Usikker Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Når man sender en mail til et firma, når kan man vente å få svar? Et seriøst, oppegående firma vi her snakker om. Med flere ansatte, alle har en egen e-postadresse. Det svaret jeg etterlyser er dog sendt til en felles-postkasse ([email protected]). Selv mener jeg at innen neste arbeidsdag slutt er en grei behandlingstid. Lenger enn det mener jeg er uakseptabelt. Har et firma tatt i bruk mail som en del av tilbudene, så mener jeg de også har "forpliktet" seg til å gi kjappe svar. E-mail er et kjapt medium som man forventer en kjapp behandlig av. Jeg mener ikke at man må ha svaret klart med en gang, men et svar som sier "dette må vi undersøke nærmere - vi kommer tilbake til deg i løpet av en ukes tid"................ Er helt greit å få et slikt svar. Hundre ganger bedre enn "tystnad"........... Det er "stillheten" som er fryktelig irriterende synes jeg. Hva mener dere?
Gjest bada Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Jeg synes at man kan forvente å få svar i løpet av neste arbeidsdag. Vi holder på å pusse opp, og jeg har tatt kontakt med drøssevis av firmaer pr. mail for å forhøre meg om priser på materialer, andre byggevarer, håndverkertjenester, osv., og bare anslagsvis halvparten svarte innen en uke. Enkelte svarte ikke etter purring en gang. Det er alt for dårlig!
Bhrsrk Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Jeg mener at responstid på mail indikerer hvor velorganiserte de er. Ville være synd om de svarte raskt på mail men var uforutsigbare ellers…
Ciara Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Jeg mener man skal sende svar helst samme dag. Om ikke annet, så for å si at man kommer tilbake til saken når man har undersøkt litt (eller har tid, dersom omstendighetene er spesielle). Senest dagen etter. Jeg får masse e-post i jobben, og praktiserer alltid dette. Dette er best service, og det gagner jo meg å gjøre slik også, for da slipper jeg at folk sender ny e-post og maser om svaret.
dront Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Synes man skal forvente svar innen utgangen av neste arbeidsdag, sånn ca. De fleste svarer veldig raskt, i hvert fall med et standard "vi har mottatt din henvendelse", andre steder virker det som mailen kan forsvinne i et eller annet dragsug innimellom (hos store firma kan det være pga dustete spamfilter - jeg hadde praksis hos et utenlandsk, statlig selskap hvor masse mail aldri kom fram - eller at mail blir videresendt til en som er sykmeldt..). Prøver å huske på å sette opp et automatisk svar om jeg skal bort noen dager, men har hendt jeg har glemt det også. Privat kan jeg bruke lang tid på å svare på mail, men i jobbsammenheng synes jeg det er viktig å være tilgjengelig.
Gjest Purple Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Det kommer vel litt an på hva slags mail du har sendt også, vil jeg tro. Det er ikke alle mailer jeg får på jobb som jeg svarer på samme dag, det kommer jo helt an på viktigheten. Og jeg har alltid tenkt at siden sånne post@blablabla-adresser ikke er til en bestemt person, så kan det kanskje ta litt lengre tid (men det er bare noe jeg har innbilt meg selv i alle år, så det er ikke sikkert det er sånn i praksis )
Gjest Reven Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 For å ta offentlig forvaltning som eksempel: Forvaltningsloven skiller ikke mellom epost og brevpost, og saken skal være behandla innen tre uker. Dersom de ikke rekker dette skal du ha foreløpig svar med beskjed om forsinkelsen i løpet av tre uker. At vi forventer raskere svar på mail er en annen sak, og noe jeg har inntrykk av at de fleste skjønner. Som regel gir jeg en eller annen form for tilbakemelding så snart jeg har lest mailen (helst samme dag), og får stort sett tilbakemelding i løpet av to-tre dager. Dette varierer en del etter hva slags firma/kontor/organisasjon jeg kommuniserer med. Bare enkelte kommuner bruker treukers-regelen.
Gjest Elastica Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Flere offentlige etater tror jeg opererer med automatisk svar-tjeneste. Og det synes jeg er grei service. Så får det heller være om man ikke får det reelle svaret med en gang. Fordelen med automatisk svar er at man får en pekepinn på hvor raskt svaret kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå