Gå til innhold

Treg mave hos halvannetåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette burde være på helseforumet, men... treg og hard mave hos halvannetåring, noen som har opplevd og løst dette? Ordentlig hard og treg mave og det gjør så vondt at det er gråting hver gang det kommer en liten knert.

Vi gir et eple hver dag, det står fremme på ettermiddagen slik at det spises opp før leggetid. Sviske i fastform, juice, etc er ikke mulig å få ned. Variert kost er lett å si, men det er ikke nok. Må jeg gå på laktulose fra apoteket eller har noen andre tips? Vi har kuttet vesentlig ned på melk, bruker også laktoseredusert, siden søtmelk kan være stoppende. Er på ca 300 ml i døgnet + yoghurt. Vi har kuttet ut banan som kan virke stoppende (men jeg har hørt at hos noen virker det motsatt, så kanskje man skulle prøve igjen...?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et velkjent problem det der...

Først av alt, nok drikke, gjerne vann. Så mye som mulig.

Bytt gjerne ut søtmelk med biola eller cultura. Hos oss virker det mye bedre enn yoghurt.

Rosiner og tørkete aprikoser (klippet i biter) som dessert.

Druer.

Pærer.

Ikke banan (fordi det kan være vanskelig å avgjøre om den er moden nok og dermed drivende, i motsetning til en for lite moden som er stoppende).

Ikke for mye hvitt brød, men med så mye fiber som mulig.

Gjerne en skje linfrø i grøten/frokostblandingen.

Med dette kommer man som regel langt, og trenger ikke bruke ting fra apoteket.

Det er viktig å holde magen myk, ellers gjør det vondt å gå på do. Dermed holder barnet seg, og det hele blir verre og verre.

Hvis barnet blir stoppet opp og trenger klyster, er det viktig å bruke oljeklyster først, slik at avføringen blir myk. Hard mage som kommer med et smell slik det vil gjøre med vanlig klyster, er IKKE måten å fikse problemet på...

Lykke til!

Skrevet

Har kjøpt pærer nå. Tror det kan være bedre enn eple.

Aha-opplevelse mht banan. Jeg hater grønne bananer, det skal helst være brune flekker på, så da skal det egentlig ikke være noe problem. Jeg var også på apoteket og fikk med klyster. Det kommer små knerter og vi ser jo at det ligger masse i kø og det er tydeligvis for hardt. Men vi må få tømt... rosiner og aprikoser og sånn er visst ikke godt, har forsøkt det også. Men jeg fikk også med minifom så man kan tømme kapsel i drikkevannet og holde i gang når vi nå får tømt. Det var ganske strenge instrukser for bruk på små barn... uff, kanskje det er litt voldsomt nå da?

Gjest Elastica
Skrevet

Prøv gulrøtter eller gulrotsaft, det har jeg hørt hjelper.

Pærer hørtes også ut som en god idé.

Skrevet

Kan du få i han litt maltekstrakt? Det har vært en suksess her i huset, men da har barna vært mindre...

Ellers er jeg tante til ei jente med samme problem. De prøvde alt, men måtte til slutt gi lett avførende middel (Dufalac). Etter at "proppen" løste seg opp, har hun ikke hatt trøbbel med hard mage.

Lykke til i alle fall. Ikke kjekt å se på at de strever.

Skrevet

Enig med Ellen Melle i at Biola virker mye bedre enn vanlig yoghurt. VEsla vår gikk på lactulose helt til jeg begynte på Biola. Da kunne jeg slutta med alt annet.

Skrevet

Vi prøvde Mikrolax i kveld, en liten forsiktig sprut. Umiddelbar effekt og jeg vil gjerne si at det kom ut en kilo, men mulig ikke så mye. Men vi måtte løsne bleia for at alt skulle komme ut, så det var betydelig! Det er mer der det kom fra, så det blir en ny runde i morgen. Stakkars lille musen min. Takk for alle gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...