Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av et innlegg i en annen tråd; hvorfor er det så galt å gifte seg bare på grunn av praktiske årsaker?

La oss si at ekteskap ikke betyr noe for en følelsesmessig sett, men at man gifter seg f.eks kun fordi man har eller skal ha barn...Synes dere det blir feil, eller er det rett og slett smart? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Talula
Skrevet

Forstår spørsmålet dithen at to som har et kjærlighetsforhold til hverandre ønsker å gifte seg, men ikke av romantiske grunner, kun praktiske.

Jeg synes ikke det er galt. Hvis man ønsker å gifte seg, så synes jeg man bør gjøre det. Det er ingen som har noe med hvorfor man gifter seg, og man kan ha forskjellige grunner.

Skrevet

Jeg ser ikke noe problem i at man inngår en juridisk ektepakt, f.eks hos en sorenskriver, for praktiske grunner. Men jeg synes ikke det er riktig å ha en religiøs seremoni (f.eks gifte seg i kirken) hvis man ikke bekjenner seg til den religionen.

Skrevet

Ikke noe problem. Det er verre at folk som ikke tror gifter seg kirkelig.

Skrevet

Helt enig!

Synes det er tåpelig at ikke-kristne gifter seg i kirken

Skrevet

Det er smart.

Hadde vi vært gift nå så ville samboeren fått skatteklasse to, siden jeg ikke jobber (og han forsørger meg).

Vi har tenkt å gifte oss. Helt enkelt på tinghuset, bare vi og ungene. Må sjekke hvordan man går frem. Kan absolutt ingen om dette.

Jeg gifter meg pga det praktiske, men også fordi jeg tror at jeg kan bli gammel med han. Ellers hadde jeg ikke giddet.

Gjest Elastica
Skrevet

Helt enig.

Gjest Talula
Skrevet
Jeg ser ikke noe problem i at man inngår en juridisk ektepakt, f.eks hos en sorenskriver, for praktiske grunner. Men jeg synes ikke det er riktig å ha en religiøs seremoni (f.eks gifte seg i kirken) hvis man ikke bekjenner seg til den religionen.

¨

Det er jeg enig i. Synes ikke det er riktig å ha en religiøs seremoni når ingen av de som skal gifte seg tror på den aktuelle religionen.

Litt på siden, kan ikke dy meg, ektepakt og ekteskap er ikke det samme ;)

Skrevet (endret)

Det kommer litt an på hva du legger i praktiske årsaker.

Jeg syns ikke noe om å gifte seg av typen pro-forma, for å gi noen oppholdstillatelse eller lignende.

Men, om noen som oppriktig er glade i hverandre velger å gifte seg fordi det er mest praktisk økonomisk, i forhold til felles eie, barn e.l så syns jeg det er helt greit.

Endret av Ms.Marple
Skrevet

Jeg syns heller ikke det er noe galt i at to mennesker gifter seg av praktiske årsaker, det er vel derfor jeg også gifter meg... Er også enig i at det er litt "feil" at ikke kristne gifter seg i kirken, men når det er sagt, så skal jeg gifte meg nettopp i kirken, selv om jeg ikke er medlem av statskirka. Det gjør jeg fordi min samboer er kristen, og gjerne vil gifte seg i kirka. Så har vi inngått et kompromiss om at våre barn ikke skal døpes. Man kan jo ikke stå på sin høye hest og forlange at alt skal være slik man selv vil alltid, så for meg er det helt ok å gifte meg kirkelig siden det betyr endel for min sambis.

Skrevet

Jeg ville ikke ha giftet meg i kirka uansett, selv om min kjæreste skulle ha ønsket det. Det er faktisk bedre at han gir avkall på det, enn at jeg skal gå imot min tro og mine prinsipper. Han forkaster jo ikke kristendommen selv om han gifter seg hos byfogden?

Når det er sagt, nei jeg synes ikke det er galt å gifte seg av praktiske/økonomiske eller andre grunner. Personlig ville jeg ikke gjort det, men folk får gjøre det de synes er rett for dem.

