Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til anskaffelse av en slik, og har akkurat lært meg hvordan jeg skal feste den på kroppen. Har bare prøvd å bære han på magen, ryggbæring er vel beregnet for større barn?

Og så lurer jeg på: gutten min er 2 mnd. Hvor lenge kan han han sitte i den?

Han har jo ikke lange nok ben til å ha de hengende ut på siden, så han må krøke seg sammen inni selen. Virker ikke så altfor behagelig, men det er vel ingen annen måte å sitte på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnet har det bra og har god støtte til rygg/nakke (dvs at du har knytt stramt nok), så kan det sitte til du blir lei.

Når han er så liten, så er det anbefalt med froskestilling (dvs beina inni MT'en), men du kan også ha det ene benet inn og det andre benet stikkende ut. Alternativt kan du knyte en snor eller lignende rundt MT-kroppen slik at den blir smalere nederst. Da kan du bære med begge babyens bein ut, om du er komfortabel med det.

Det viktigste er at rompa er lavere enn knærne, da unngår du belastning på barnets rygg og bekken.

Jeg bar Maia med beina ut fra hun var 8-9 uker. Ble illsint om jeg prøvde å sette henne i frosk.

Skrevet

Så lenge barnet sitter med rompa lavere enn knærne kan det sitte så lenge det/du vil. Da belastes ikke ryggsøylen, barnet sitter ergonomisk riktig.

Jeg begynte å bære Propellen på ryggen da hun var rundt seks måneder, men man kan starte tidligere også. Jeg følte ikke for å starte før rundt den tiden, men vet nå at hvis jeg får et barn til kommer jeg nok til å starte med ryggbæring tidligere da, for da er jeg mer trygg på hvordan det er å bære på ryggen. På hvordan man får barnet opp og ned og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...