Gå til innhold

Noen som har greie på øyne og øyensykdommer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har alltid hatt dårlig syn. De siste årene har synet gradvis blitt mer og mer redusert. En øyenlege sier at det er stær, mens en annen sier at det er pga veldig skjeve hornhinner at synet er så dårlig.

For noen år siden var han i Oslo hos bedriftslegen som firmaet har også der. Denne legen mente at så lenge han ser nok til å kjøre vanlig personbil, så måtte jo alt være OK, men legen kunne ikke skrive anbefalning om at han kunne kjøre bil klasse 2 :overrasket:

Vet ikke om det var noe legen sa siden dette gikk gjennom bedriften, og at det da var de som ville få regningen.

For ca et par år siden var samboeren min hos legen for å fornye sertifikatet igjen, og det var med nød og neppe at legen godkjente at han kunne kjøre bil. Nå vil han vel neppe få godkjenning til det av legen.

Jeg synes dette er uforsvarlig av både lege og samboeren min. Selv om jeg kan forstå at samboer ikke har lyst til å begynne på noe ny utredning nå, å kanskje få gjort noe med sitt dårlige syn. Sertifikatet betyr veldig mye for han, vi bor på landet der det ikke er noen muligheter til å komme seg på jobb uten bil. Han hånterer maskiner og store kjøretøy på jobben, å det vil han ikke kunne gjøre lenger hvis han mister sertifikatet.

Så lenge bedriftslegen ikke ville anbefale operasjon av øynene, fikk han beskjed om at han måtte koste operasjon selv. Noe vi ikke har økonomi til.

Men det kan da ikke være riktig at en mann på 42 skal gå å vente på at han blir blind før noe kan gjøres for han. Imellomtiden så utsetter han både seg selv og mange, mange andre for store farer ved å kjøre bil, ved å håndtere maskiner osv. Og han sendes over i de uføres rekker istedenfor å kunne gjøre det han mest av alt vil, nemlig å jobbe og kjøre bil og andre maskiner.

Hjelp meg, er det noen som har noen råd å komme med her?

Videoannonse
Annonse
Gjest GjestEN
Skrevet

For ulike øyensykdommer er det mange som anbefaler en av de nyeste metodene for akupunktur som heter Akupunktur2000. Søk på dette eller ring den nærmeste akupunktur og hør om de bruker teknikken. Denne teknikken skal visstnok føre til at man får umiddelbart bedre syn. Verd å prøve? Lykke til ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvis han utsetter seg og andre for fare ved å kjøre og håndtere maskiner, bør du oppfordre ham til ny vurdering, og si at du melder ham til politiet (som krever vurdering hos lege) hvis han ikke gjennomgår undersøkelsen frivillig og så fort som mulig.

Han blir ikke automatisk ufør hvis synet blir for dårlig til å kjøre. Han vil ha rett på tiltak for å komme over i annet yrke, evt etterutdanning når muligheten til å velge jobber blir redusert. Selvsagt er det trist for ham om han må gi opp en jobb han elsker, men det må han bare leve med hvis det ikke finnes behandlingsmuligheter. Han kan jo ikke få risikere andres liv, og han får det ikke bedre selv om han blir skadet.

Usikkerhet rundt hva som er galt og om det kan behandles slik at synet bedres, er jo også en genial grunn til å få en skikkelig vurdering.

Skrevet

Jeg ville bl.a snakket med arbeidsgiver om dette. Er det noen mulighet for at arbeidsgiver kan hjelpe til med finansiering av evt operasjon? Dette må dere få hjelp med og det kan ikke "lønne seg" å vente til synet blir dårligere. Er det andre muligheter for ham på arbeidsplassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...