Thomas Andrè Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Jeg har et vanskelig spørsmål. Jeg er sykemeldt 80 %, og jobber 20 %. Min vanlige månedslønn når jeg jobber 100 % er 22 000. I februar mnd jobbet jeg to hele dager, som jeg skal ha 100 % lønn for, og så skal jeg ha 20 % lønn for resten av måneden. Vi har altså ikke timeslønn, men fastlønn. Hvordan blir dette regnestykket?
Thomas Andrè Skrevet 16. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 16. april 2007 Ingen kloke hoder som kan hjelpe meg.....................?
LaraCroft Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Det beste for deg er vel å kontakte din økonomiavdeling på arbeidsplassen, slik utregning er noe komplisert og det kan være forskjellige hensyn å ta... mitt beste råd i hvertfall
Gjest Blondie65 Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Hvis du jobber normaltid - altså ikke skift - er en måned 162,5 timer. Så kan du dele det på 7,5 og da får du 21,67 dager. Trekker du fra to dager får du 19,67 dager som du skal ha 20 % lønn for. 19,67*7,5 = 147,5 timer --- x 0,20 av din timelønn - voila. Kommer du noen vei med dette?
Thomas Andrè Skrevet 16. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2007 Ja, tusen takk skal du ha, Blondie Jeg går ut ifra at dette er en fast regnenorm for dette, ikke noe du fant på nå...?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Eh ... Det er vanlig å regne med 1950 timer pr år. Så er det jo bare å dele på 12 og så fortsetter man med mitt regnestykke. Er veldig nysgjerrig på hvordan bedriften din regner.
Thomas Andrè Skrevet 17. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2007 Min bedrift ønsket å gi meg 100 % lønn for de timene jeg faktisk jobbet, istedet for 20 % av fast månedslønn. Veldig lønnsomt for bedriften, ikke så lønnsomt for meg.
Litt Lost Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Du skal jo ha full lønn for de dagene du jobber. Annet kan ikke jeg skjønne :klø: En ting jeg ikke skjønner ved problemstillingen er at du er sykemeldt, men bare skal ha betalt for den tiden du jobber? Er man sykemeldt skal man jo fortsatt ha lønnen sin, eller :klø:
Rosalie Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Du skal vel ha full dag for de dagene du jobbet fullt, + 20% for de resterende dagene. Men dette må innberettes til trygdekontoret, slik at de trekker deg i sykepenger de dagene du jobbet fullt. Men jeg tror faktisk ikke du har lov til å jobbe mer enn 20% når du er 80% sykemeldt. Hvis du skal ha fleksibel sykemelding, må du over på aktiv sykemelding.
Gjest Elfrida Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Men jeg tror faktisk ikke du har lov til å jobbe mer enn 20% når du er 80% sykemeldt. ← Jo, du kan bruke mer enn 20 % tid, men du skal ikke gjøre mer enn 20 % av jobben. Hvis man er syk er det ofte slik at ting får litt saktere, og det er i prinsippet ikke noe i veien for at man sitter på jobben hele dagen, men bare gjør 20 % av oppgavene. For å svare på det TS spør om så virker det rart at de plutselig skal gi deg timebetalt når du har fast lønn. Du har vel en arbeidsavtale, og der skal lønna stå. Har du 80 % sykmelding skal du ha utbetalt 20 % lønn fra arbeidsgiver. Men du kan ikke jobbe fullt og få full lønn når du er 80 % sykmeldt, da må du i tilfelle få ny sykmelding fra legen.
Rosalie Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 Jeg var vel litt uklar, ja. Det jeg mente var at han ikke skal ha mer enn 20% utbetalt av arbeidsgiver når han er sykemeldt, samme om han bruker 100% tid på de 20% han skal jobbe. Resterende 80% skal han ha utbetalt av trygdekontoret. Og jobber han 100%, skal han heller ikke ha ny sykemelding, for da skal han ikke ha sykemelding i det hele tatt.
Thomas Andrè Skrevet 17. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. april 2007 Jeg jobber bare tjue prosent, ingen fare. Poenget var bare at det var to dager i en bestemt måned jeg skulle jobbe fullt. De dagene får jeg ikke penger fra trygdekontoret for. Spørsmålet var egentlig om jobben hadde lov til å endre min fastlønn til timeslønn fordi det lønte seg for dem. Og hvordan regnestykket skulle / burde se ut.
Laban75 Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Jeg jobber bare tjue prosent, ingen fare. Poenget var bare at det var to dager i en bestemt måned jeg skulle jobbe fullt. De dagene får jeg ikke penger fra trygdekontoret for. Spørsmålet var egentlig om jobben hadde lov til å endre min fastlønn til timeslønn fordi det lønte seg for dem. Og hvordan regnestykket skulle / burde se ut. ← Nei, det kan de ikke. Du skal ha 100 % lønn for de to dagene du jobbet fullt (altså månedslønn / antall dager i mnd * 2), samt 20% av din 100 % lønn for resten.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2007 #15 Skrevet 17. april 2007 De kan ikke endre til det som lønner seg for dem nei - be dem vise deg hvor i arbeidsavtalen/arbeidsreglementet/arbeidsmiljøloven/tariffavtalen/hovedavtalen dette står. Dersom de har laget et arbeidsreglement som er i strid med de andre nevnte lovene/avtalene så er arbeidsreglementet ikke gyldig. Det er de som må dokumentere hvorfor du plutselig skal ha timelønn. Kontakt NAV Trygd angående dette dersom arbeidsgiver ikke gir seg - jeg er helt sikker på at de kan forkynne arbeidsgiver teksten om nødvendig.
Thomas Andrè Skrevet 17. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. april 2007 Og som ikke det er nok vil de endre min lønningsdato slik at de ikke utbetaler forskudd lengre, slik de har gjort alltid og gjør til de som ikke er sykemeldte
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2007 #17 Skrevet 17. april 2007 Igjen: Lønnsforhold, inkludert utbetalingsdatoer, endres ikke av at du er sykemeldt. Det kan være at de har et reglement som sier at man ikke kan få mer enn en viss % av lønnen i forskudd. Men da skal de jo redusere forskuddet, ikke inndra det. Si meg en ting: Er dette et forsøk på å få deg ut av bedriften? De har ikke lov til å endre lønns og utbetalingsbetingelsene på denne måten. Jeg vil faktisk si at de er farlig nær å trakassere en sykemeldt og det kan straffe seg hardt for dem.
Thomas Andrè Skrevet 17. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 17. april 2007 Jeg burde vel uansett ha de samme lønnsbetingelser som de andre, og som vi alle alltid har hatt? Altså, de kan ikke endre mine vilkår fordi jeg er sykemeldt?
Lilleba Skrevet 17. april 2007 #19 Skrevet 17. april 2007 Nei, dine lønnsforhold skal ikke endres. Anbefaler deg å kontakte din tillitsvalgte og få hjelp av fagforeningen.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. april 2007 #20 Skrevet 17. april 2007 Eller verneombudet. Både tillitsvalgte, verneombud og NAV kan hjelpe deg her med å vite hva du har krav på og tillitsvalgte kan være med deg når du taler din sak overfor ledelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå