Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 3 1/2 år. Han sluttet med bleier på dagtid i fjor sommer. Har fortsatt noen uhell, men tror det skyldes at han ikke har tid til å gå på do før det er for sent. Uhellene skjer utelukkende når han er ute og leker.

Vi har fått inn vanen med å gå på do før han legger seg for natta, men bleia er fremdeles temmelig våt når han våkner om morgenen.

Jeg har begynt å tenke på hvordan vi skal få vent han av med bleie på natta, men han virker rett og slett ikke klar for det. Min mor sier at både jeg og søsteren min var tørre på natta da vi sluttet med bleie på dagtid. Er vi for "sløve" i dag? Det er jo lettvint med den bleia, da - i stedet for å bytte sengeklær i tide og utide.

Har du et tips til hvordan vi kan forberede avvenningen? Fortell gjerne din historie!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Mine sluttet med bleie om natten og dagen samtidig. Bleia var simpelthen tørr om morgenen, og da sluttet vi raskt. Det skal sies at de to eldste var 3,5 år da de sluttet, mens den yngste var litt over 2,5.

Kanskje du skal prøve uten bleie, og se hvordan det går. Noen mener de klarer å slutte hvis de blir gjort oppmerksom på at de tisser på seg om natten. Det virker jo som refleksene er i orden, siden han stort sett er tørr om dagen.

Skrevet

Når det gjelder å slutte med bleier er guttene tregere enn jentene. Så fortvil ikke om din sønn ikke har sluttet enda, han er ikke unormal sen.

Mine 3 barn har sluttet med bleie på dagen og natta samtidig (jentene når de var 2,5 år og gutten når han var 3 år og 3mnd.) Men de to eldste har i perioder tisset på seg om natta. Vi har derfor hatt rutine på å ta de opp på do før vi leger oss om kvelden. Dette fungerer veldig bra og de har aldri uhell!

Det sies at barna er klar for å slutte med bleie om natta når bleia er tørr om morgenen. Men jeg vet om de som er tørre hele natta men tisser så fort de våkner på morgenen i bleia. Så prøv gjerne noen netter uten bleie for å se hvordan det går!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har tre barn. Nr 1 sluttet med bleie om natta når han var 1,5 år (!) Om dagen da han var ca 3 år.

Nr 2 sluttet om dagen først, da var han 3,5 år og om natten da han var ca 4.

Bleieslutt kom på disse av seg selv, bleia var bare tørr... og de ønsket å gjøre som oss, på do.

Nr 3 derimot var ikke tørr om natta da han var 4,5 år, og det plaget han!(dagen var uten bleie fra ca 3 år)

Vi gikk inn for en avtale siden han ikke ønsket å bruke bleie og virkelig syntes det var ille å våkne gjennomvåt av tiss hver natt. :grine:

Avtalen var at han ikke kan drikke etter kl 19 om kvelden, ellers må han ha sengeveter-truse, som han kaller det.

Vi passer selvsagt på at han drikker rikelig rett før kl 19 så han ikke blir tørst, og han legger seg ca 20.30. Dette fungerer hver natt! :klappe:

Altså har mine barn vært meget forskjellige, og det har blitt forklart med at vannlatning om natten er hormonstyrt og dette systemet modnes til ulik tid hos hver enkelt.

Skrevet
Jeg har begynt å tenke på hvordan vi skal få vent han av med bleie på natta, men han virker rett og slett ikke klar for det.

Hvorfor skal du avvenne han med bleie når du selv mener han ikke er klar for det?

Hva sier han selv da, er han opptatt av å slutte med nattbleier? Dere kan jo lett finne ut når det er at han tisser på seg, til hvilket tidspunkt på natten eller om det skjer med engang han våkner om morningen. Det vil fortelle dere mye om hvor lenge han klarer å holde seg, og om han eventuelt er tørr i bleia når han våkner.

Skrevet

Vi har en son på 3 år och 3 månader. Han är torr på dagen sedan han var 2½ år men nätterna är värre.

Problemet för oss är att han kissar en gång på natten och att blöjan nästan alltid läcker. Antingen har han kliat och flyttat snoppen, eller lossnat blöjan någon stanns. Och det är mycket kiss.

Nu ammar jag lillasyster på natten och har börjat ta upp sonen för kissning en gång vid 1-2 tiden på natten. Då är han torr resten av natten fram till morgonen.

Tänk på att för en del (särskilt pojkar) tar det lång tid innan de är torra på natten.

Gjest Elastica
Skrevet

Hvis bleien er våt når han har stått opp, kan det være lurt å sjekke om den likevel er tørr rett etter at barnet har våknet. Noen har tørr bleie når de våkner, og - av gammel vane - tisser de før de har stått opp eller blitt hentet ut av sengen.

Jeg pleide å sjekke bleia mens de ennå sov, og da var den som regel tørr. Det var da jeg tok den vekk om natten også. Dette skjedde så og si samtidig med at de sluttet med bleie på dagen.

Skrevet

Du kan jo sjekke noen morgener før han våkner, og eventuelt prøve noen netter uten hvis han selv ønsker det. Hvis ikke, fortsett med bleiene, gutter er litt senere enn jenter, og det verste må jo være å våkne i våt seng hver morgen, gir ihvertfall ikke følelse av å mestre noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...