Gå til innhold

Klesvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker vanlig vaskemiddel (feks. Omo eller de litt større pakkene som selges i dagligvare), og tøymykner. Vasker på 40 eller 60 gvrader. Enda så blir alt sort tøy falmet etter et par vask bare og gensere nuppete. Vurderer å bruke milo på alle topper/ gensere fremover...noen som gjør det?

Tips til hvordan å forlenghe levetiden på klærne? Jeg vasker mørkt tøy for seg, lyst for seg og kulørt sammen hvis det ikke er noe nytt.

Også lurer jeg på en ting til: Går det an å klorbleke klær i maskinen? Mitt hvite tøy er helle rikke pent.

Håndklær og sengetøy er også et sørgelig kapittel. Hva gjør jeg galt? Bruker sjelden tørketrommel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvitt vaskes kun med hvitt, ikke som lyst - Blenda mikro

Du bør egentlig ikke vaske ulike stoffer (natur vs syntetisk) sammen, det kan føre til nupper.

Kanskje du sentrifugerer for hardt? Min gamle maskin ødela klærne, sentrifugen var helt syk, klærne var neste tørre da de kom ut....

Jeg sjekker som oftest vaskelappen før jeg kjøper klær også, noe skal jo bare håndvaskes, det gidder jeg stort sett ikke kjøpe.

Jeg bruker stort sett 30 eller 60 grader, og 90 på håndklær og kluter.

Lykke til.

Skrevet

Du bør egentlig ikke vaske ulike stoffer (natur vs syntetisk) sammen, det kan føre til nupper.

det visste jeg ikke!! Hva hvis det er blandingsstoffer da? Bomull med elestan eller noe?

Skrevet (endret)

Bruk det det er mest av som guide

Endret av Bobsi
Skrevet

Går ut fra at du bruker color versjon til farget tøy? Både omo og blenda går fint på mitt fargede tøy....

I tillegg er det lurt å vrenge tøy med farge før vask. Og vaske på kortprogram.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg pleier å vrenge ganske mye tøy, innbiller meg at det beskytter litt mot nupper. I tillegg vasker jeg stort sett vanlige topper og bukser på finvask eller kort program, 30 eller 40 grader, det er sjelden det er mer som trengs. Treningstøy og undertøy blir vasket grundigere.

Ellers blander jeg naturstoffer og syntetisk, jeg har ikke så mye klesvask at det nytter å spare opp.

Skrevet (endret)

*løper i kjelleren og ser om vi har kortprogram på maskinen*

Hva er symbolet for kortprogram forresten?

Ja bruker colorvask

Endret av kitekatt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...