ta "mindre avgjørelser" uten å konferere og jeg tror (TROR!) bostedsforeldren har rett til å flytte med barnet. Dette bør dere kanskje sjekke? Ring kommunens servicetorg og spør etter brosjyre! (uansett - så lenge dere har "ett barn hver" på papiret men fortsatt har annenhver uke i realiteten så skal det vel mye til at den ene finner på å misbruke slike rettigheter? Da vet man jo at man har ødelagt et godt samarbeid og at den andre kan finne på tilsvarende etter eget forgodtbefinnende i neste omgang).

Skrevet
Hvis dere begge har foreldreansvar/foreldrerett (jeg blander alltid begrepene her) så må for eksempel begge skrive under hvis barnet skal ha pass eller lignende. Men jeg tror at bostedsforeldren kan ta "mindre avgjørelser" uten å konferere og jeg tror (TROR!) bostedsforeldren har rett til å flytte med barnet.

Det stemmer at den med hovedomsorgen kan ta visse "dagligdagse" avgjørelser på egenhånd. H*n kan også flytte hvor som helst innen Norge, flytting til utlandet må godkjennes av begge parter.

Skrevet

Så lenge ungene har adresse på hvert sitt sted får dere begge to skatte klasse 2 selv om dere har delt omsorg.

Jeg og eksen har delt omsorg, vi praktiserte at sønnen vår hadde adressa si annenhvert år hos oss for da fikk vi mindre skatt det året.

Men nå er jeg gift og har barn med min mann så da har ikke jeg noe økonomisk utbytte av at han har adressa si hos meg derfor har vi blitt enig om at han har adressa si hos far for da får han skatteklasse 2 hele tiden.

Men vi har delt daglig omsorg alikevel, og vi får barnetrygd begge to.

Skrevet
Om dere tar hovedomsorgen for hvert deres barn, har dere fremdeles like stort ansvar for barna. Like stor medbestemmelsesrett osv. Foreldreansvaret er det samme.

Er du helt sikker på dette? Jeg har forstått det slik at den ene da får hovedomsorgen og dermed bestemmer "mest", den andre får kun medbestemmelsesrett.

Jeg tror det kan være mye å vinne på å ha hovedomsorgen for hvert deres barn. I allefall så lenge dere begge først og fremst er oppatt av barnas ve og vel og dere klarer å samarbeide. (og jeg kan ikke akkurat se for meg at det plutselig skulle endre seg for dere?!?!).

Jeg tror også det ville gått bra, men kan ikke fri meg fra tanken at det jo kan hende han plutselig bestemmer seg for å flytte til en gamme i Finnmark for å spille sjaman-trommer, eller no' slikt....

Dere er jo begge to nødt til å ha husrom og alt som trengs for at to barn skal kunne leve på vanlig måte hjemme hos dere (kanskje i større grad enn det som kreves av de som bare har helgesamvær annenhver helg) så for meg er det moralsk riktig at dere kunne skattet på best mulig måte i allefall!

Ikke sant?! Jeg synes det er en tullete regel, jeg synes alle med hovedomsorg eller 50/50 fordeling burde skattes i skatteklasse 2!

(uansett - så lenge dere har "ett barn hver" på papiret men fortsatt har annenhver uke i realiteten så skal det vel mye til at den ene finner på å misbruke slike rettigheter? Da vet man jo at man har ødelagt et godt samarbeid og at den andre kan finne på tilsvarende etter eget forgodtbefinnende i neste omgang).

Joda, men jeg er liksom redd for de store tingene som flytting eller lign. Om ungen(e) f.eks. blir meldt på ukentlig svømmekurs uten at jeg er informert om det (som faktisk har skjedd), så er det ting jeg bare godtar uten bråk. Men det å bare ha medbestemmelsesrett hvis noe alvorlig skulle komme opp... Grøss...

Men jeg får ringe kommunen!

Det stemmer at den med hovedomsorgen kan ta visse "dagligdagse" avgjørelser på egenhånd. H*n kan også flytte hvor som helst innen Norge, flytting til utlandet må godkjennes av begge parter.

Uæææ!

Så lenge ungene har adresse på hvert sitt sted får dere begge to skatte klasse 2 selv om dere har delt omsorg.

Ja, men det er annenhvert år, ikke sant? Vi er i år begge blitt liknet i skatteklasse 2, og det er vel feil siden vi har 50/50-fordeling.

Takk for svar alle! :)

Skrevet
Er du helt sikker på dette? Jeg har forstått det slik at den ene da får hovedomsorgen og dermed bestemmer "mest", den andre får kun medbestemmelsesrett.

I det daglige er det jo den som har barnet hos seg som bestemmer mest i praksis og som bestemmer mest; når barnet skal legge seg, hva det skal spise til middag, hva klær som skal være på osv. Men større ting, alvorlige ting, er den andre med på å bestemme. Men du har rett i det at den barnet bor hos bestemmer mest.

Men la oss si at barnet bor hos far som får hovedomsorgen for barn nr1. Han mener barnet skal til utredning hos BUP. Du kan da sette foten ned og si nei og BUP vil føye seg etter det. Det er ett eksempel på en mer alvorlig ting hvor du har mer å si enn bare en medbestemmelse. Men det går også andre veien, far kan si nei til slike ting ang barn nr 2.

Skrevet

Men Pjusk, hvis han skulle finne på å flytte til en gamme i Finnmark så mister han jo den daglige kontakten med sitt andre barn. Kan liksom ikke se for meg at han er så lysten på det akkurat. Selv om det skulle være aldri så fristende med disse trommene :ler: Og det blir jo en litt gjensidig greie, for hvis den ene går over alle støvleskaft så vil jo vedkommende vite at da blir automatisk det gode samarbeidet brutt og den andre vil kanskje ikke gidde å ta hensyn når det gjelder det andre barnet.

Men skjønner at tanken er ekkel. Håper det løser seg uten at dere behøver å gjøre dette. (for noen håpløse regler vi har hvis ikke!!!)

Skrevet
Men skjønner at tanken er ekkel. Håper det løser seg uten at dere behøver å gjøre dette. (for noen håpløse regler vi har hvis ikke!!!)

Ja, håpløse regler i så fall! :frustrert:

Skal ringe å sjekke mandag. har prøvd å ringe tidligere også, men ble henvist litt rundt og fikk ikke noe klart svar...

Skrevet

Du, jeg kan godt skaffe deg en brosjyre om dette? Noen jeg kjenner har god greie på disse tingene.

Skrevet
Ja, men det er annenhvert år, ikke sant? Vi er i år begge blitt liknet i skatteklasse 2, og det er vel feil siden vi har 50/50-fordeling.

Takk for svar alle! :)

Så lenge dere har hver deres unge registrert på adressen deres får dere begge to skattklasse 2, for da har dere ansvaret for hver deres unge selv om dere har delt omsorg.

Så det er nok riktig at dere har fått kl2.

Skrevet
Du, jeg kan godt skaffe deg en brosjyre om dette? Noen jeg kjenner har god greie på disse tingene.

:) Jo takk, kanskje det. Men jeg lurer på om jeg snakke med noen i tillegg for å være helt sikker.

Apropos samvær, vi (du og jeg) hadde faktisk en "samværsavtale" sist mandag som du brøt. Husket du ikke det? Hmprf....

Så lenge dere har hver deres unge registrert på adressen deres får dere begge to skattklasse 2, for da har dere ansvaret for hver deres unge selv om dere har delt omsorg.

Så det er nok riktig at dere har fått kl2.

Ahh, jeg håper du har rett!!!

Skrevet
:) Jo takk, kanskje det. Men jeg lurer på om jeg snakke med noen i tillegg for å være helt sikker.

Apropos samvær, vi (du og jeg) hadde faktisk en "samværsavtale" sist mandag som du brøt. Husket du ikke det?  Hmprf....

Ahh, jeg håper du har rett!!!

:tristbla: Jeg jobbet til 22.30 den kvelden. Tenkte faktisk på å besøke deg i ettermiddag, men så ble det med tanken :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...