Gå til innhold

Sykdom i IA-bedrift

LadyInRed

Anbefalte innlegg

jeg arbeider et sted i staten med IA-avtale. jeg er nokså nyansatt, og ingen har fortalt meg annet enn at jeg kan være borte max 3x8 dager uten legeerklæring.

så sier en kompis av meg at jeg kan være borte i tilsammen max 24 dager; f.eks 4 dager i strekk 5 ganger eller feks 1 dag x 24 ganger. stemmer dette, eller kan jeg kun være borte uten legeerklæring max 3 sykeperioder (a 8 dager)?

jeg har også hørt at dersom man er borte torsdag, fredag og mandag - så regnes dette som 5 dager med egenmelding (helgedagene teller med), mens dersom man er borte mandag tom fredag så teller også dette som kun 5 dager. stemmer dette?

nå høres det nesten ut som at jeg skal spekulere i mest mulig fravær, men det stemmer ikke. jeg er omtrent aldri borte fra jobb :) men det er greit å vite hvordan systemet egentlig er, i tilfelle jeg skulle bli skikkelig syk nå som pollensesongen er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kompisen din har rett. samtidig som er du borte fredag og påfølgende mandag så teller helgedagene. jeg jobber selv i en ia bedrift å syns det fungerer greit. mangen som er kun borte en dag eller to istedenfor å bruke en 3 dagers til ende..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen begrensning i antall egenmeldingstilfeller (utover 24) man kan benytte i løpet av et år. Du kan altså være borte 24 ganger à en dag.

Ellers stemmer det at helgen regnes med om du er syk både før og etter. Syk fredag og mandag=4 sykedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
så sier en kompis av meg at jeg kan være borte i tilsammen max 24 dager; f.eks 4 dager i strekk 5 ganger eller feks 1 dag x 24 ganger. stemmer dette
Ja, det stemmer.

jeg har også hørt at dersom man er borte torsdag, fredag og mandag - så regnes dette som 5 dager med egenmelding (helgedagene teller med), mens dersom man er borte mandag tom fredag så teller også dette som kun 5 dager. stemmer dette?
Det stemmer også. Altså hvis det er en fridag innimellom de dagene du er syk så telles den med, feks hvis du er syk 16-18. mai så regnes det som tre dager, og hvis du er borte fra tirsdag t.o.m tirsdagen etter så regnes det som åtte dager.

det er greit å vite hvordan systemet egentlig er, i tilfelle jeg skulle bli skikkelig syk nå som pollensesongen er på vei.

Absolutt, du kan sikkert finne detaljer om reglene i personalreglementet el.l. der du jobber.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...