Gjest Blondie65
Skrevet

Litt på siden av tråden:

Hvordan unngår man å bli medlem av statskirken dersom man gifter seg i kirken, er det mulig?

Tilbake til topic: Jeg skjønner jo av svarene her at mange ser på det å gifte seg av praktiske grunner som synonymt med det å ikke ha stort bryllup men å stikke en tur til byfogden. Min mening er at så lenge man gifter seg fordi man ønsker å dele resten av livet med den man gifter seg med så spiller det vel ingen rolle om bryllupet er stort eller lite. Det er ikke det jeg forbinder med praktiske grunner.

Praktiske grunner er for meg at man ønsker å formalisere et eksisterende kjærlighetsforhold - dvs at man ønsker papirer på arv, særeie, felleseie, osv. For meg er dette praktiske grunner som gjør at jeg etter en tid ville valgt å gifte meg - forutsatt at min partner ville det samme.

Noen ganger kan man være "nødt" til å gifte seg for at den man er glad i skal få opphold i landet - selv om man kanskje ikke har vært sammen i åresvis. Dette vil f.eks. gjelde for en partner fra ethvert land utenfor EU/EØS-området. For meg er dette også en gyldig grunn så lenge det er et forhold som er basert på gjensidig kjærlighet i bunn.

Å gifte seg av økonomiske grunner eller for at noen skal få oppholdstillatelse eller andre motiver som ikke er basert på et gjensidig kjærlighetsforhold skjønner jeg ikke at noen vil i det hele tatt og det er for meg totalt uakseptabelt.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Inspirert av et innlegg i en annen tråd; hvorfor er det så galt å gifte seg bare på grunn av praktiske årsaker?

La oss si at ekteskap ikke betyr noe for en følelsesmessig sett, men at man gifter seg f.eks kun fordi man har eller skal ha barn...Synes dere det blir feil, eller er det rett og slett smart? :)

Jeg håper og regner med at folk ikke planlegger barn med noen de ikke elsker og vil tilbringe resten av livet med, så planlegger man barn med noen kan man også gifte seg med vedkommende.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det kommer litt an på hva du legger i praktiske årsaker.

Jeg syns ikke noe om å gifte seg av typen pro-forma, for å gi noen oppholdstillatelse eller lignende.

Det synes ikke jeg noe om heller. Man skal gifte seg av kjærlighet.

Skrevet

Altså, ekteskap av praktiske årsaker er vel ganske smart.

Et forhold av praktiske årsaker tar jeg avstand fra.

Mao: Er dette et par som er glade i hverandre, men som ikke har noen romantiske forestillinger knyttet til ekteskapet, så er det bare bra å få med seg de praktiske og juridiske fordelene et ekteskap innebærer.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

jeg synes det er galt å gifte seg uansett jeg

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. De praktiske årsakene hviler nok tyngst hos oss, for kjærligheten er like sterk enten man er gift eller ikke og vi er like knyttet til hverandre. Men, jo, vi ser jo på bryllupet som noe romantisk også, det er bare ikke hovedpunktet.

Skrevet
men når det er sagt, så skal jeg gifte meg nettopp i kirken, selv om jeg ikke er medlem av statskirka. Det gjør jeg fordi min samboer er kristen, og gjerne vil gifte seg i kirka. Så har vi inngått et kompromiss om at våre barn ikke skal døpes.

Hmm han kan da ikke være mye kristen om han ikke døper unga sine.

Skrevet

HVA som er årsaken til at noen velger å gifte seg er ikke noe jeg legger meg borti, så lenge de to som gifter seg faktisk planlegger å tilbringe resten av livet sammen.

For meg er det det praktiske som i det hele tatt kan få meg til å gifte meg. For andre betyr ikke det så mye, men de ønsker en uforglemmelig dag e.a.

Å gifte seg med noen man ikke er glad i kun for å høste fordelene dette gir (eks oppholdstilatelse for ene parten) synes jeg ikke noe om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...