Ek_Erilar Skrevet 20. april 2007 #81 Skrevet 20. april 2007 (endret) En vanlig person har ikke behov for et ekstremt grovkalibret panserbrytende militært mordvåpen. ← A) .50 BMG er ikke panserbrytende uten dedikert panserbrytende (AP) ammunisjon. Denne ammunisjonen har aldri vært tillatt solgt, kjøpt, eid eller brukt av privatpersoner i Norge, og er såvidt jeg har forstått svært vanskelig å få kjøpt også i USA. B) Våpenmotstandere slenger om seg med begreper som "mordvåpen". Våpeneiere liker ikke slike ord, da det hos den ikke-jaktende befolkningen gir svært uheldige assosiasjoner til verktøyet vi selv bruker på jakt. De er nemlig ikke dummere enn at de skjønner at også VÅRE våpen er konstruert for å drepe, til tross for at de faktisk er dumme nok til at stadige gjentagelser av ord som "mordvåpen" gjør dem akkurat littegranne mer engstelige ved neste Stortingsvalg. Jakt er en av mine fritidsinteresser. For å kunne felle et storvilt i henhold til norske forskrifter, så er jeg avhengig av min kal .308 Winchester rifle. ← Hva om blinkskyting var en av dine fritidsinteresser? For mange nordmenn er det det. De aller fleste av dem er kun opptatt av presisjon på 100 meter. Hva om de øynet interessen for å skyte på 1000 meter? 2000? Er ikke det kanskje mer utfordrende og dermed mer sportslig enn på 100? I såfall ville de hatt "behov" for en spesialbygget rifle i et langtrekkende kaliber, og .50 BMG er bra egnet til slikt (om ikke helt optimalt). Men du anser ikke dette som et behov, for du føler ikke tiltrekningen til akkurat den typen skyting selv. Vel, hva tror du hadde skjedd med .308en og storviltjakten din om du hadde levd i et land som hadde innført et system som f.eks Nederland? Det stemmer, du hadde mistet både våpen og fritidsinteresse -- etter nøyaktig samme oppskrift som du selv bruker for å forby "mordvåpen" i .50 BMG. Jegere og skyttere som deg, som er mer enn villig til å forby alt de ikke driver med selv, er hovedårsaken til at Politidirekoratets innstramminger knapt blir motsagt. Endret 20. april 2007 av Ek_Erilar
Gjest Viktor Skrevet 21. april 2007 #82 Skrevet 21. april 2007 A) .50 BMG er ikke panserbrytende uten dedikert panserbrytende (AP) ammunisjon. Denne ammunisjonen har aldri vært tillatt solgt, kjøpt, eid eller brukt av privatpersoner i Norge, og er såvidt jeg har forstått svært vanskelig å få kjøpt også i USA. B) Våpenmotstandere slenger om seg med begreper som "mordvåpen". Våpeneiere liker ikke slike ord, da det hos den ikke-jaktende befolkningen gir svært uheldige assosiasjoner til verktøyet vi selv bruker på jakt. De er nemlig ikke dummere enn at de skjønner at også VÅRE våpen er konstruert for å drepe, til tross for at de faktisk er dumme nok til at stadige gjentagelser av ord som "mordvåpen" gjør dem akkurat littegranne mer engstelige ved neste Stortingsvalg. Hva om blinkskyting var en av dine fritidsinteresser? For mange nordmenn er det det. De aller fleste av dem er kun opptatt av presisjon på 100 meter. Hva om de øynet interessen for å skyte på 1000 meter? 2000? Er ikke det kanskje mer utfordrende og dermed mer sportslig enn på 100? I såfall ville de hatt "behov" for en spesialbygget rifle i et langtrekkende kaliber, og .50 BMG er bra egnet til slikt (om ikke helt optimalt). Men du anser ikke dette som et behov, for du føler ikke tiltrekningen til akkurat den typen skyting selv. Vel, hva tror du hadde skjedd med .308en og storviltjakten din om du hadde levd i et land som hadde innført et system som f.eks Nederland? Det stemmer, du hadde mistet både våpen og fritidsinteresse -- etter nøyaktig samme oppskrift som du selv bruker for å forby "mordvåpen" i .50 BMG. Jegere og skyttere som deg, som er mer enn villig til å forby alt de ikke driver med selv, er hovedårsaken til at Politidirekoratets innstramminger knapt blir motsagt. ← Ordet mordvåpen ble brukt for å illustrere hensikt. Et jaktvåpen blir aldri bygget med den hensikt at det skal brukes mot mennesker, selv om det riktignok finnes militære våpen som senere har blitt klassifisert som jaktvåpen (som eksempelvis Mauser-rifla). Jeg har videre ikke noe kjærlighetsforhold til våpen. For meg er det et redskap på lik linje med den kniven jeg har i slira eller øksa jeg har i sekken. Jeg sover heller ikke med rifla eller hagla om natta. De befinner seg innelåst i et skap til jeg skal benytte dem utpå høsten. Når jakta er over får de en puss før de låses inn i skapet igjen til neste år. Jeg har opp igjennom årene også møtt mennesker som er sykelig opptatt av våpen. Disse skremmer meg en aldri så liten smule, og det er også denne typen mennesker jeg tenker på når jeg hører at folk absolutt ikke liker at våpen omtales i negative vendinger. Det er disse menneskene jeg får assosiasjoner til når jeg hører noen forsvare eierskap av ekstreme våpen som M107. Jeg sier ikke at du nødvendigvis er på denne måten. Jeg kjenner både deg og motivene dine i denne diskusjonen altfor dårlig til å kunne dra en slik konklusjon. Blinkskyting. Javel. Skyting er i det hele tatt en fin sport. Så lenge den foregår i ordnede former så har jeg absolutt ingen problemer med det. Det går imidlertid fint an å begrense hvilke våpen som kan benyttes også til dette formålet. Jeg ser ikke at dette på noen måte skal kunne forringe skytesporten som sådan. Jakt- og fangstkulturen i Norge, i motsetning til Nederland, er sterk. Den er dypt forankret i den norske folkesjela. Jeg har absolutt ingen tro på at dette vil forandre seg med det første - EU eller ikke EU. Og: Er argumentasjonen for stans av amatørjakt begrunnet i våpenpolitikk eller er det kanskje annen argumentasjon som er mer toneangivende?
Ek_Erilar Skrevet 21. april 2007 #83 Skrevet 21. april 2007 Jeg har opp igjennom årene også møtt mennesker som er sykelig opptatt av våpen. Disse skremmer meg en aldri så liten smule, og det er også denne typen mennesker jeg tenker på når jeg hører at folk absolutt ikke liker at våpen omtales i negative vendinger. Det er disse menneskene jeg får assosiasjoner til når jeg hører noen forsvare eierskap av ekstreme våpen som M107. Jeg sier ikke at du nødvendigvis er på denne måten. Jeg kjenner både deg og motivene dine i denne diskusjonen altfor dårlig til å kunne dra en slik konklusjon.← Våpensystemet som skremmer deg slik er spesielt utviklet av det amerikanske forsvaret for å drepe mennesker og ødelegge materiell på langt hold. Patronen du selv bruker på storviltjakt er spesielt utviklet av det amerikanske forsvaret for å drepe mennesker med på kortere hold. Bruker du en Mauser på jakt -- kanskje det aller vanligste våpenet i den norske elgskauen -- er våpenet ditt opprinnelig utviklet i samarbeid med det tyske forsvaret for å drepe mennesker, det også. Selv har jeg ikke filla behov for en .50 BMG og ville nok aldri ha giddet å bruke penger på noe kraftigere enn en elgrifle, men jeg kan se at for enkelte er det vanvittig spennende å skyte på blink på 2 kilometers hold. Jeg kan også se at så lenge dette våpenet er vanvittig upraktisk å bruke i kriminelle sammenhenger -- og har aldri vært involvert i noen kriminell handling i USA -- så finnes det liten dekning for å forby det. .50 BMG er tross alt bare et kaliber, selv om det er større og raskere enn en del andre. Det har vært uheldig og irrasjonell "fallout" rundt dette forbudet også, blant annet har norske afrikajegere fått avslag på .500 Nitro Express, en klassisk sigarformet kortholds afrikapatron. Jakt- og fangstkulturen i Norge, i motsetning til Nederland, er sterk. Den er dypt forankret i den norske folkesjela. Jeg har absolutt ingen tro på at dette vil forandre seg med det første - EU eller ikke EU. Og: Er argumentasjonen for stans av amatørjakt begrunnet i våpenpolitikk eller er det kanskje annen argumentasjon som er mer toneangivende? ← Avskaffelsen av amatørjakten begrunnes først og fremst utifra hensyn til viltet. Jaktmotstanderne mente så hardt og så lenge at jakten var inhuman, og fikk med seg så mange velgere, at det ble gjennomført politisk. I et par andre europeiske land (jeg husker det som Italia og Irland) var det faktisk et flertall som svarte i en undersøkelse at "jakt var den største trusselen mot miljøet". Den største! Større enn forurensing og industriell rasering av biotoper! Disse "moderne menneskene" blir det stadig flere av i EU, og du må huske på at Norge har forpliktet seg til å følge direktiver og lover fra EU, uten engang å ha stemmerett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå