Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Jeg og samboeren vil ikke bruke prevensjon(Hverken han eller jeg liker kondomer, og jeg blir plaget av bivirkningene av hormonprevensjon) Vi er ikke redde for å bli gravide heller, bare for at det er sagt!... Nå har jeg hele livet hørt at man blir gravid av å hoppe av i svingen, og jeg har hørt historier eller "vandrerhistorier" om alle som ble gravid på denne måten. Men seriøst: Noen har vel bedre kontroll enn andre, og menn er da ulikt skapt på denne måten også? (hos noen "lekker" det, noen kommer i sprut, mens andre kommer i rolige støt) Så om man virkelig hopper av i svingen, så er det vel like liten sjanse som å bruke feks p-piller... jeg har jo ikke blitt gravid på dette året uten!...
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Kjæresten min og jeg brukte ikke noe prevensjon mellom 1.barn og 2.barn, og det er 3 års aldersforskjell mellom de. Fra vi fikk første ungen hoppet vi av i svingen, og når vi bestemte oss for å få unge nr 2. Så gjorde vi ikke det...og vips, på andre forsøket var jeg gravid!
Gjest lurven Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 det går fint men foruttsetter at mannen har kontroll
Rosalie Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Du kan lese litt her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322072 Hva med å begynne med temping? Krever litt i innkjøringsperioden, men det blir straks mye tryggere...
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Ja, det er det jeg innbiller meg... at det ikke er så "farlig" som man skal ha det til... når man er bevisst på sin syklus og mannen har kontroll.
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Har en venninne som nettopp ble gravid med denne metoden. Hun mener de hadde kontroll (tror de hadde gjort dette i 5 år eller noe).
Gjest Miss Guided Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg og samboeren vil ikke bruke prevensjon(Hverken han eller jeg liker kondomer, og jeg blir plaget av bivirkningene av hormonprevensjon) Vi er ikke redde for å bli gravide heller, bare for at det er sagt!... Nå har jeg hele livet hørt at man blir gravid av å hoppe av i svingen, og jeg har hørt historier eller "vandrerhistorier" om alle som ble gravid på denne måten. Men seriøst: Noen har vel bedre kontroll enn andre, og menn er da ulikt skapt på denne måten også? (hos noen "lekker" det, noen kommer i sprut, mens andre kommer i rolige støt) Så om man virkelig hopper av i svingen, så er det vel like liten sjanse som å bruke feks p-piller... jeg har jo ikke blitt gravid på dette året uten!... ← Min yngste bror ble far i en alder av 18, han og damen praktiserte hoppe av i svingen metoden. Så det er ikke bare vandrehistorier at noen blir gravide av denne metoden. Men husk på "det er ikke like lett å hoppe av i svingen hvis hun sitter oppå". Endret 17. april 2007 av Miss Guided
viren Skrevet 17. april 2007 #8 Skrevet 17. april 2007 Tja, vi venter nå barn nummer 2 etter å ha praktisert "hoppe av i svingen" noen år Dels har man ikke kontroll med når det kommer ut noe, dels *kan* faktisk eggløsningen forskyve seg. For noen fungerer det i flere år uten "uhell", for andre gjør det ikke det. Siden det ikke er krise for dere om du skulle bli gravid er det likevel en helt grei metode.
Amalie_85 Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Men seriøst: Noen har vel bedre kontroll enn andre, og menn er da ulikt skapt på denne måten også? (hos noen "lekker" det, noen kommer i sprut, mens andre kommer i rolige støt) ← Det er ikke det at de lekker litt sæd, men de aller aller fleste menn har en blank væske som kommer ut når de blir stimulert. (naturens glidemiddel ) Og i denne væsken har jeg lært av helsesøster at det kan være sædceller. Så selv om han fin klarer å hoppe av i svingen kan allerede noen små soldater ha svømt inn for leeeeenge siden
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Så kjipt å ha sex når man må være i på vakt hele tiden? Om du ikke tåler hormonprevensjon så kan jo både kobberspiral og pessar være et alternativ?
