Gå til innhold

Å gå på tur

Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Vi leier for tiden et hus som ligger litt utenfor et lite sentrum. Her er folk glad i å gå på tur, og den legger de gjerne til den private veien over tomta her vi bor...!

Det går visst en sti (ikke noen "laget tursti") til neste tettsted et stykke ovenfor huset "vårt". Det er flere mulige veier å gå dit, men av en eller annen grunn tar altså folk veien over tomta her.

Det er en stor og åpen tomt her, ingen gjerder, men jeg synes det er litt snålt, jeg, når villt fremmede folk spankulerer avgårde to meter fra terrassen vår der vi sitter med kaffegjestene våre.

Jeg ville i hvert fall ikke gjort noe sånt selv. Ville du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Nei, hvis jeg gikk tur i utmark vill jeg holdt meg langt unna hus og hytter. Hvis ikke jeg har en avtale med eierne om å få bruke stien over tunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg ville vært veldig forsiktig med å vandre over andres eiendom, dersom det ikke åpenbart var utmark.

Det kan virke som vi har en tradisjon for at det ikke er akseptabelt med privat eiendomsrett her i landet. Jeg er glad for at det er fri ferdsel i utmark og alt som det innebærer, men det virker som om folk syns det er greit å kunne se hva naboen har på middagsbordet også. Her, som alle andre steder, dreier det seg om å ta hensyn til folk.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker rart å gå helt inntil huset, særlig om det ikke er opparbeidet sti dere egentlig er inneforstått med. Men tror slikt praktiseres forskjellig også. Vi har bodd på gård, og der hadde vi blant annet jegere i hagen og turgåere over jordene og en sjelden gang over tunet.

Men generelt skal man vel holde seg noen meter unna huset :klø: Ville i hvert fall gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Men noen ganger er det litt vanskelig. Jeg var en gang på skogstur i et område jeg er rimelig godt kjent, og vi bestemt oss for å gå en annen vei en vi pleier. Det var en godt opptråkket sti, og vi gikk og gikk, når vi kom til enden av stien og skogen kom vi omtrent dit vi hadde trodd. Det vi ikke visste var at det lå et hus der. Vi hadde skogen i ryggen, huset og gårdsplassen foran oss, og på begge sider var det store jorder vi ikke kunne gå over. Vi bestemte oss for å gå over gårdsplassen, for å gå en lang omvei tilbake var ikke særlig fristende der og da.

Da kom jammen gubben i huset ut med hagla under armen! Vi var visst ikke de første turgåerne som hadde gått over tunet hans... Etter litt om og men lot han oss gå videre, men vi har ikke gått der igjen. Litt drøyt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier for tiden et hus som ligger litt utenfor et lite sentrum. Her er folk glad i å gå på tur, og den legger de gjerne til den private veien over tomta her vi bor...!

Det går visst en sti (ikke noen "laget tursti") til neste tettsted et stykke ovenfor huset "vårt". Det er flere mulige veier å gå dit, men av en eller annen grunn tar altså folk veien over tomta her.

Det er en stor og åpen tomt her, ingen gjerder, men jeg synes det er litt snålt, jeg, når villt fremmede folk spankulerer avgårde to meter fra terrassen vår der vi sitter med kaffegjestene våre.

Jeg ville i hvert fall ikke gjort noe sånt selv. Ville du?

Dette er sikkert folk som tenker: "Vi har alltid gått den veien, så hvorfor skal vi slutte med det bare fordi det bor noen der?" det er en del folk som tenker slik på enkelte steder desverre. Men skulle egentlig tro at de fleste folk har litt antenner som sier at det kanskje ikke er så greit å gå nærme hus der det bor folk, og ihvertfall ikke gå der når de sitter ute, har selskap ol.

Kanskje et skilt der det står noe sånt som "hunden er løs" eller "hunden biter" får de til å ta en annen vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det ville jeg ikke gjort. Med mindre det var et uhell, jeg gikk i egne tanker og plutselig var det et hus der. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, det ville jeg aldri gjort.

Jeg holder meg langt unna andres eiendom når jeg går tur, hadde ikke selv syns det var så stas om vilt fremmede brukte min tomt som tursti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som synes vi nordmenn er litt vel redde for å få folk for nært innpå oss..? Er mange som bruker ytterste del av hagen vår som snarvei, aldri syntes dette er noe å bråke for. Om de kommer helt inntil huset og verandaen dere sitter er det noe annet, men det var vel ikke det som var tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg synes det virker rart å gå helt inntil huset, særlig om det ikke er opparbeidet sti dere egentlig er inneforstått med. Men tror slikt praktiseres forskjellig også. Vi har bodd på gård, og der hadde vi blant annet jegere i hagen og turgåere over jordene og en sjelden gang over tunet.

Men generelt skal man vel holde seg noen meter unna huset :klø: Ville i hvert fall gjort det selv.

Nei, det er ingen opparbeidet sti. De går inn i innkjørselen vår, over tunet og oppover mot skogen. Og oppi skogen finner de stien de går videre på.

