Gå til innhold

Hvor mye får besteforeldre skjemme bort barnabarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skjemmer besteforeldrene bort barnabarna sine med søtsaker og andre gaver? Tillater dere at de gir alt de har lyst til, eller setter dere grenser på mengde og hyppighet?

Jeg liker ikke tanken på at barna skal forbinde besteforeldrene sine med å få gaver hver gang. Store mengder godteri er jeg heller ingen tilhenger av. Dessverre er dette noe som besteforeldrene ikke har forståelse for. Kan dere dele deres erfaringer med meg? Er jeg helt på vidda?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Guided
Skrevet

Mine foreldre bor langt unna og de ser derfor barna sjelden, men de overøser ikke barna med ting og godteri når de møtes for det. Fars foreldre er det bare svigermor igjen av og hun sitter ikke så godt i det lenger så det begrenser seg selv hvor mye hun kan gi. Hun ga mer da de levde begge to men så beklaget hun seg til meg over hvor lite takknemlig de var, da fikk de noe annenhver dag. Da ga jeg bare klar beskjed om at hun måtte slutte å kjøpe noe til dem hele tiden, for da blir de bare kravstore og lite takknemlige.

Nå er de hos henne og spiser middag en dag i uken, og har hyggelig samvær istedet for å få ting. De får bursdagsgaver, julegaver og påskeegg hver påske. Og så hender det at hun stikker til dem noen kroner før ferier.

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men har allerede hatt den diskusjonen med foreldrene mine. De mente at hos dem måtte de få lov til å skjemme bort barnebarna litt. Jeg har med andre ord ingenting jeg skulle ha sagt.. Men nå skal det sies at foreldrene mine trolig aldri kommer til å "ta helt av" når det gjelder å skjemme bort barnebarn. De er ganske jordnære og vet husker hvordan det er å oppdra barn.

Skrevet

Her bor besteforeldrene rett i nærheten, og da må bortskjemmingen begrenses. Dette er de heldigvis enige med meg i.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg har ikke barn, og kommer ikke til å tillate gavekjør og sukkerpushing om det blir aktuelt. Mine foreldre begrenser heldigvis slikt selv. De har ikke godteri liggende til barnebarna, og de får ikke gaver utenom bursdag og jul. Hvis de vil bidra med større ting til barna, gjør de det gjennom deres foreldre. Derimot har de et lite lekelager tilgjengelig med leker, spill og bøker til små besøkende, og der de skifter ut litt og litt etterhvert som det passer, hyggeligere det enn at det hoper seg opp med sjelden brukte leker på barnas rom hjemme, og ingen blir storforlangende :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg frykter dette vil bli et problem med hans foreldre når vi får barn. Men jeg har tenkt til å være tydelig på å sette begrensninger. Vi kommer til å bo ganske nær alle foreldre, så om de har med seg noe hver gang, kan det bli ganske mye. Syns uansett det skal være unødvendig å føle at de må ha med noe for å komme på besøk.

Gjest Mayamor
Skrevet

Noen mener at det er deres "rett" som besteforeldre og skjemme bort barnebarna da de ikke har oppdrageransvar ovenfor dem. :forvirret:

Har hatt mang en diskusjon om dette, men synes det er vanskelig spesielt ovenfor mine besteforeldre (barnas oldeforeldre) og farmor/farfar av en eller annen grunn. Heldigvis har besteforeldrene til syvende og sist vært enig.

Skrevet

Gaver (særlig klær) er velkomne, det er bare å kjøre på, så lenge ingen forskjellsbehandles (vi har en bestefar som synes det er ekstra stas med storebror...)

Eneste jeg setter begrensninger på er kaker og godteri. Det må da gå an å kose seg på bytur eller besøk uten å proppe ungene full av småkaker? Det må være noe med den generasjonen og deres forhold til sukker.

Skrevet

Hos oss blir barnebarna først og fremst skjemt bort med tid, interesse og kos. Ingen av besteforeldrene har gitt barnebarna spesielt mye av penger, klær eller leker (tror de syns barn i dag har altfor mange ting). Når det gjelder brus og godteri er de besteforeldrene som bor nærmest og som ofte er barneveakt, svært restrektive. De besteforeldrene som bor langt unna er litt mer gavemilde med godteri, men det syns jeg bare er koselig siden det er så sjeldent de sees.

Jeg har noen få absolutte krav i forhold til besteforeldrene, men utover dette legger jeg meg ikke borti hvordan de gjør det når de har barna på besøk. Etter mitt syn skal besteforeldre være en slags "friplass" og jeg syns det er greit at besteforeldrene ikke er så rigide som foreldrene tross alt må være. Om bestefar og barnebarn smugspiser sjokolade på en helt alminnelig onsdag, syns jeg det er OK (så lenge jeg slipper å høre om det, og så lenge jeg er trygg på at besteforeldrene er fornuftige og at det ikke tar helt av. ;-) ).

Syns det er viktig å huske på at barn er uhyre tilpasningsdyktige mht hva som er lov på ulike steder, og jeg syns det er dårlig at foreldre skal detaljstyre når besteforeldrene er barnevakt eller på annen måte har ansvar. Skal man detaljstyre får man passe barna sine selv. ;)

Skrevet

Min far har forgudet ungene mine fra det øyeblikk de ble født - og et helt spesielt bånd ble det mellom han og min førstefødte :)

Han har vært helt enestående og var faktisk barnevakt for meg da sønnen min bare var to uker gammel ... synes det er ganske tøft av en mann 50 som ikke hadde hatt småbarn selv på 20 år.

Far har nok skjemt bort barna mine med litt godterier- men mest av alt - med tid. Jeg har aldri lagt meg oppi besteforeldrene`s behandling av barnebarna .. har aldri hatt noen grunn til det - for jeg tviler på at makan til suverene besteforeldre finnes ..

Far reiste alene på ferie med sønnen min en sommer ... han har også hatt med seg begge barna mine på kortere turer ...

Om jeg får halvparten så godt forhold til mine fremtidige barnebarn så skal jeg være fornøyd ..

Skrevet

Jag menar att besteföräldrar och annan nära familj får skämma bort barnen men inom vissa gränser.

Nu har vi en son på 3 år som inte äter godis (ännu) och som inte heller visar intresse för det. En släkting som skulle tvinga på honom det för att det är lördag eller för att det är en besteförälders plikt hade gjort mig riktigt förbannad.

Gåvor har också varit inom rimliga gränser. Det är bra. De får gärna köpa kläder och leksaker men jag vill inte att hemmet överöses med tusen "billiga plastleksaker" som går sönder första dagen redan. Men det tror jag inte heller om våra barns besteföräldrar.

Det går att skämma bort dem med annat än saker, godis och onyttigheter. För mycket saker och gåvor tror jag ger otacksamma barn och godis, läsk och chips förstör aptit och kost. Jag menar att det går att skämma bort utan att förstöra föräldrarnas syn på uppfostran

Skäm bort dem med kramar. Skäm bort dem med lek. Skäm bort dem med frukt. Skäm bort dem med sagor/eventyr. Skäm bort dem med ett besök på polisstationen eller med att se på båtar. Skäm bort dem med TID. Skäm bort dem med djurparksbesök. Skäm bort dem med en tur i skogen eller på fjellet. Skäm bort dem med upplevelser.

Skrevet

Men en sjokolade eller film ekstra? Det må de da gjerne få gjøre. Det influerer etter min erfaring lite på hverdagene her hjemme.

Da høres det jo ikke så ille ut. Men hva når det gjelder ca. en halv kilo godteri? Et kinderegg eller en liten sjokolade er en ting, men når blir det for mye?

Skrevet

Ingen av mine unger er bortskjemte hos sine besteforelde.

De får aldri noe hverken godterier eller ting utenom bursdager og jul, de får ingen dyre gaver da heller.

Grunnen til dette er nok at min far (mora mi er død) har fått "ny" familie, hans samboer har ei datter fra før og sammen har de en sønn, så faren min er på en ingen bestefarfigur da han har en sønn som er yngre enn min eldste datter. Min yngste sønn er nok litt bortskjemt der på den måten at han får gjøre "hva han vil" når han er der for samboeren til faren min forguder den ungen. Siden vi har mine, dine og vårt barn har de tatt seg litt ekstra av minstemann som "bare" har ett hjem og to sett med besteforeldere for de andre her har jo dobbelt opp med alt. Så når han er der i helgene så får han litt godteri, men de kjøper aldri leker og slikt til han.

Svigerforeldrene mine bare klager på å dyrt det er med så mange barnebarn, så der får de heller ikke noe ekstra.

Skrevet

Det er ikke noe problem her mht godterier. Vi har et besteforeldrepar i nærheten, et annet som bor langt borte og bare ser ungen noen ganger i året. Vi har heller ikke noe problem med gaver og sånn, men nå er barnet enda bare rundt halvannet og leker like gjerne med tastatur og ting vi holder på med, som dyre leker, så det er ikke noe følelse rundt bortskjemthet. Det er lenge til toårsdagen, men det er allerede gitt en leke, fordi det var behov for den nå og ikke om lenge. Hvorvidt den stolte bestemor husker det nå bursdagen kommer, vet jeg ikke, i så fall er det helt greit. Siden dette er et lite bar, er vi fortsatt på "etablerernivå" når det gjelder innkjøp av leker, en strtpakke må man jo ha, og selv synes jeg alle som har med barnet å gjøre er nøkterne og holder seg unna tøyseting som skramleplast etc.

HVa vi imidlertid sliter med er grenser for hva som er lov og ikke. Hva som er lov hos bestemor er greit. Men når bestemor er hos oss, sliter hun med å tilpasse seg husets regler og de synes jeg faktisk man skal følge. "får lov av meg" gjelder ikke hjemme hos barnet. Når vi har niesen og nevøen min på overnatting, får de lov å se på tv og spille data så mye de vil. De er på "ferie" hos oss. Når vi passer dem hjemme hos dem, er det husets regler som gjelder, 1 time pr dag. Det funker helt utmerket og jeg synes mora mi er ganske teit som ikke kan respektere det.

Skrevet

Svigermor forsto endelig dette selv her forleden. Hun bor et stykke unna og har alltid med seg noe til barna når hun kommer på besøk.

Sist uke var hun på gjennomreise og kom en raks tur innom for å levere noe til mannen. Da det ikke hadde vært planlagt at hun skulle komme hadde hun heller ikke med noe til ungene.

Junior på 3 sprang forventningsfullt ut i gangen for å ta i mot bestemor, hvorpå han spurte " hva har du med?".

Da besta måtte innrømme at hun ikke hadde noe, ble junior kjempeskuffet.

"Du pleier jo det!"

Deretter var besta "kjempedum"........

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit at de spanderer klær på barnebarna, og litt leker en gang i blant. Vi har en mormor som er flink til å kjøpe klær til barna våre, men hun er den eneste. Morfar putter penger på sparebøssa det synes jeg også er fint. Men de på pappa'n sin side skjemmer ikke bort, hverken når det gjelder ting, tid eller noe!

Enig med andre her at tid er det aller aller viktigste, være sammen med barnebarna og gi dem opplevelser.

- men som foreldre blir an veldig glad for litt hjelp mht klær barna trenger ol. Barna våre fikk feks hvert sitt sengetøy av mormor i går, Lukas ble like glad for det som en leke. I blant tar hun han med på lekebutikken så får han noe, men hun har sagt til han at ikke hver gang- og heller ikke hva som helst.

For min del kan de gjerne skjemmes bort på den måten at besteforeldre kjøper sykkel og slike ting som er litt dyrere og som behøves opp igjennom årene... :sjenert:

- det koster å ha barn ;)

jeg synes også det er hyggelig om de kjøper julekalender, påskeegg og gir litt ekstra i forbindelse med ferier. Og det gjør mormor. :)

Skrevet
Hvor mye skjemmer besteforeldrene bort barnabarna sine med søtsaker og andre gaver? Tillater dere at de gir alt de har lyst til, eller setter dere grenser på mengde og hyppighet?

Jeg liker ikke tanken på at barna skal forbinde besteforeldrene sine med å få gaver hver gang. Store mengder godteri er jeg heller ingen tilhenger av. Dessverre er dette noe som besteforeldrene ikke har forståelse for. Kan dere dele deres erfaringer med meg? Er jeg helt på vidda?

Vi har noen av hvert slag. Det er klart besteforeldrene skjemmer henne bort nå og da, men jeg har vært VELDIG tydelig fra hun ble født på hvordan jeg ønsker det, og de fleste respekterer det. Svigermor er dessverre et unntak. Det kan virke som om hun forsøker å "kjøpe" seg den kjærligheten et par av de andre besteforeldrene har gjort seg "fortjent til" hvis dere skjønner hva jeg mener. Så nå har svigermor "karantene" når det gjelder "alenepassing" så får vi se om hun kan lære etterhvert.

Gjest Elastica
Skrevet
Litt av kosen med å være besteforeldre, og det å ha besteforeldre, er vel å bli skjemt bort litt.

Jeg ville ikke forvente at mine foreldre var like strenge som meg mht godteri, leggetider, TV-titting osv. Dessuten er det ikke vanskelig for barn å lære at forskjellige regler gjelder på forskjellige steder.

Men dersom besteforeldrene hadde tillatt total grenseløshet, eller dersom de i sin "snillhet" ville trenere alt det min barneoppdragelse har bestått i, ville jeg satt foten ned. Det er ikke akseptabelt.

Men en sjokolade eller film ekstra? Det må de da gjerne få gjøre. Det influerer etter min erfaring lite på hverdagene her hjemme.

Veldig enig. Det ene besteforeldreparet bor langt vekke, og skjemmer barnebarna sine naturlig nok litt mer bort enn de andre (som ikke skjemmer bort i det hele tatt - altfor lite faktisk - ikke presanger osv.... men det bør bli en annen tråd..)

Jeg er ellers en varm tilhenger av den gyldne middelvei når det gjelder dette, kombinert med bruk av en dose sunn fornuft.

Skrevet

Jeg syns foreldre kan sette litt grenser om besteforeldre tar av, men at de i det store og hele må få gjøre som de ønsker. Forutsatt at de ikke er daglig tilstede for barnet, da må de inn i oppdragerrollen.

HELT ENIG med tusenfryd i at det må skilles mellom besøk i besteforeldres hjem og hva som skjer i barnas hjem. Her hjemme er det våre regler som gjelder. En gave er ok, men at besteforeldre sier "de får lov av meg" til noe de ikke får lov til her ellers, er uakseptabelt. Det har vi hatt noen runder på ja :frustrert: .

Ellers må man kunne snakke med besteforeldrene generelt uten å sette en grense ved 200 gram 500 gram eller 1 kilo sjokolade. Vi har to besteforeldrepar hvor det går bra, og ett som vi ser så sjeldent at vi ikke har hatt praten. Ungene fikk 1 KILO godteri hver i påskeegg........ Heldigvis kom egget til oss foreldre først, så vi tok ut halvparten av hvert, og posjonerte ut resten, samtidig som vi ga beskjed til alle vi besøkte i påsken om at vi hadde nok godteri. Trist for besteforeldrene vi besøkte, men vi har barn som ikke får særlig mye godt i hverdagen, og de blir helt speeda av sukker, så det var ikke stort valg.

Ellers syns besteforeldrene våre regler om at godteri er "litt", og gjerne druer/rosiner/kjeks (til minste på 3 år) er helt ok. Heldigvis.

Litt gaver i form av klær er helt ok, og de har ALDRI med noe når de kommer, de kjøper heller om de er i butikken sammen eller noe, så barna forventer ikke noe. Lurt av dem.

Skrevet

Noen ting er vi og kommer vi til å være strenge på, andre ting får være opp til besteforeldrene å avgjøre. Jeg forventer at sikkerheten blir tatt på alvor (bilsikring o.l), jeg forventer at dersom det blir aktuelt å se en film som har høyere anbefalt aldersgrense enn barnet er så blir vi rådspurte først (da jeg var barn fikk vi se hva det skulle være av besteforeldrene, noe som gav meg mareritt i flere år etterpå), og når det gjelder godterier: Om barna får en dropseske og en pakke juice er det helt greit, men jeg har hatt litt problemer med mamma når hun har vært her. Hun har foret guttungen med godterier, boller, is, vafler etc mellom måltidene , slik at han ikke har orket "ordentlig" mat. Det synes jeg er en uting, det er helt greit å skjemme bort litt men barn skal tross alt vokse og trenger andre næringsstoffer enn sukker.

Når det gjelder gaver må de gjerne gi det, så lenge det ikke blir noen forskjellsbehandling, og det ikke blir sånn at barna tror de skal få gaver hver gang de får slektninger eller andre på besøk.

Stort sett er besteforeldrene supre (på begge sider), er det noe som går langt utover grensene så sier vi ifra, men vanligvis går det helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...