Myran Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Jeg har en jobb der jeg reiser til forskjellige steder hver dag. Har fått dekket utgiftene av arbeidsgiver for når jeg har kjørt imellom arbeidsplassene i løpet av en dag. Men skal jo nå sette av på selvangivelsen, det jeg kjører for å komme til å fra der dagen starter og slutter. Men saken er den at til å begynne med kjente jeg ikke helt til disse reglene, så jeg trodde at arbeidsgiver også skulle betale kjøring for meg, til å fra stdene der dagen starter og slutter . Så dermed fikk jeg til å begynne med penger fra arbeidsgiver for dette, men etterhvert gjorde de meg oppmerksom på at dette ikke var lov, da det er dette jeg skal få tilbake fra staten, når jeg setter det av på selvangivelsen. Så hva jeg gjør jeg nå for at det skal bli rett? Regner med at jeg skal føre opp det jeg ikke har fått dekket av arbeidsgiver til og fra jobb stdene, og de gangene jeg har fått av dem, utelater jeg å føre opp, slik at jeg ikke får det dobbelt, altså både fra arbiedsgiver og staten. STemmer det? Dette har kanskje blitt litt krøkkete forklart, men håper noen skjønner mitt problem. Vil nødig gjøre noe feil og bli tatt for å prøve å fuske.
Gjest Elastica Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Betyr dette at de har betalt noe av reisekostnadene du i utgangspunktet ikke hadde krav på? Jeg tror jeg hadde ført opp antall dager (230 for full stilling) som du krever fradrag for x km tur/retur x 1,40 pr. km. Bunnfradraget er 12 800,-, det vil si at dette skal trekkes fra reiseutgiftene. Dette er veldig godt forklart i denne tråden.
Myran Skrevet 17. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2007 Takk for svar og hjelp! Ja, et betyr at de har bet. kjøring for en 3 mnd. periode, som jeg egentlig ikke har krav på. Altså jeg missforstod, for det var for kjøring til og fra jobb, som jeg nå skulle trekke av på skatten. Så på lønns og trekkoppgaven fra jobben igår, og der står det i rubrikken kjøregodt. at dettte ikke kan skrives opp på selvangivelsen. Så der står det jo faktisk svart på hvitt, det jeg spurte om her. Sjekket ikke godt nok, før jeg spurte. Så dette betyr jo at jeg ikke kan føre opp kjøring for disse 3mnd. på selvangivelsen også, og dermed går jeg dessverre ikke noe videre over de 12.800, som man uansett for trukket fra.
Lotten Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Skattemessig sett går det et skille mellom arbeidsreiser (typisk reise mellom hjem og det faste arbeidsstedet) og yrkesreiser. Kostnader til yrkesreiser kan arbeidsgiver dekke skattefritt hvis du levere reiseregning og får utbetaling etter statens satser. Dersom arbeidsgiver betaler godtgjørelse for arbeidsreiser skal hele godtgjørelsen i prinsippet behandles som lønn, da kostnaden til arbeidsresier er en privat kostnad. Behandles godtgjørelsen som lønn, har du selvfølgelig krav på fradrag for den samme reisen etter de alminnelig reglene for reisefradrag, dvs med kr 1,4 pr km. Jeg ville anbefale deg å lese emnene "Reise - avgrensning av arbeidsreise" og "utgiftsgodtgjørelse" i Lignings-ABC. Ligger på Skatteetaten.no under publikasjoner.
Gjest Turi Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 Du får ikke "uansett trukket fra" 12 800. Du regner reisefradraget - og trekker så fra 12800. Resten får du skattefradrag på 28% for. Om du i stedet har fått dekket dette fra arbeidsgiver er det du som har tjent på dette Jeg reiser en del i jobb. Regner 230 dager, og trekker fra det jeg har mottatt kjøregodtgjørelse for (alt annet enn kjøring til fast arbeidssted).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå