Gjest Nordstjernen Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 For et par uker siden ble barna mine irettesatt, helt korrekt, av en nabo. De gjorde noe de ikke skulle gjort, og som de visste de ikke fikk lov til, og da må de regne med tilsnakk fra en voksen som ser det. Hun er i tillegg barnas førskolelærer, og barna har like mye respekt for henne som for oss. Da jeg på lørdag irettesatte naboens barn (ungdom 16 år) derimot, ble det bråk! Eller rettere sagt, ungdommen tok det pent. De beklaget, ryddet opp de knuste ølflaskene etter seg, og gikk et annet sted for å drikke. Dette var tydeligvis ikke bra, og jeg ble oppsøkt av en rasende mor i dag! I stedet for å irettesette ungdommene der og da, skulle jeg ha snakket med henne først. Så ble det opp til henne å vurdere om tilsnakk var nødvendig... HALLO! De sto utenfor vårt hjem og drakk, for så å kaste tomme ølflasker over vårt gjerde. Disse flaskene knuste selvsagt, og det var glass-skår overalt, og da skulle jeg liksom la de fortsette med det til jeg hadde fått snakke med henne? Nei det er klart, det er mye verre at barn leker med en sprettball som kan treffe vinduer (som var grunnen til at hun irettesatte våre barn) enn at de knuser ølflasker i hagen til naboen. Dette er ikke første gangen, og det blir heller ikke siste gangen at vi vil havne i tottene på hverandre, men jeg kommer ikke til å gi meg med å snakke til ungdommene! Jeg har stoppet fylleslagsmål mellom disse ungdommene mens mor kikket på bak gardinen, jeg har irettesatt dem når det har vært nødvendig, og ledd sammen med dem når de har tabbet seg ut, men likevel smiler de og hilser hver gang de går forbi. Men mor, hun er bare potta sur! Jeg må da ikke snakke til hennes barn!
Gjest Gjesten Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Ho skal ha ein ting då; ho har tydelegvis oppdratt trivlege ungdommar, tross litt ubetenksomme tendensar innimellom. At ho ikkje toler at andre kritiserer dei må eg sei er ganske normalt. Kjenner relativt få foreldre som deg som taklar slikt.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Slipper hun sine 16-årige smågull ut i den store verden, kommer verden til å ytre saker og ting til hennes smågull. En tøff verden enkelte mødre lever i
kamela Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Rister bare på hodet, jeg, hadde det vært mine ville jeg være glad for at de fikk tilsnakk der og da. Hadde også satt pris på å få vite at de hadde fått det og hvorfor ved senere anledning, hvis jeg ikke visste hva som hadde skjedd.
Lizzee Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Jeg hadde gjort som deg; snakket til de der og da. Det samme håper jeg at blir gjort overfor mine barn/ungdommer om de gjør tilsvarende! Etterpå kan man jo snakket med foreldrene for å gjøre dem oppmerksom på hva de unge håpefulle foretar seg. Men en 16-åring som knuser øl-flasker kan man ikke overse for å snakke med foreldre først.
Gjest Mayamor Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Enkelte ser tornen i andres øyner men ikke bjelken i eget. Fortsett å gjør som du gjør, du Ts. Min mening er: Ser du mine barn gjøre noe de ikke skal; irettesett dem og fortell meg om det. Ser jeg andres barn gjøre noe de ikke skal; irettesetter jeg det og forteller foreldrene om det. Ingenting er mer virkningsfullt enn at det blir tatt der og da enn at evt mine barn skal få irettesettelse flere timer etter en hendelse. Jeg synes det er altfor få som tør kjefte på andres barn nå jeg. Savner gode gamle kjeftekjerringer vi hadde i barndommen. De vi gikk i bue rundt hagen til. De vi aldri ville funnet på å si i mot. De som vi repspekterte/fryktet på lik linje med politi, lærer eller den fryktelige rektoren... Nå bare ber enkelte "barn" dem å holde kjeft for faen...
Gjest Nordstjernen Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 (endret) Ho skal ha ein ting då; ho har tydelegvis oppdratt trivlege ungdommar, tross litt ubetenksomme tendensar innimellom. At ho ikkje toler at andre kritiserer dei må eg sei er ganske normalt. Kjenner relativt få foreldre som deg som taklar slikt. ← Ja guttene er trivelige de. Høflige og snille hvis jeg bare snakker til dem på en ordentlig måte. Men er nok en smule i opprør til foreldrene... Men jeg har en annen erfaring enn deg. De fleste foreldrene jeg kjenner godtar at andre voksne irettesetter barna deres, så lenge det er berettiget!! Må også legge til at de fleste barna jeg kjenner også godtar å bli tilsnakket av andre voksne enn foreldrene. Jeg har opplevd en gang å bli bedt om å holde kjeft, og da ble det månelyst her ute! De har ikke gjort det flere ganger. (Fikk foreldrenes tillatelse til å dele ut konsekvens... ) Endret 16. april 2007 av Nordstjernen
Serene Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Ser for meg følgende scenario 5 år fram i tid: Lillegull til naboen din er på arbeidsintervju, men får ikke jobben. Da tropper mamma opp på kontoret for å ordne opp.... Husker en som ble oppsagt hos oss en gang, han var 23, og var inneforstått med oppsigelsen. Men det var ikke mamma... Hun ringte og skjelte og truet, gjøre slik mot hennes gullgutt...
Gjest care Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 Helt enig med deg Nordstjerne. Jeg hadde gjort akkurat det samme. Folk i dag bryr seg for lite. Jeg er av den oppfattnig at samfunnets barn er et kollektivt ansvar. Ser en voksen at et barn/ungdom gjør noe galt, så bør det voksne menneske som ser det, si i fra.
Gjest Elastica Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Selvsagt var det riktig å si fra. Ho skal ha ein ting då; ho har tydelegvis oppdratt trivlege ungdommar, tross litt ubetenksomme tendensar innimellom. At ho ikkje toler at andre kritiserer dei må eg sei er ganske normalt. Kjenner relativt få foreldre som deg som taklar slikt. ← Dette er imidlertid ikke min erfaring, selv om det sikkert finnes slike også. De fleste jeg kjenner er oppriktig opptatt av at ungene deres skal skikke seg, og tåler fint irettesettelse fra andre.
Gjest Nordstjernen Skrevet 16. april 2007 #11 Skrevet 16. april 2007 Jeg ser for meg mor sjøl komme på skole/arbeidsplass for å fortelle hvor urettferdig det er at sønnen ikke har fått rette karakteren/blitt forfremmet... Det er bare så utrolig synd at morens oppførsel går utover guttene. Hun gjemmer seg faktisk bak gardinen når ting skjer utenfor, og blander seg ikke uansett hva som skjer. Greit de er ungdommer i opprør, men på meg virker det som om de ønsker grenser, at de ønsker at noen skal bry seg! Jeg har aldri møtt en sur mine hos disse guttene, og de har alltid gjort det jeg har bedt dem om, og da kan jeg godt leve med en sur mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå