Gollina Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Vi er samboere der begge av oss har særkullsbarn.Skal gifte oss og har solgt våres hus og kjøpt oss et nytt hus ilag. Lurer på hva som er forskjellen på uskifte og skiftet bo? Håper noen er litt med oppdaterte enn meg
Lib Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Skiftet/uskiftet bo har med arveoppgjør å gjøre. Når en ektefelle dør kan den andre ektefellen velge å sitte i uskiftet bo for å slippe den belastningen det er å dele felleseiet. Når dere gifter dere blir boligen dere skal kjøpe felleseie, dersom dere ikke avtaler at denne skal være den enes særeie. Håper dette gjorde deg litt klokere
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Jeg tror ikke ektepar som har særkullsbarn kan sitte i uskiftet bo.
Arkana Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Kanskje greit å nevne at har den avdøde særkullsbarn kan ikke den gjenlevende sitte i uskiftet bo, da må arvingene kjøpes ut.
brumma* Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 De kan sitte i uskiftet bo om særkullsbarna samtykker.
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 De kan sitte i uskiftet bo om særkullsbarna samtykker. ←Da må man skrive en avtale om det tror jeg, og helst på forhånd hvis man skal sikre seg at man kan sitte i uskifte. Ting man anskaffer mens man sitter i uskifte går inn i boet, slik at hvis man kjøper f.eks . en hytte vil det gå inn i boet og bli en del av arven til den avdødes arvinger. Tror jeg...
brumma* Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Da må man skrive en avtale om det tror jeg, og helst på forhånd hvis man skal sikre seg at man kan sitte i uskifte. Ting man anskaffer mens man sitter i uskifte går inn i boet, slik at hvis man kjøper f.eks . en hytte vil det gå inn i boet og bli en del av arven til den avdødes arvinger. Tror jeg... ← De må vel skrive under på begjæring om uskifte som skal sendes til skifteretten så vidt jeg vet. Samtykke fra særkullsbarn må ikke avtales på forhånd, men det er jo klart mer forutsigbart for partene. Den formuen man eventuelt bygger seg opp mens man sitter i uskiftet bo vil gå inn i boet ja, så det er ikke nødvendigvis det lureste gjøre. Spesielt ikke hvis man er ung (stor/større sjanse for å gifte seg igjen) eller hvis boet er stort.
Gollina Skrevet 17. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2007 Særkullbarna samtykke ja,men i de tilfeller barna er under 18 år hvem samtykker da?
kamela Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Særkullbarna samtykke ja,men i de tilfeller barna er under 18 år hvem samtykker da? ← Foreldre eller verge. Trodde egentlig ikke dette kunne avtales på forhånd, men sikkert mulig. Det går jo an å ordne det avtalemessig slik at huset tilfaller den andre ektefellen og tegne en gjensidig forsikring sånn at gjenlevende har økonomi til å sitte igjen med det.
Titta Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Særkullbarna samtykke ja,men i de tilfeller barna er under 18 år hvem samtykker da? ← Er særkullsbarna umyndige er det overformynderiet som avgjør en gjennlevende part kan sitte i uskifte.
Malama Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Dette med særkullsbarn ordnes etter dødsfallet, særkullsbarn, eller verge dersom de er underårige, skriver under på papiret som sendes inn etter dødsfallet. Man kan jo selvsagt gjerne avtale på forhånd at de SKAL signere der, men det er på dette papiret signaturen skal inn, og det er ikke noe som fylles ut på forhånd, så om de holder seg til en tidligere avtale er jo sånnsett noe man nesten bare må stole på. De har all rett til å nekte å signere om de absolutt vil ha sin arv. (mest aktuelt i tilfeller der enke/enkemann er relativt ung, og man tenker i forhold til etablering av nye forhold (man må skifte før man inngår ekteskap, men ikek noe lovkrav om det i forbindelse med samboerskap) Ikke noen stor grunn f.eks for min mormors to særkullsbarn å kreve arveoppgjrø da hun døde i fjor sommer, de lot morfar sitte i uskifte til han døde i desember. Litt annerledes for en som blir enke/enkemann og antakelig skal leve lenge. Det er opp til særkullsbarna å avgjøre hva de vil...) Men, uskifte er ikke noe du tenker på når du gifter deg. Det er noe man tar stilling til når en av dere dør, forhåpentigvis om lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå