Gå til innhold

Pasient

Fremhevede innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Denne tråden hører kanskje hjemme på Kropp og Helse, men jeg vil ha en generell debatt om pasientbegrepet i hverdagen.

Når er man en pasient? I tråden om adhd er det bvlitt en diskusjon om hvorvidt man klan definere personer med adhd som pasienter eller ikke. Nå tenkte jeg å utvide debatten litt og ikke bare diskutere adhd'ere. Personer med funskjonshemninger eller kroniske sykdommer, er de pasienter hele tiden?

Er i så fall det positivt, negativt eller bare helt nøytralt? Jeg på meg selv som pasient kun når jeg er hos legen, på sykehus etc. Jeg blir jo påvirket av sykdom i hverdagen så jeg behandles jo hele tiden, likevel vil jeg ikke at folk skal se meg bare som en diagnose. Jeg er mye mer enn sykdom og medisiner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er pasient når jeg er hos legen, tannlegen, gynekologen eller så. Ellers er jeg ikke pasient. Det er et nøytralt begrep for meg, hverken positivt eller negativt ladet. Greit nok, det er jo aldri positivt å være syk, noe pasienter ofte er, men selve ordet er ikke negativt ladet i mine ører.

En person med en kronisk lidelse er da ikke pasient hele tida, bare når h*n er til undersøkelser eller behandling.

Skrevet

Jeg tror jeg tenker at man er pasient når man går på medisiner, men egentlig er man kanskje bare pasient i møte med helsepersonell/sykehus? Man er selvsagt (etter min oppfatning) ikke "pasient" hele tiden, f eks i møte med andre mennesker, på jobb eller i hjemmet.

Men jeg synes ikke det å være pasient er et negativt begrep heller, dersom det "bare" betyr at man får medisiner eller annen behandling. Tror det er vanlig å kalle folk hjertepasienter, f eks, om de har vært syke? Samtidig opplever sikkert endel som er syke at de blir behandlet som nettopp og bare det av noen, og det er jo ikke bra. En annen ting er at noen som har en sykdom slett ikke VIL bli behandlet normalt, men det blir jo en helt annen diskusjon.

Skrevet

Ja men en hjertepasient er jo under medisinering. En kreftpasient er under behandling, og vil være pasient til behandlingen er avsluttet. Jeg kjenner flere som har gjennomgått behandling, og jeg ser ikke på dem som pasienter lenger.

Skrevet (endret)
Ja men en hjertepasient er jo under medisinering. En kreftpasient er under behandling, og vil være pasient til behandlingen er avsluttet. Jeg kjenner flere som har gjennomgått behandling, og jeg ser ikke på dem som pasienter lenger.

Ja, men da er vi egentlig enige. At man er pasient når man bruker medisiner? Selv om man ikke er pasient "hele dagen" eller som eneste rolle. Hva med folk som har hatt kreft, men ikke er ferdig med kontrollårene etterpå?

Endret av dront
Skrevet

Om man er i kontrolltida er man en tidligere pasient som ikke er helt friskmeldt enda. Altså midt imellom.

Vanskelig å definere det der.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tenker at man er pasient når man er under en form for behandling. Men da kun i de situasjonene. Mener at en person ikke er en pasient generelt, kun når man omtaler denne personen i en forbindelse som har med sykdommen/tilstanden å gjøre.

Skrevet
Mener at en person ikke er en pasient generelt, kun når man omtaler denne personen i en forbindelse som har med sykdommen/tilstanden å gjøre.

Det er jeg enig i.

"Pasient" brukes ofte som synonym for "rammet", "syk", osv. Hvis en person har kreft, er vedkommende en kreftpasient/kreftrammet/kreftsyk/har kreft.

Skrevet

En pasient er i en behandlingssituasjon, men det betyr ikke at et menneske kun er en pasient.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...