Dette er sikkert folk som tenker: "Vi har alltid gått den veien, så hvorfor skal vi slutte med det bare fordi det bor noen der?" det er en del folk som tenker slik på enkelte steder desverre. Men skulle egentlig tro at de fleste folk har litt antenner som sier at det kanskje ikke er så greit å gå nærme hus der det bor folk, og ihvertfall ikke gå der når de sitter ute, har selskap ol.

Kanskje et skilt der det står noe sånt som "hunden er løs" eller "hunden biter" får de til å ta en annen vei  ;)

Det har nå alltid bod folk her, da, så jeg synes det er litt rart hvis de tenker sånn... Og dette er alle slags folk, både innflyttere og de som har bodd her lenge.

Bare jeg som synes vi nordmenn er litt vel redde for å få folk for nært innpå oss..? Er mange som bruker ytterste del av hagen vår som snarvei, aldri syntes dette er noe å bråke for. Om de kommer helt inntil huset og verandaen dere sitter er det noe annet, men det var vel ikke det som var tilfellet?

Joda, det er nettopp det det er... Hadde de tuslet over utkanten av tomta, et stykke fra huset, ville jeg ikke stusset, men de går altså inn innkjørselen vår, forbi huset på et par meters avstand fra terrassen vår. også tusler de over tunet og inn i skogen ovenfor huset.

Jeg blir ikke sur for sånt, jeg, altså, men jeg må si jeg synes det er litt sært, og jeg ville aldri gjort det samme selv.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomma litt på beskrivelsen din, beklager. Men ellers står jeg for mitt forrige innlegg ;)

Endret av miow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig nordmenn er ganske greie på det med bruk av andres eiendom - det er jo fri ferdsel omtrent overalt, i motsetning til veldig mange andre land - med noen sinte unntak blant krakilske hytteeiere (og rikolk) på sør-østlandet. Men det er også normalt å holde litt avstand til husene, om man kan.

Ellers synes jeg det kommer an på hvor og hvordan man bor. Foreldrene mine har bodd i et tettbygd område i nærheten av flere skoler, hvor en hurv av unger de ikke kjenner stadig tråkker gjennom bed og hage som snarvei. Jeg synes ikke det er helt ok når det blir sånn. Ofte fører det jo til slitasje på hagen; hekk de trøkker seg gjennom, bed de tråkker i, plen som tråkkes ned når den er sårbar osv. Andre steder er det færre som går og mindre slitasje, og kanskje mer sedvane å kunne gå over tunet, enn gjennom hagene i et boligfelt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver

Sliter med dette her også. Riktignok har vi ikke uteplassene der hvor folk spankulerer, men litt nede på tomten tusler folk søndagstur, unger leker, bikkjer driter osv. Fantastisk irriterende, lurer på hva de hadde sagt om jeg uten forvarsel tuslet inn i hagen deres en søndag eller tok meg til å leke med noen unger ved bilparkeringen deres???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jammen gubben i huset ut med hagla under armen! Vi var visst ikke de første turgåerne som hadde gått over tunet hans... Etter litt om og men lot han oss gå videre, men vi har ikke gått der igjen. Litt drøyt det der.

Litt drøyt kanskje, men nokså effektivt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest vimselot

Jeg ville aldri funnet meg i det og har vært hos en venninne som bodde sånn... (skulle tro det var TS, men det er ikke det).

Jeg sa at nå må du bare si fra, at dette er et privat område. Hun gjorde det og folk snudde. Noen var frekke, og det var ikke noe morsomt å leke "dørvakt" sammen med henne, men de ble færre og færre. Det fantes et annet sted de kunne gå for å komme dit de skulle, bare noen hundre meter unna.

Jeg syntes de var så frekke, mens de syntes vi var så frekke for slik hadde det vært der i bygda i alle år...

Vi/hun nektet ingen å passere, men sa at neste gang, må du være klar over at det går en annen vei (pekte retningen) og at dette er privat eiendom.

Gøy på landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor

Jeg kan skrive under på at det nærmest ikke finnes grenser for enkelte menneskers frekkhet.

Jeg er oppvokst på landet og er også odelsgutt til en grunneiendom hvor mesteparten består av skog og utmark. Når det gjelder turgåere så er de selvsagt hjertelig velkommen. Skulle de forville seg ned i gårdstunet så går også dette helt fint. Alt går egentlig fint så lenge de oppfører seg.

Noe som ikke er like allright er imidlertid felling av trær og vedhogst, snikjakt, tjuvfiske med garn, motoriserte kjøretøyer i terrenget, bålbrenning i sommerhalvåret, lausbikkjer under båndtvangsperioden, forsøpling og ikke minst stjeling av juletrær. For å nevne noe.

Når det gjelder dette med unggraner som eventuelt kan brukes til juletrær, så er disse plantet med det formålet at de skal erstatte skog som er beskattet. De ser sikkert fine og flotte ut, men de er ikke ment til stuebruk i noen korte uker! :frustrert:

Endret av Viktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Jeg er en bydame, men jeg forstår folk på bygda fordi jeg har vært der mye.

De forsøpler stranda, ingen har nektet dem å være der for iflg. loven er det tillatt. Men hvem må plukke søplet?

Jeg synes noen burde få seg en rett en. Men hva kan man gjøre, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...