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Så kjipt å ha sex når man må være i på vakt hele tiden? Om du ikke tåler hormonprevensjon så kan jo både kobberspiral og pessar være et alternativ? ← Ja, som sagt så blir vi ikke lei oss om vi blir gravide... men det er en psykisk stressende faktor for meg selvfølgelig... Hver måned så tenker jeg: "Er jeg gravid nå?" Jeg både håper og er litt redd. Men jeg tenker at jeg var like nervøs da jeg gikk på hormonprevensjon, så forskjellen er vel ikke stor. Men jeg, som kvinne, kjenner mye på dette, i motsetning til han. han skjønner ikke helt den "stressfaktoren". ikke misforsto, jeg klager ikke! kan jo hende han også går rundt og tenker i blant: "kanskje hun er gravid nå?"... Mye rart her i livet
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 Det er nok alltid en risikofaktor når man hopper av i svingen, dessuten kan det skje at han ikke trekker seg raskt nok ut... Men vi har praktisert denne metoden i over to år (jeg sluttet på p-piller pga bivirkninger), og det går greit for vår del - vi tenker også som dere at det ikke er noen krise om jeg blir gravid. Om det er veldig viktig å unngå graviditet ville jeg aldri anbefalt denne metoden.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf Antall for 100 kvinner. Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18 Avbrutt samleie Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4 Periodisk avhold: Normal bruk = 25 Kalender: Perfekt bruk = 9 Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3 Sympto termal: Perfekt bruk = 2 Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1 Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2 P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3 Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3 Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05 Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10 Slik jeg har forstått perfekt bruk på hoppe-av-i-svingen/avbrutt samleie er det følgende: Ingen utløsning 24 timer før (for å forhindre sædrester i og på penis) Trekker seg ut i god tid før utløsning, og ikke mens det allerede nærmest er i gang. Vi bruker det, og kombinert med en halvveis oversikt over syklusen (svært stabil syklus, teller dager og følger med på sekretet. Temper når jeg har mulighet til det, og har hendt jeg har brukt EL tester) så føler jeg meg tryggere på det enn det jeg hadde gjort på hormonprevensjon.
Tilda Skrevet 24. april 2007 #14 Skrevet 24. april 2007 Det kan sikkert være ganske sikkert om man er veldig strukturert og har selvkontrollen i orden. Det var det da... Jeg og mannen min kjørte "hoppe av i svingen" i usikre perioder, og hoppet ikke av i sikre perioder. Vips, så var jeg gravid gitt Vi hadde tenkt å prøve å få barn sammen da, så det var absolutt ingen krise, hadde faktisk tenkt å prøve å få det til når jeg oppdaget at jeg allerede var gravid Så, som sagt, det gjelder å være strukturert og ha selvkontroll!
liv Skrevet 24. april 2007 #15 Skrevet 24. april 2007 Husk at det er usikkert opp til 5 dager før eggløsning da!
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2007 #16 Skrevet 24. april 2007 Men husk på "det er ikke like lett å hoppe av i svingen hvis hun sitter oppå". Og allefall ikke hvis hun hopper etter
Gjest Gjest(mann) Skrevet 26. april 2007 #17 Skrevet 26. april 2007 Vi (jeg) prøvede virkelig å hoppe av, og nu har vi tvillinger. Men, for all del, angre ikke.
Gjest Mysticgirl Skrevet 27. april 2007 #18 Skrevet 27. april 2007 Min erfaring er at menn hopper ikke så bra av i svingen for å si det slik. Da er det bedre å ta det i munnen eller gjøre seg ferdig en annen plass. Har blitt gravid to ganger med den hopp av i svingen greie, så den fungerer ikke for min del. Tror enkelte menn har problemer med å kontrollere når de skal hoppe av eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #19 Skrevet 27. april 2007 Min erfaring er at menn hopper ikke så bra av i svingen for å si det slik. Da er det bedre å ta det i munnen eller gjøre seg ferdig en annen plass. Har blitt gravid to ganger med den hopp av i svingen greie, så den fungerer ikke for min del. Tror enkelte menn har problemer med å kontrollere når de skal hoppe av eller ikke. ← Det er helt korrekt. Menn har selvfølgelig en mekanisme i hjernen som hindrer dem i å trekke seg ut i tide, derfor går det galt. Jeg ble far for 15 år siden som følge av denne "teknikken", så jeg vet hva jeg snakker om
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #20 Skrevet 27. april 2007 Min erfaring er at menn hopper ikke så bra av i svingen for å si det slik. Da er det bedre å ta det i munnen eller gjøre seg ferdig en annen plass. Har blitt gravid to ganger med den hopp av i svingen greie, så den fungerer ikke for min del. Tror enkelte menn har problemer med å kontrollere når de skal hoppe av eller ikke. ← Hva mener du egentlig her? Lurer litt siden du skriver “gjøre seg ferdig en annen plass”, det er jo det som er hele poenget med å avbryte samleiet Min erfaring med det er for øvrig utelukkende god. Han vet godt når han har såpass lett for å komme at det ikke er tilrådelig å prøve på å hoppe i noen som helt retning, og når han har kontroll. Klarer og fint å hoppe av når jeg er øverst, enten merker jeg det på han, eller så gir han beskjed. Mulig det har noe med at vi har vært sammen en stund, og kjenner hverandres reaksjoner såpass godt, men for oss er det en god metode i de periodene hvor jeg vet det er en liten stund til eggløsning (er totaleavholdende ca 3 dager før og 2 dager etter EL). Hadde aldri anbefalt det til overnervøse tenåringer eller for par som mer eller mindre utelukkende tar en kjapp en, men for mange kan det fungere godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå