Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.....

Endret av Tassie
Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet (endret)

Her står i hvertfall Lånekassens regler: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx:

Du må ha studert/ha hatt rett på støtte de siste 6 månedene og har rett til støtte i inntil 42 uker etter disse satsene:

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 21 290: kr 9 610

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 23 440: kr 8 290

Kjenner flere som har fått barn mens de studerer og det er fullt mulig, på mange måter er man mer fleksibel dersom man er student og tjener far greit så er det jo ingen problemer. Du må regne med at du blir et år eller så forsinket, og det er jo ikke alltid barn kommer i praktiske tider av året (type midt i et semester). Er dog usikker på om far har rett til lønnet perminsjon når du ikke har jobbet? Er usikker på dette, mener jeg har hørt det, men please Correct me if I'm wrong!

Edit: Dersom du er i fullutdannelse så har selvsagt far rett til permisjon! Mer info her: http://www.nav.no/1073744316.cms

Dersom du jobber så må du ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før du begynner stønadsperioden. Far har som hovedregel ingen selvstendig rett til fødselspenger, den er avledet av morens rett. Han må likevel ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før hans del av stønadsperioden starter. Stønadsperioden er til sammen 42 uker med 100 prosent lønn eller 52 uker med 80 prosent lønn. Seks uker av stønadsperioden er i utgangspunktet forbeholdt barnets far dersom han fyller de generelle vilkårene. Hvor mye du får utbetalt når du er i jobb kommer jo helt an på hvor mye du antar at du tjener, men de fleste får vel litt mer enn det man får av Lånekassa.

Står endel mer om dette på NAVs sider: http://www.nav.no/page?id=328

Har vurdert fram og tilbake selv, men endte med at vi venter til jeg har jobbet et år eller to, dvs vi starter prøving i løpet av 2009 tenker jeg (er ferdig utdannet i 2008). Du skal ikke være redd for at det er urettferdig for arbeidsgiver at du får barn etter etpar år inn i jobben, det er jo ikke slik at du skal være borte for alltid og det er helt normalt å få barn.

Edit: feilinfo.

Endret av -eline-
Skrevet

Jeg ville gjort ferdig studiene, jobbet et år eller to før jeg fikk førstemann.

Hvis det klaffer sånn går det an å få to veldig tette. Da jobber du som en helt før første permisjon så du får et godt fødselspengegrunnlag. Så går du rett fra den ene permisjonen til den andre. Det blir da regnet som en sammenhengende permisjon og du får samme lønna.

Det gjorde vi med våre små krabater. Det er 13 mnd mellom dem. Jeg gikk ut i permisjon nr 2 3 mnd før terminen for å få sammenhengende permisjon. Helt ypperlig, og slitsomt. Men nå begynner de og bli store gutter (1,5 og 2,5 år) som skal begynne i bhg til høsten.

Det er ikke urettferdig overfor arbeidsgiver at du får unge. Sånn må du ikke tenke.

Det går selvfølgelig an å ha unge mens man studerer, men det er mer slitsomt.

Jeg fikk eldstemann da jeg var ferdig med videregående (var 22 år). Han ble født 4 mnd etter jeg gikk ut av vgs. Så begynnte jeg på høyskole høsten etter da han var 10 mnd. Gikk 3 år på høyskole og var jammen 6 mnd på vei da jeg var ferdig utdannet. Var hjemme 1 år. Begynnte da å jobbe. Var alene med dem, så det var en tøff tid.

Nå har jeg vært hjemme i "evigheter" siden jeg fikk de to siste tett og har hatt 1 år ekstra (blir det til høsten) hjemme. Skal bli godt å jobbe igjen.

Gjest Fruktfat
Skrevet
H

Edit: Dersom du er i fullutdannelse så har selvsagt far rett til permisjon! Mer info her: http://www.nav.no/1073744316.cms

men da må du fortsette på skolen etter fødselen, altså ikke ta permisjon etter hva jeg har skjønt (vi er flere som tenker i de baner ;) )

om du tar permisjon fra studiene får ikke far permisjon.

og dette kan være helt feil, men noen skrev i en annen tråd her:

om mor forsetter på skole og far tar permisjonen får han 25 uker med 100% lønn eller 35 uker med 80% lønn.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg vil anbefale dere å ta dette valget først og fremst på bakgrunn av hva dere ønsker, ikke hva dere tror blir mest lønnsomt.

Dette er fordi det er vanskelig å vite hva som blir mest lønnsomt (bla etter hvor enkelt det blir for deg å få jobb når du er ferdig utdannet osv) og fordi det uansett er andre ting enn pengene som betyr mest (dere klarer dere jo helt fint med begge "løsninger").

Selv ville jeg ikke valgt å få barn som student. Det valget har ikke noe med økonomi å gjøre, men med at jeg ikke var klar for det den gang.

Gjest -eline-
Skrevet
men da må du fortsette på skolen etter fødselen, altså ikke ta permisjon etter hva jeg har skjønt (vi er flere som tenker i de baner  ;) )

om du tar permisjon fra studiene får ikke far permisjon.

og dette kan være helt feil, men noen skrev i en annen tråd her:

om mor forsetter på skole og far tar permisjonen får han 25 uker med 100% lønn eller 35 uker med 80% lønn.

Ok, det var det jeg egentlig trodde fram til jeg forvirret meg selv mens jeg leste på den websiden. Ble nesten litt irritert, trodde jeg hadde gått glipp av noe... Men da er det var like greit at vi ble enig å vente mao, jeg vil nemlig at samboeren min skal ta sin del av permisjonen. :sjenert:

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg kan jo fortelle at vi planlegger barn nå, jeg begynner på høyskole til høsten. planen er at jeg forsetter på skole mens sambo tar hele permisjonen. om vi skulle være så heldige at det klaffer med en gang og vi får i januar/februar, forsetter jeg på skolen, han tar permisjon, vi er sammen hele sommeren, jeg forsetter på skolen til høsten -men da nettstudier- så jeg er hjemme med barnet på dagen og når han kommer hjem leser jeg og han tar seg av barnet.

fordi vi begge vil at han skal ha en (god) del av permisjonen vil jeg ikke ta permisjon fra studier.

men herregud, det kan jo hende at det ikke klaffer, at vi ikke kan få barn i det hele tatt,

at jeg blir styggdårlig, at jeg er helt i tåkeheimen etter fødsel, osv,men det tar vi som det kommer.

for oss kunne det vel ikke passet dårligere, men vi synes det har passet dårlig før og (når vi ser tilbake hadde det passet helt fint ;) ), så nå hopper vi i det.

Gjest Fruktfat
Skrevet

Men sånn om vi gjør det på den måten at jeg ikke tar permisjon fra studiene og min kjære (som er i full jobb) tar permisjonen.... åssen er det da med lånekassen sin støtte?

du får ikke fødselstipend (for det er jo bare om du tar permisjon fra studier), men får studielån som vanlig. tar du permisjon blir studielånet omgjort til stipend, men da har ikke mannen krav på (lønnet) permisjon.

Skrevet

Fer og mor kan jo dele permisjonen akkurat hvordan de selv ønsker,uavhengig av om mor er student eller jobber. Poenget er bare at begge ikke kan ta permisjon samtidig.

Jeg fikk barn midt i studiet. Økonomisk er det faktisk ikke verst med støtte fra lånekassen. Du får det samme som du ville fått i lån mens du har permisjon bare at det blir stipend og 1000 kr ekstra i forsørgerstipend etter permisjonen.

Jeg gjorde det faktsik bedre på skolen etter å ha fått barn fordi jeg ble mye mer strukturert i forhold til lesingen, visste at jeg ikke kunne drøye alt til slutten før eksamen.

Men hva dere tenker som par og hva dere føler dere klare for er det viktigste:)

Skrevet (endret)
du får ikke fødselstipend (for det er jo bare om du tar permisjon fra studier), men får studielån som vanlig. tar du permisjon blir studielånet omgjort til stipend, men da har ikke mannen krav på (lønnet) permisjon.

Fødselsstipend kan man få uavhengig av om man tar permisjon fra studiene eller ikke. Å ta permisjon fra studier er ikke et av vilkårene for å ha krav på fødselsstipend, men hvis samboer/ektefelle mottar foreldrepenger får man ikke fødselsstipend.

Endret av Lillemor Gull
Skrevet
jeg kan jo fortelle at vi planlegger barn nå, jeg begynner på høyskole til høsten. planen er at jeg forsetter på skole mens sambo tar hele permisjonen. om vi skulle være så heldige at det klaffer med en gang og vi får i januar/februar, forsetter jeg på skolen, han tar permisjon, vi er sammen hele sommeren, jeg forsetter på skolen til høsten

Husk at du må ta de første 6 ukene, de kan dere ikke bytte bort!

Skrevet

Jeg ville ha ventet. Har et par venninner som fikk barn mens de studerte. De skulle egentlig bare ha ett og så vente en god stund før de fikk neste mann, men slik ble det ikke. Jeg ser hvor tøft det er for dem begge å bo på studenthybler med vaskeri i kjelleren og alt for liten plass. Klarer ikke å la være å tenke at man gjør det ekstra tungvint for seg selv ved å ikke vente til man har litt bedre råd. Det du får av lånekassen er mye mindre enn det du får hvis du er i jobb. Hvis du tar 10 måneders permisjon får du 100% av lønnen og hvis du tar 1 år får du 80% av lønnen din.

Men man skal selvfølgelig ikke bare se på det økonomiske. Du må selvfølgelig gjøre det som føles mest riktig for deg, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg fikk barn under studiene. Og ikke tenk at det er dårlig gjort overfor arbeidsgiver de for tross alt mesteparten eller hele lønnen din refundert fra trygdekontoret så selv om de må styre litt med å finne en vikar så er det slik det er å være arbeidsgiver

Gjest Fruktfat
Skrevet
Fødselsstipend kan man få uavhengig av om man tar permisjon fra studiene eller ikke. Å ta permisjon fra studier er ikke et av vilkårene for å ha krav på fødselsstipend, men hvis samboer/ektefelle mottar foreldrepenger  får man ikke fødselsstipend.

aha, da lærte jeg noe nytt. her har far jobb og får penger, så stipendet faller bort for vår del.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Husk at du må ta de første 6 ukene, de kan dere ikke bytte bort!

så han får uansett ikke permisjon fra barnet blir født, men 6 uker (3uker før og 3 uker etter?) etter, samme om jeg begynner på skolen igjen så og si med en gang eller ikke?

Skrevet
så han får uansett ikke permisjon fra barnet blir født, men 6 uker (3uker før og 3 uker etter?) etter, samme om jeg begynner på skolen igjen så og si med en gang eller ikke?

Nei, det blir nok uavhengig om du starter med en gang på skolen, eller ei. Blir akkurat som at mødre ikke kan ta den kvoten som er forbeholdt far, bortsett fra at den ikke er satt til et bestemt tidspunkt i fht fødsel.

Gjest Fruktfat
Skrevet

om den hadde falt bort hadde det vært greit, litt verre er det at hans permisjon da ikke kan starte før noen uker etter fødsel. jaja. takk for svar, ihvertfall! (ikke meninga å kuppe tråden her, da...)

Skrevet

Du må ta 6 uker etter fødsel, du kan ta tre uker før fødsel,de forsvinner om du ikke tar de. Far kan ikke ta sin kvote de 6 ukene.

Skrevet

Det kjennes mye tryggere å være i et skikkelig system når man får barn, og ikke være student.

Hva om barnet f.eks. har dårlig helse? Eller bare er mye sykt av de vanlige tingene? Når permisjonstiden er over, skal jo livet også fungere. Er man student er studieprogresjon vesentlig, og det blir ordentlig kjipt om barnet må være mye hjemme fra dagmamma. Er du i jobb, får det ikke like fatale konsekvenser om du behøves hjemme. Dumt for arbeidsgiver, men du havner ikke bakpå med studiene i alle fall.

Jeg ville nok ventet, rett og slett på grunn av tryggheten og forutsigbarheten man har som fast ansatt en eller annen plass. Det kan være fint å ha noen av de store tingene i livet på plass før man får barn (fast jobb, kjøpe bolig, kanskje flytte o.l.). I alle fall om man liker å vite hva man har å forholde seg til.

Vi fikk baby rett før jeg avsluttet utdanning (og dermed ingen penger verken herfra eller derfra). Da visste vi ikke hvor vi skulle bo, når vi skulle flytte, om jeg kom til å få jobb, hvor vi da skulle flytte igjen osv. Å kvitte seg med alle faste holdepunkt i livet samtidig som man er slitne og nervøse førstegangsforeldre anbefales ikke. Det er unødig slitsomt. Jeg ser fram til å få neste barn som ordentlig etablert, med bolig, bil, jobb og en slags plan for framtiden. Det blir luksus!

Skrevet

Jeg er student og vi venter barn om noen uker. Nå kan ikke jeg uttale meg om hvordan det er å være nybakt mamma og student riktig enda, men under graviditeten har jeg studert fullt og jobbet ved siden av uten store problemer. Som student (selvsagt avhengig av hva du studerer) kan du som regel selv legge opp dagen din i større grad enn om man er i fast jobb.

Å være student er heller ikke ensbetydende med å spise nudler og bo på studenthjem, så økonomien trenger ikke være et hinder. Faren kan forresten ta ut graderte foreldrepenger (inntil 50%) uten at det berører ditt fødselsstipend fra lånekassa.

Likevel har du fortsatt en del år å få barn på etter du er ferdig med studier og innen du er 30, så det er jo ikke slik at det haster med å få barn før du er ferdig student.

Du bør også tenke på at alle svangerskap er ikke komplikasjonsfrie, så du kan risikere å bli enda mer forsinket med studiene. Blir du sykmeldt fra studier og deltisjobb f.eks, så får du ikke både sykepenger og sykestipend. En helt idiotisk regel, som desverre kan få store konsekvenser for den det rammer.

Skrevet
Det kjennes mye tryggere å være i et skikkelig system når man får barn, og ikke være student.

Hva om barnet f.eks. har dårlig helse? Eller bare er mye sykt av de vanlige tingene? Når permisjonstiden er over, skal jo livet også fungere. Er man student er studieprogresjon vesentlig, og det blir ordentlig kjipt om barnet må være mye hjemme fra dagmamma. Er du i jobb, får det ikke like fatale konsekvenser om du behøves hjemme. Dumt for arbeidsgiver, men du havner ikke bakpå med studiene i alle fall.

Hvis barnet må være såpass mye hjemme at det går utover studieprogresjonen vil du nok få tilsvarende problemer i arbeidslivet. Mest sannsynlig vil problemene bli verre. For i jobben din venter ikke nye arbeidsoppgaver på at du skal bli ferdig med de forrige. Ting vil bare hope seg opp. Og jobber som krever en femårig master er ikke alltid jobber hvor det kan dyttes inn dagvikarer i hytt og pine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...